میانگین تعداد سلول‌های سفید خون در ادرار

سلول های سفید خون نوعی از سلول‌های خونی بوده که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. برخی مواقع تعداد سلول‌های سفید خون افزایش پیدا می‌کند، به طوری‌که این سلول‌ها در ادرار نیز یافت می‌شود.
پنجشنبه، 23 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
میانگین تعداد سلول‌های سفید خون در ادرار
میانگین تعداد سلول‌های سفید خون در ادرار

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

سلول های سفید خون نوعی از سلول‌های خونی بوده که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. برخی مواقع تعداد سلول‌های سفید خون افزایش پیدا می‌کند، به طوری‌که این سلول‌ها در ادرار نیز یافت می‌شود.
سلول‌های سفید خون نوعی از سلول‌های خونی بوده که جدا از سلول‌های قرمز خون و پلاکت‌ها می‌باشند. سلول‌های سفید خون مسئول مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها می باشد. اجسام خارجی با کمک سلول‌های سفید خون از بدن دفع می‌شوند. این سلول‌ها به ما در جهت رهایی از سرفه معمولی، سردی، تب و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها یک درصد سلول خون را تشکیل می‌دهند. بنابراین، ما به اهمیت حفاظت این سلول‌ها در جهت مراقبت از سیستم ایمنی بدن پی می‌بریم. برخی مواقع، ممکن است مواردی پیش بیاید که سلول‌های سفید خون در ادرار یافت شوند. در این مقاله پی می‌بریم که دلیل وجود این سلول‌ها در خون چیست.
با این‌حال، هنگامی‌که سلول‌های سفید خون بیش از مقدار تجویز شده وجود داشته باشد، این امر می‌تواند مساله‌ی نگران کننده‌ای باشد چون نشانه‌ی اولیه‌ی وجود برخی بیماری‌های خاص می‌باشد. در شرایط نرمال، سیستم ادرار اجازه به حضور سلول‌های سفید خون در ادرار را نمی‌دهد. در صورتی‌که آنالیز ادرار انجام شد، این احتمال وجود دارد که حضور سلول‌های سفید نشان داده شود. این امر می‌تواند منجر به این اعتقاد شود که برخی بیماری‌ها باعث اختلال در دستگاه ادرار و ورود سلول سفید به درون آن شده است. شرایطی که طی آن سلول سفید خون وارد ادرار می‌شود، هماتوری نامیده می‌شود. در شرایط نرمال، کلیه‌ها خون را تصفیه کرده و سلول‌های سفید خون از طریق ادرار عبور کرده و خارج می‌شوند. با این‌حال، هنگامی‌که سلول‌های سفید خون در نمونه‌ی ادرار مشاهده شود، باعث آلوده شدن محتوای ادرار و بروز بیماری‌های بعدی می‌گردد.
تفسیر حضور سلول‌های سفید خون در ادرار

عفونت‌های مثانه

مثانه بخش ضروری سیستم گوارش می‌باشد. هنگامی‌که هر گونه انحرافی مانند عفونت‌های مثانه در فعالیت مثانه مشاهده شود، می‌تواند منجر به جمع شدن سلول‌های سفید خون در ادرار گردد. علائمی که در این مواقع بروز می‌کند شامل احساس سوزش و درد در هنگام ادرار کردن می‌باشد. این احتمال وجود دارد که در این شرایط ادرار ابری و کدر مانند باشد. این عفونت‌ها در دوران نوجوانی در پسران نسبت به دختران شایع‌تر می‌باشد، با این‌حال، همچنان که فرد به بلوغ می‌رسد، زنان نسبت به مردان بیشتر مستعد ابتلا به این نوع عفونت می‌باشند. دوز مصرفی آنتی بیوتیک‌ها به منظور درمان کیست اهمیت زیادی دارد. هر نوع بیماری‌های مثانه، مقاربت جنسی و برخی از بیماری‌های مرتبط با دوران بارداری نیز می‌تواند باعث بروز عفونت‌هایی گردد که ممکن است باعث افزایش قابل توجه در تعداد سلول‌های سفید خون در ادرار گردد.

عفونت دستگاه ادراری

این عفونت‌ها یکی از شایع‌ترین عفونتی بوده که سیستم ادراری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنگامی‌که باکتری‌ها وارد مجاری ادرار می‌شود، عفونت‌های باکتریایی رخ می‌دهد. این عفونت‌ها در هنگام مقاربت جنسی رخ می‌دهد. بنابراین، عفونت دستگاه ادراری می‌تواند علت وجود سلول‌های سفید خون در ادرار باشد. علائم دیگری که نشان دهنده‌ی سلول‌های سفید خون در ادرار می‌باشد، احساس سوزش در هنگام ادرار می‌باشد.

عفونت‌های کلیوی

دلیل اصلی تعداد نامناسب سلول‌های سفید خون در ادرار، عفونت‌های کلیوی می‌باشد. هر نوع عفونت کلیوی می‌تواند باعث ظهور سلول‌های سفید خون در ادرار شود. عفونت‌های کلیوی یا پیلونفریت که منشاء آن در دستگاه گوارش می‌باشد، به تدریج در کلیه‌ها گسترش می‌یابد. بنابراین، سلول‌های سفید خون وارد ادرار می‌شود. در صورتی‌که کلیه‌ها به خوبی عمل نکنند و نتوانند با عفونت مقابله کنند، این احتمال وجود دارد که سلول سفید خون بتواند در ادرار مشاهده شود. سنگ‌های کلیوی ممکن است مسیر جریان ادرار را جهت عبور راحت سلول سفید خون مسدود کنند. این امر منجر به بروز عفونت‌های باکتریایی می‌گردد. همچنان که مجرای ادرار مسدود می‌باشد، عفونت گسترش یافته و سلول‌های سفید خون نیز در ادرار افزایش می‌یابد. سنگ‌های کلیوی ممکن است سبب بروز مشکل در ادرار کردن گردند.
بعد از ارائه‌ی علائم و شاخص‌های ذکر شده در رابطه با میزان سلول‌های سفید خون در ادرار، اختلالات دیگری مانند تومورها نیز ممکن است باعث وقوع سلول‌های سفید خون در ادرار هستند. برای درمان این عفونت‌ها، دوز مناسبی از آنتی بیوتیک‌های مربوطه می‌تواند مصرف شده و باعث از بین بردن عفونت گردند. روش‌های درمانی مورد استفاده جهت درمان این عفونت‌ها وابسته به شدت و فراوانی سلول‌های سفید خون در ادرار می‌باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.