کثرتگرایی در حال حاضر
آمریکا با اتکا به قلمرو رسانهای است که برای دنیا انگاره سازی می کند و سفید را سیاه و به عکس، سیاه را سفید جلوه می دهد.
شنبه، 23 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بطور طبیعی وقتی جهان سومیها نظام تولید و توزیع خود را نداشته باشند، توسعه و مسائل ارتباطی و رسانه ها چیزی نیست جز لوله کشی برای منبعی که در غرب قرار دارد. به دیگر سخن آمریکا اگرچه در صورت مساله به دنبال رشد کمی رسانه ها در جهان سوم است؛ اما با توجه به نظریه جریان آزاد اطلاعات که هدف آن از پا در آوردن حاکمیتهای ملی است و با توجه به اینکه رسانه های جهان مجبور به ارتزاق از منابع خبری و پیامرسانی غرب هستند، عملا به دنبال ضمیمه کردن این رسانه ها به قلمرو رسانه ای خود است تا به این ترتیب سیاست «یک رسانه ( آمریکایی) بک جهان» را متحقق سازد. آمریکا با اتکا به همین قلمرو رسانه ای است که برای دنیا انگاره سازی می کند و سفید را سیاه و به عکس، سیاه را سفید جلوه می دهد. یک مثال جالب در این باره، موضوع دانشجویان کره جنوبی و چین است. خبرگزاریهای آمریکا درتلکسهای خود همواره با دو صفت از این دانشجویان یاد می کنند. از آنجایی که با دولت چین مشکل دارند، دانشجویان چینی را طرفدار دمکراسی! معرفی می کنند. این خبرگزاریها همواره در خبرهای مربوط به پوشش رویدادهای دانشجو چین از عبارت دانشجویان طرفدار دمکراسی و هنگام پوشش رویدادهای کره جنوبی که دولت آن متحد آمریکاییهاست با عنوان دانشجویان رادیکال یاد می کنند. یا مثلا این خبرگزاریها ضدانقلابیون نیکاراگوئه (دردوران حاکمیت ساندنیستها) را رزمندگان آزادی می نامیدند و اکنون اسرائیلیها را صلح طلب و نسل انتفاضه را تروریست می خوانند و به این ترتیب است که آمریکاییها که اکنون قدرت ارتباطی را جایگزین قدرت میلیتاریستی کرده اند، سی.ان.ان را به آلترناتیو سازمان ملل تبدیل کرده و هر آنچه را که می خواهند از طریق این رسانه به دستور جلسه ای جهانی مبدل می سازند. جالب است که آمریکاییها دکترین جریان آزاد اطلاعات را هم محصول کثرتگرایی و هم معلم آن می دانند. آنها می گویند با سی.ان.انها، آسوشیتدپرسها، یونایتد پرسها و با صدای آمریکا موزائیک فرهنگی، قومی و عقیدتی جهان را به تصویر می کشند، حال آنکه حقیقت ماجرا، نه از کثرتگرایی، بلکه از همگن سازی فرهنگی و به زبان دقیقتر از استحاله فرهنگهای جهان در فرهنگ آمریکایی خبر می دهد. این مقدمه برای طرح اهمیت آنچه که ذکر خواهد شد، کاملا ضروری بود، حالا تا حدودی با این دیباچه توانسته ایم به تصویری از کثرتگرایی در جهان معاصر دست یابیم و لذا می توانیم به طرف دیگر ماجرا نگاه کنیم.
با صراحت باید عرض کنم من بر این باورم که برای بررسی آنچه امام خمینی(رضی الله عنه) رقم زد، نباید به معیارها و مترهای رایج متوسل شد. ما متاسفانه در روش شناسی مبتنی بر عینی گرایی اسیر مقتوله ای به نام مرور ادبیات هستیم. به ما آموخته اند که یک تحقیق علمی باید متکی بر مرور ادبیات باشد و گرنه نمی تواند از پشتوانه علم برخوردار باشد. این حرف ممکن است فی نفسه و در شرایطی برابر از جنبه تولید پیام و اطلاعات، درست و صحیح باشد، اما واقعیت مساله این است که در اینجا هم مثل عرصه تولید پیام در نظامهای ارتباطی، ادبیات مکتوب در غرب از حجم بیشتری برخوردار است و لذا این روش شناسی متکی بر مرور ادبیات به ما کمکی نمی کند و ما را ضمنا به سوی منابع غربی هم سوق می دهد. از نظر من این نوع برخورد، چیزی جز نگاه به عقب نیست.
پس اجازه بدهید هراسی به خود راه ندهیم و بدون ارجاع به ادبیات غربی به صراحت بگوییم، آنچه امام آفرید به مفهوم اخص کلمه نو بود و این خود ما هستیم که باید ادبیات انقلاب اسلامی را بنویسیم و این غرب است که باید برخلاف عادات دیرینه خود که می خواست و می خواهد تا ما به ادبیات او در همه زمینه ها استناد کنیم به آنچه ما می نگاریم استناد ورزد. لذا من صرفا استنباط شخصی ام را از پدیده مورد بحث مینویسم و از اینکه به غیر علمی نوشتن متهم شوم، نگران نیستم.
حقیقت این است که امام خمینی(رضی الله عنه) کل اندیشه کثرتگرا را به مبارزه طلبید. غرب و در رأس آن آمریکا بسیار بیشتر از خود ما به عنوان پیروان امام خمینی(رضی الله عنه) از عمق این خطر آگاه است و به همین دلیل هم بود که آمریکا برای شکستن ابهت و صلابت امام و همچنین برای اینکه این نماد جهانی عزت مسلمانان را در زمان حیات خود از پا در آورد تا بعد به اسطورهای جهانی تبدیل نشود، از هیچ ترفندی فروگذار نکرد. آمریکا میدانست مردی که یک تنه مسیر را تغییر داده است، اگر در طول حیات، بی اعتبار نکند تا ابد گرفتار اسطوره اش باقی خواهد ماند. و اینچنین نیز شد. غرب سهمگینترین ضربات را از امام دریافت کرد.
منبع: تمدن اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی رحمه الله، نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه،صص66-64، چاپ و نشر عروج، چاپ سوم، تهران، 1393
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی هرمزگان
چگونه ماهی تازه را پاک کنیم؟
نحوه کاشت و نگهداری از کاج مطبق: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل موسی در گهواره: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز امام صادق(ع) برای گرفتن حاجت
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
محل تولد امام زمان (ع)
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
سمبل پرندگان و معانی آنها
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
خواص نقره در اسلام با توجه به روایت ها و برکات الهی
مرثیهسرایی میثم مطیعی در روز شهادت امام صادق(ع)
ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر در گامبیا
امکانات تفریحی و ورزشی هتل شایان
توصیف جالب عالم سنی مذهب درباره امام صادق (ع)
اشاره رهبر انقلاب به اعترضات دانشجویان دانشگاههای دنیا
درگیری مسلحانه اشرار در زاهدان
لحظات دیدنی از مراسم تدفین دو شهید گمنام در مسجد جمکران
خوشحالی اشتباهی در لیگ هلند
در ونهای پلیس چه میگذرد؟
«شهاب زاهدی» نامزد جایزه «پوشکاش»
جنایتی که تصاویر پهپاد اسرائیلی فاش کرد
در دیدار قهرمانان تیم ملی والیبال دانشآموزی با رهبری چه گذشت؟
لحظات دستگیری استاد دانشگاه کلمبیا از زبان خودش
این روزها حجاب چگونه در شبکههای اجتماعی تحریف میشود؟