زگيل ،بي خود زگيل نشد !

شنيده ايد که مي گويند : «فلاني خيلي زگيل است » شايد اين بهترين اصطلاحي باشد که در مورد آدم هاي سمج به کار رفته است ، چون هيچ چيز مثل زگيل به آدم نمي چسبد و خلاص شدن از شرش واقعاً سخت است . زگيل شايع ترين بيماري پوستي است که با وجود درمان ، اغلب اوقات دوباره عود مي کند . در هر دوره اي از زمان ، 10 درصد جمعيت دچار زگيل هستند و 75 درصد افراد در طول زندگي خود ، زگيل را تجربه مي کنند .
چهارشنبه، 29 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زگيل ،بي خود زگيل نشد !
زگيل ،بي خود زگيل نشد !
زگيل ،بي خود زگيل نشد !

نويسنده:دکتر هانيه زائر رضايي




شنيده ايد که مي گويند : «فلاني خيلي زگيل است » شايد اين بهترين اصطلاحي باشد که در مورد آدم هاي سمج به کار رفته است ، چون هيچ چيز مثل زگيل به آدم نمي چسبد و خلاص شدن از شرش واقعاً سخت است . زگيل شايع ترين بيماري پوستي است که با وجود درمان ، اغلب اوقات دوباره عود مي کند . در هر دوره اي از زمان ، 10 درصد جمعيت دچار زگيل هستند و 75 درصد افراد در طول زندگي خود ، زگيل را تجربه مي کنند .

ويروس زگيل :

زگيل در واقع تکثير نامنظم و البته غير سرطاني سلول هاي پوست است که توسط ويروسي به نام « پاپيلوما » ايجاد مي شود . اين ويروس سلول هاي پوست را وادار مي کند تا مکان مناسبي به همراه مواد مغذي براي آن فراهم کند . به اين مکان تکثير ويروس ها ، از لحاظ پزشکي زگيل مي گويند زگيل ها مي توانند به صورت منفرد يا دسته جات بزرگ در هر قسمتي از بدن نمايان شوند و در کودکان شايع تر از بزرگسالان هستند . زگيل ها با اندازه ي کوچک ( حدود 1 تا 3 ميلي متر ) شروع شده و به تدريج بزرگتر مي شوند ، سطحي خشن و حدودي کاملاً واضح دارند و معمولاً درد و خارش ندارند .

ـ چرا زگيل در مي آوريم ؟

همان طور که گفته شد ، عامل زگيل در واقع يک نوع ويروس است . بنابراين همان طور که ساير عفونت هاي ويروسي منتقل مي شوند ، ويروس عامل زگيل هم مي تواند به بدن شما منتقل شود . تماس مستقيم با افراد دچار زگيل يا استفاده از وسايل آنها ، از مهمترين راه هاي انتقال ويروس زگيل است . البته مقاومت مستقيم ايمني افراد در مقابل ويروس زگيل متفاوت است و هر کسي که ويروس وارد بدنش شد ، لزوماً بيمار نمي شود . در مجموع مي توان گفت استفاده از حمام هاي عمومي ، زخم ها و آسيب هاي مکرر پوستي ، سرکوب سيستم ايمني بدن ناشي از مصرف برخي داروها يا بيماري هايي مانند ايدز و نيز مصرف سيگار از عوامل تشديد کننده ي خطر ابتلا به زگيل هستند .
براي جلوگيري از ابتلا به زگيل سعي کنيد در اطراف استخر ، کلوپ هاي ورزشي و در خانه از دمپايي استفاده کنيد تا از ايجاد بريدگي و ترک در پاهاي تان جلوگيري شود ،چون ويروس ها مي توانند از اين منافذ به راحتي به پوست نفوذ کنند .از آنجايي که ويروس زگيل در مکان هاي مرطوب رشد و تکثير مي يابد ، بهتر است کفش هاي خود را به طور متناوب تعويض کنيد تا در فاصله ي اين پوشيدن متناوب ، کفش ها خشک شوند .

ـ انواع زگيل :

زگيل انواع مختلفي دارد که بر حسب محل ايجاد آن ، به چند دسته تقسيم مي شود :
زگيل معمولي : اغلب در اطراف ناخن ها و پشت دست ظاهر مي شود و معمولاً داراي سطحي زبر است و رنگي زرد يا قهوه اي دارد . اين زگيل ها مي توانند دردناک شده و در انجام کارهاي روزانه مشکل ايجاد کنند .
زگيل پا : در کف پا ايجاد مي شود و روي آن نقاط سياه ديده مي شود و همان رگ هاي خوني هستند که زماني آن را تغذيه مي کردند . به دسته هاي زگيل کف پايي ، موزاييک مي گويند که احتمال دردناک شدن شان بسيار زياد است .
زگيل مسطح : زگيل هاي کوچک صافي هستند که گاه در دسته هاي صدتايي ديده مي شوند و اغلب در صورت کودکان به وجود مي آيند .
زگيل تناسلي : در ناحيه ي تناسلي به وجود مي آيد و از طريق روابط جنسي منتقل مي شود . اين زگيل ها از ساير زگيل ها مسري تر هستند . در زنان زگيل تناسلي مي تواند به دهانه ي رحم نفوذ کند و اينجاست که ممکن است با زگيل به استقبال سرطان برويد ! نترسيد ، خبر خوب اين است که اغلب زگيل ها توسط ويروس هاي پاپيلوماي نوع 6 و 11 ايجاد مي شوند که همراهي کمي با سرطان دارند . اما از آنجا که اين ضايعات دردناک نيستند و ممکن است در صورت عدم توجه ، کشف نشوند ، بايد به آن دقت کنيد و درصورت شک کردن ، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنيد .
يک سري درمان هاي سنتي براي زگيل وجود دارند که هرگز تحت بررسي دقيق علمي قرار نگرفته اند اما در عين حال براي بسياري افراد موثر بوده اند . شما هم مي توانيد آنها را امتحان کنيد .
از کپسول هايي که حاوي ويتامين A يا روغن کبد ماهي هستند استفاده کنيد . کپسول را شکسته و محتويات مايع آن را روي زگيل بماليد . روزي يک بار انجام اين عمل کافي است . واکنش زگيل هاي مختلف نسبت به اين نوع درمان متفاوت است ، اما به نظر مي رسد که زگيل هاي جوان با اين روش در عرض يک ماه از بين مي روند .
مصرف ويتامين C در درمان زگيل هاي کف پاي برخي افراد تاثير داشته است . چند قرص ويتامين C را خرد کرده و با آب به صورت خمير درآوريد . سپس خمير را روي زگيل بگذاريد و آن را با يک بانداژ بپوشانيد طوري که خمير به خارج از محل مورد نظر تراوش نکند . شواهدي وجود دارد مبني بر آن که اسيد اسکوربيک موجود در ويتامين C مي تواند ويروس مولد تبخال را هم از بين ببرد . به خاطر داشته باشيد که ويتامين C ممکن است پوست را تحريک کند ، بنابراين فقط خود زگيل را با خمير بپوشانيد .
راه ديگر ، استفاده از روغن کرچک به صورت موضعي است . روزي 2 بار و هر بار يک قطره روغن کرچک را روي زگيل بگذاريد و در صورت امکان روي آن را بپوشانيد . همچنين مي توانيد از خمير غليظ روغن کرچک با جوش شيرين استفاده کنيد . خمير را روزي 2 بار به کار ببريد . براي ممانعت از تغيير وضعيت خمير مي توانيد از بانداژ و دستکش يا جوراب استفاده کنيد .
زگيل در جاي مرطوب به خوبي رشد مي کند ، بنابراين بهتر است موضع را خشک نگه داريد . براي اين مظنور مي توانيد از پودر بچه يا پودر تالک استفاده کنيد . اگر زگيل روي پاهاي شما قرار دارد ، حتي تا روزي 10 بار مي توانيد از پودر تالک استفاده کرده و مرتباً جوراب هاي تان را عوض کنيد . اگر هيچ کدام از اين اقدامات موثر واقع نشد ، چاره اي نداريد جز اين که به سراغ پزشک برويد .

ـ چند نکته ي مهم :

براي جلوگيري از گسترش ويروس ، ناحيه دچار زگيل را شانه نکنيد ، برس بزنيد و اصلاح نکنيد .
براي کوتاه کردن ناخن هايي که اطراف آنها زگيل وجود دارد ، از ناخن گير جداگانه استفاده کنيد .
اگر در اطراف ناخن هاي شما زگيل وجود دارد ، ناخن تان را نجويد ! زگيل را نترکانيد زيرا باعث گسترش بيشتر ويروس مي شود . اگر کودک شما زگيل دارد ، روي زگيل را با باند بپوشانيد تا آن را نترکاند .
دست تان را حتي الامکان خشک نگه داريد . ويروس عامل زگيل در محيط هاي مرطوب غير قابل مهار است .
در صورت دست زدن به زگيل ، دست تان را به دقت بشوييد .
منبع:مجله خدايا کمکم کن،شماره 6




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.