جاده ابریشم ـ راه تجارت باستانی میان اروپا و آسیا

جاده ابریشم نامی است اطلاق شده بر روی بسیاری از مسیرهای تجاری که اروپا و دریای مدیترانه را به جهان آسیا متصل می‌ساخت
سه‌شنبه، 15 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
جاده ابریشم ـ راه تجارت باستانی میان اروپا و آسیا
   جاده ابریشم ـ راه تجارت باستانی میان اروپا و آسیا
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
جاده ابریشم نامی است اطلاق شده بر روی بسیاری از مسیرهای تجاری که اروپا و دریای مدیترانه را به جهان آسیا متصل می‌ساخت. دین، زبان و بیماری در امتداد جاده ابریشم شیوع یافتند. مذهب بودا که از هند آغاز شد، در امتداد این جاده به چین راه یافت. تجار اروپایی احتمالاً طائون را در امتداد این جاده از آسیا به اروپا باستانی انتقال دادند. این مسیر به طول بیش از 6500 کیلومتر است و دلیل نامگذاری آن، تجارت ابریشم توسط چین باستان در امتداد این جاده بود. گرچه ابریشم اصلی‌ترین کالایی بود که در امتداد جاده ابریشم میان آسیای شرقی و اروپا حمل می‌شد، اما کالاهای بسیار دیگری نیز وجود داشت که در طول این مسیر داد و ستد می‌شدند. به مرور زمان، دارو، عطر، ادویه و دام راه خود را در این مسیر میان قاره‌ها باز کردند.
   جاده ابریشم ـ راه تجارت باستانی میان اروپا و آسیا
جاده ابریشم در قرن اول پس از میلاد
چینی‌ها هزاران سال پیش چگونگی درست کردن ابریشم را آموختند. برای مدت زمان طولانی آنها تنها کسانی بودند که از نحوه درست کردن این کالای باارزش خبر داشتند. تنها امپراتور، خانواده‌اش و بالاترین مشاوران او اجازه پوشیدن لباسهای ابریشمی را داشتند. چینی‌ها مدت زمان طولانی با دقت از این راز محافظت کردند.
رومیان باستان اولین اروپایی‌هایی بودند که از این کالای فوق‌العاده اطلاع یافتند. در نتیجه داد و ستد آن آغاز گردید، آنها ابریشم را اغلب از هند خریداری می‌کردند، هند حکم واسطه‌ای را داشت که با چین تجارت ابریشم کرده و بجای آن طلا و نقره‌ای که از رومی‌ها دریافت کرده بود را مبادله می‌نمود.

بیشتر بخوانید: جاده ابرایشم دریایی: فرصت‌های فرهنگی و تمدنی


رفت و آمد در طول این مسیر خطرناک بود. بیابان داغ، کوه‌های مرتفع و ماسه سنگ‌ها کار تجارت را سخت ساخته بود. بیشتر کالاها در مسیر جاده ابریشم به وسیله کاروان‌هایی حمل می‌شدند. گاهی اوقات تجار کالاهایی را از یک مقصد از جاده ابریشم به مقصد دیگر برده و در آنجا توسط شخص دیگری انتقال می‌یافتند. در طول قرن‌ها مردم در امتداد این جاده باستانی سکونت یافته و شهرهای بسیاری ایجاد شد. با گذشت زمان سختی راه کمتر شد، اما به هیچ وجه این کار راحت انجام نمی‌شد.
دین، زبان و بیماری در امتداد جاده ابریشم شیوع یافتند. مذهب بودا که از هند آغاز شد، در امتداد این جاده به چین راه یافت. تجار اروپایی احتمالاً طائون را در امتداد این جاده از آسیا به اروپا باستانی انتقال دادند.
در اوایل قرون وسطی داد و ستد در طول این مسیر به دلیل زوال امپراتوری روم کاهش یافت. مابین قرون سیزدهم و چهاردم یعنی زمانی که مغول‌ها کنترل آسیا را در دست گرفتند، تجارت در امتداد جاده ابریشم دوباره رونق گرفت. در طول عصر اکتشاف، جاده ابریشم اهمیت خود را از دست داد، به این دلیل که مسیرهای دریایی جدیدی به آسیا کشف شدند.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.