دلایل اصلی ایجاد لکه‌های طاسی که هر زنی باید در باره آن بداند

عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد ریزش مو و لکه‌های طاسی در زنان شوند، که چند مورد آن در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد
دوشنبه، 13 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دلایل اصلی ایجاد لکه‌های طاسی که هر زنی باید در باره آن بداند
دلایل اصلی ایجاد لکه‌های طاسی که هر زنی باید در باره آن بداند

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 


عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد ریزش مو و لکه‌های طاسی در زنان شوند، که چند مورد آن در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد

آیا می‌دانید؟

با توجه به انجمن آسیب‌های ناشی از مو، زنان حدود 40 درصد از مبتلایان به ریزش مو را در آمریکا تشکیل می‌دهند.
طاسی اغلب به عنوان یک مشکل در مردان مطرح است، زیرا ریزش مو در زنان به ندرت منجر به طاسی می‌شود معمولا زنان ریزش مو را در طی و بعد از یائسگی تجربه می‌کنند. اما گاهی اوقات، به علت برخی از شرایط اساسی، مبتلا به طاسی هم می‌شوند
در زنان، طاسی به‌طور کلی محدود به تکه‌های کوچک، همراه با ریزش مو است. بعضی از شرایطی که می‌توانند باعث ریزش بیش از حد موها و ایجاد لکه‌های طاسی در زنان شود، در زیر بحث شده است.

علل ایجاد لکه‌های طاسی در زنان

آلوپسی آندروژنی

مردان و زنان هر دو می‌توانند آلوپسی آندروژنیک را تجربه کنند، اگرچه در مردان شایع تر است. آلوپسی آروماتیک مردانه، که به عنوان التهاب الگوی مردانه نیز شناخته می شود، معمولا باعث ریزش مو در بالای معابد و رأس سر می‌شود، در حالی که در طرفین و عقب سر مو وجود دارد. از طرف دیگر، آلوپسی آندروژنیک زن یا الگوی ریزش مو زنانه باعث ریزش مو می‌شود. اما به‌ندرت، منجر به ایجاد پلاک‌های کچلی بر روی پوست سر می‌شود.
آلوپسی آندروژنیک یک بیماری ارثی است. با این حال، زنان مبتلا به سطوح بالای هورمون‌های آندروژنیک بیشتر به این وضعیت حساس هستند. زنان همچنین می‌توانند ریزش مو را در طول و بعد از یائسگی تجربه کنند. سطح کاهش یافته استروژن در طول این دوره باعث می‌شود فولیکول‌های مو نسبت به اثرات آندروژن حساس‌تر باشد، که می‌تواند باعث ریزش بیش از حد مو شود. به غیر از این، شرایط زیر نیز می‌تواند با آلوپسی آندروژنیک زن مرتبط باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

بارداری

استفاده از قرص‌های ضدبارداری، به ویژه افرادی که دارای شاخص آندروژن بالا هستند.

آلوپسی آرئاتا

یک بیماری خودایمنی است که می‌تواند مردان و زنان را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد طاسی شدید می‌شود. آلوپسی آرئاتا با ظهور لکه‌های طاس که معمولا شکل گرد دارند، مشخص می‌شود، اما گاهی اوقات می‌توانند شکل‌های دیگری نیز بگیرند.

آلوپسی آئراتا می‌تواند علاوه بر ریزش موی سر بر روی دیگر قسمت‌های بدن نیز تاثیر بگذارد. در این بیماری، فولیکول‌های مو به اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌گیرند.

عفونت قارچی

عفونت‌های قارچی همچنین می‌تواند سبب ظهور لکه‌های طاسی شوند. عفونت قارچی، می‌تواند پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ریزش مو به صورت تکه‌ای شود. لکه‌های طاسی ناشی از عفونت قارچی معمولا به رنگ قرمز دیده می‌شوند. عفونت همچنین می‌تواند باعث خارش شود. با این حال، رشد مو می‌تواند با درمان عفونت شروع شود.

تلوژن افوویوم

این وضعیت معمولا با شوک یا استرس همراه است که می‌تواند فولیکول‌های مو را به حالت استراحت منتقل کند. که به نوبه خود چرخه طبیعی رشد مو را مختل می‌کند. برخی از رایج‌ترین عوامل که می‌توانند باعث بروز تلووژن افلوویوم شوند، عبارتند از:
جراحی
استرس بیش از حد
زایمان
عفونت‌های شدید
مشکلات تیروئید
استرس مزمن
بیماری مزمن
رژیم‌های نامتعادل

سوء‌تغذیه

درماتیت و آلرژیک‌پوست سر
ریزش مو ناشی از تلوژن افوویوم اغلب به خودی خود حل می‌شود. مو به طور معمول در طول دو تا سه ماه از وقوع بیماری باز می‌گردد.

مشکلات تیروئید

مشکلات تیروئید مانند هیپوتیروئید و هیپرتیروئیدیسم در زنان بسیار رایج است و هر دو می‌توانند باعث ریزش مو شوند. سطح هورمون‌های تیروئید به میزان قابل توجهی نمی‌تواند باعث ریزش مو شود اما می‌تواند بافت مو را تغییر دهد و باعث خشک و زبر شدن بافت مو شود. علاوه بر موی سر، مشکلات تیروئید می‌تواند روی موهای دیگر قسمت‌های بدن مانند ابرو نیز تاثیر بگذارد.

پسوریازیس

پسوریازیس پوستی بیماری دیگری است که باعث ریزش مو می‌شود. باعث ایجاد لکه‌های قرمز و شوره سر روی پوست سر می‌شود. خارش شدید ناشی از این وضعیت اغلب موجب می شود که فرد مبتلا به شدت آن قسمت را خراش دهد که می‌تواند باعث ریزش مو شود.
پسوریازیس پوستی ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که با سیستم ایمنی مرتبط است. یک نوع سلول‌های ایمنی که به سلول‌های T معروف هستند، به اشتباه به سلول‌های پوست سالم حمله می‌کنند. این باعث افزایش تولید سلول‌های مرده پوست می‌شود. که در نهایت باعث می‌شود که پوست مرده روی پوست سر تجمع پیدا کند و تکه‌ای ضخیم و چسبنده را تشکیل دهد.

علل دیگر

به جز موارد ذکر شده، برخی از علل احتمالی دیگر ریزش مو و طاسی‌های لکه‌ای در زنان عبارتند از:
لوپوس اريتماتیک سیستمیک
شیمی درمانی و پرتو درمانی
داروهای تیروئید
مصرف بیش از حد ویتامین A
درمان طاسی در زنان
ریزش مو و تکه‌های طاسی بیش از حد می‌تواند پس از مشخص شدن شرایط زیر درمان شود. اگر ریزش مو مربوط به آلوپسی آندروژنی باشد، می‎توان با منوکسیدیل و فیناستراید آن را درمان کرد. این درمان موضعی برای درمان آلوپسی آندروژنی مورد تایید قرار گرفته است. گاهی اوقات ترنتینوئین همراه با مینوکسیدیل، دوتاسترید، اسپرینولاکتون، شامپو کتوکونازول وکورتیکواستروئید، کلابتازول یا فلوسینوناید نیز برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تزریق استروئید و کرم‌ها، همراه با مینوکسیدیل، آنترالین و سیکلوسپورین نیز برای درمان آلفائی آرئاتا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند، یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند علت ریزش بیش از حد مو باشد.
از طرف دیگر، لکه‌های طاسی ناشی از عفونت‌های قارچی به داروهای ضد قارچی مناسب نیاز دارند.
اگر از پسوریازیس پوست سر رنج می‌برید، اگر علائم خیلی جدی نیست، درمان شامل سالیسیلیک اسید، دود زغال اخته، مرطوب کننده ها و کورتیکواستروئیدهای موضعی خواهد بود.
برای پسوریازیس پوستی شدید، کورتیکواستروئیدها، سیکلوسپورین، ویتامین های A و D خوراکی، و نور درمانی می‎تواند مورد نیاز باشد. گاهی اوقات، رتینوئید موضعی و آنترالین نیز برای درمان این بیماری استفاده می‌شود.
بنابراین، اگر دچار ریزش شدید مو شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید و داروهای مربوطه را استفاده کنید رژیم متعادل غذای را دنبال کنید، مقدار زیادی آب بنوشید، سطح استرس را کاهش دهید، و به طور منظم ورزش کنید.

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.