نیمکره راست مغز در برابر نیمکره چپ مغز

آیا این نظریه را می‌دانید که افراد هنگام فکر کردن از مغز راست خود بیشتر استفاده می‌کنند؟ آیا تعجب می‌کنید که چرا معروف است که مردم راست مغز متمایز و محبوب هستند؟ خوب، این مقاله سعی خواهد کرد به این سؤال پاسخ دهد.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نیمکره راست مغز در برابر نیمکره چپ مغز
مغز یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم عصبی و یکی از پیچیده‌ترین و قابل توجه‌ترین ارگان‌های بدن انسان است. وزن آن حدود 1.4 کیلوگرم است و حاوی صد میلیارد نورون یا سلول عصبی است. این عضو، به دو نیمکره تقسیم می‌شود: نیمکره راست مغز و نیمکره چپ مغز، هر دو از نظر عملکردی که اجرا می‌کنند، متفاوت هستند. نیمکره سمت راست، سمت چپ بدن را کنترل می‌کند، در حالی که نیمکره سمت چپ، سمت راست بدن را کنترل می‌کند. چپ دستی با نیمکره راست مغز مرتبط است، و احتمال دارد که مراکز زبان در سمت راست یا در هر دو طرف مغز واقع شوند.
 

ویژگی‌های نیمکره راست مغز

* بصری
* کلی نگر
* ابداع کردن
* تفکر
 
ویژگی‌های نیمکره چپ مغز
* منطقی
* ترتیب
* عقلانی
* تحلیلی
* هدف‌گرا
 

راست مغزی در مقایسه با چپ مغزی

اختلافات زیادی بین دو نیمکره مغز وجود دارد. طبیعت شخص به طور عمده بستگی به این دارد که کدام بخش از مغز او بر سیستم عصبی غالب است. نکات ذکر شده در زیر ده نقطه تمایز است که هر کدام بیانگر اختلاف برجسته بین نیمکره راست و چپ مغز است.
 
* نیمکره راست مغز بصری است، به این معنا که از طریق احساسات هدایت می‌شود، در حالی که مغز چپ تحلیلی است، به این معنی است که رویکرد منطقی نسبت به حل مسائل دارد.
 
* در حالی که مغز راست موجب اتصال جانبی بین اطلاعات مشتق شده می‌شود، مغز چپ باعث استنتاج قاطعانه از اطلاعات مشتق شده می‌شود.
 
* مغز راست بصری است، با تمرکز بر موسیقی و الگو، در حالی که مغز چپ کلامی است، و بر کلمات، اعداد و نمادها تأکید دارد.
 
* افراد راست مغز با فرمول‌های ریاضی و کلمات مبارزه می‌کنند، در حالی که افراد چپ مغز در حفظ فرمول‌های ریاضی بسیار خوب هستند و همچنین بسیار خوب آنها را بیان می‌کنند.
 
* در افراد راست مغز، مهارت‌های سازمان یافتگی بسیار ضعیف است. از سوی دیگر، افرادی که چپ مغز هستند بسیار سازمان یافته‌اند.
 
* افرادی که راست مغز هستند به جزئیات دقیق توجه نمی‌کنند، اما افرادی که چپ مغز هستند بر روی هر جزئیات دقیقی تمرکز می‌کنند.
 
* هنگامی که مونتاژ یک چیز خاص را می‌خواهید، افراد راست مغز بدون نیاز به خواندن دستورالعمل، به سرعت کار خواهند کرد. در مقابل، افراد چپ به دقت دستورالعمل را مطالعه می‌کنند و سپس شروع به کار می‌کنند.
 
* وقتی افراد راست مغز ارتباط برقرار می‌کنند، حرکات بسیاری را با دستان خود انجام می‌دهند. برخلاف اینها، افرادی که چپ مغز هستند، به ندرت هنگام برقراری ارتباط از حرکات استفاده می‌کنند.
 
* مغز راست برای چگونگی گفتن چیزی طراحی شده است تا گوش دادن، در حالی که مغز چپ برای گوش دادن به آن چه که گفته می‌شود طراحی شده است.
 
* اگر ‌چه افراد راست مغز چیزی را بدون دلیل تصدیق نمی‌کنند، آنها تمایل دارند قوانین را بپرسند. از سوی دیگر، افراد چپ مغز هرگز قوانین را نمی‌پرسند، در عوض به راحتی آنها را می‌پذیرند.
 
* افرادی که از غالبیت نیمکره راست مغز برخوردار هستند، در الویت‌بندی کارها دچار مشکل می‌شوند و در آخرین لحظات کارها را با عجله انجام می‌دهند، در حالی که افراد با غالبیت مغز چپ، با برنامه‌ریزی آشنا هستند، به همین دلیل پیش از موعد، آماده شده‌اند.
 
فرآیند تقسیم مغز انسان بر اساس مکانیزم ساختاری، به عنوان تخصص ویژه نیمکره شناسی، شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که افراد راست مغز در زمینه های ورزشی، کارآفرینی، موسیقی و غیره برتری دارند، در حالی که افرادی که افراد چپ مغز در قانون، حسابداری و غیره برتری دارند.
 
آیا تا‌کنون با کسی در مورد این که ساختار فکری هر شخص چگونه مشخص می‌شود، بحث کرده‌اید؟ لیست شلوغی وجود دارد وقتی که اسم افراد مشهور راست مغز را می‌شنوید. شروع به فکر کردن با خود می‌کنید که چه چیزی باعث می‌شود مثل آنها بشوید یا نشوید. ظهور چنین اندیشه‌هایی به سادگی اعلام می‌کند که کدام قسمت مغز، ترجیحات ذهنی شما را واقعاً برآورده می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد راست مغز در زمینه های ورزشی، کارآفرینی، موسیقی و غیره برتری دارند، در حالی که افرادی که افراد چپ مغز در قانون، حسابداری و غیره برتری دارند. این نکته‌ای است که همه چیز درباره آن است. همان طور که گفته شد مغز انسان از وسط به دو قسمت به نام مغز چپ و مغز راست تقسیم می‌شود. طبقه‌بندی نظری ذهن پیشنهاد می‌کند که این دو طرف مغز، دو حالت "تفکر" را کنترل می‌کنند. بنابراین، این نظریه بر روی واقعیت جالبی در مورد سیستم عصبی کار می‌کند که همان طور که گفته شد سمت راست مغز ما سمت چپ بدن ما را کنترل می‌کند و بر عکس.
 
آمارها نشان می‌دهند که نیمی از جمعیت روی زمین، افراد راست مغز هستند. بنابراین اکنون می‌توانید شاد باشید، زیرا ممکن است جزو آنها باشید. اما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که آیا شما یک فرد راست یا چپ مغز هستید؟ در اینجا جزئیات بیشتر از قبل برای شما در مورد ویژگی‌های مغز راست و مقایسه آنها با ویژگی‌های مغز چپ آورده شده است.
 
* افراد راست مغز در حفظ، یادگیری و در بصری فکر کردن، تصاویر صوتی و هنرهای تجسمی خوب هستند. آنها یک رویکرد بسیار تصادفی و خلاقانه جهت یادگیری دارند و چندین بار، افکار را به شیوه‌ای کد گذاری کرده‌اند.
 
* هنگامی که این افراد با شما صحبت می‌کنند، آنها یک حرکت مغزی را از یک قسمت به سمت دیگر انجام می‌دهند. آنها در حالی که به شما نگاه می‌کنند گوش می‌دهند و زمانی که آنها باید به سؤال پاسخ دهند، نگاهشان را قطع می‌کنند. در تمام مراحل، آنها به طور مداوم از وضعیت آگاه هستند.
 
* آنها بسیار خلاق، بازیگوش، کلی نگر، ورزشی، هنری، طرفدار صنایع دستی، کارآفرین، به نوعی احساسی، ذهن‌گرا، با انگیزه، نمادین و اهل موسیقی هستند. این‌ها ویژگی‌های قابل توجهی هستند که شما برای درک تفاوت‌های آنها می‌توانید استفاده کنید.
 
* آنها تصمیم گیرندگان شهودی هستند و گاهی به اشتباه می‌افتند. آنها نمی‌توانند آنچه را که احساس می‌کنند و قبل از اینکه یک موضوع را کامل کنند توضیح دهند، چون افکار تصادفی آنها به سمت یک موضوع دیگر حرکت می‌کند. متأسفانه زبان آنها همچنان در حال حرف زدن است. و این باعث مشکلاتی هر چند ناخواسته می‌شود.
 
حالا که خصوصیات مغز راست را خواندید، برای کسانی که فکر می‌کنند، ویژگی‌های یک مغز چپ را دارند، در اینجا مجدداً چند ویژگی آورده شده است تا شما بتوانید طرف دیگر قضیه را هم ببینید.
 
* افراد چپ مغز در رویکرد بسیار تحلیلگر و منطقی هستند.
 
* در ریاضیات، این افراد در حفظ فرمول‌ها خوب هستند و می‌توانند دقیقا آنها را بیان کنند.
 
* آنها کلامی هستند، همچنین بر کلمات، علامت ها و اعداد زیاد تأکید دارند.
 
* آنها در انجام کارها بسیار مرحله‌ای هستند، ترجیح می‌دهند به مرحله‌ای برسند و دستورالعمل‌های دقیق‌تری را دنبال کنند تا این که با سرعت به نتیجه‌گیری برسند.
 
* همچنین گاهی اوقات افراد چپ مغز شوخ طبعی کمتری دارند. آنها به سختی قادر به آوردن لبخند روی صورت شما خواهند بود.
 
این تفاوت اصلی بین افراد راست مغز و چپ مغز و رفتار آنها است. مطالعات قبلی، علوم اعصاب را بررسی کرده‌اند تا نقش رفتاری سیستم عصبی در علوم پزشکی را درک کنند.
 
برخی از افراد راست مغز دارای توانایی‌های هنری خوب مانند نقاشی، حرکات موزون، آواز خواندن، نوشتن، شعر و غیره هستند و بعضی از آنها می‌توانند مشکلات و مسئله‌ها را به راحتی آب خوردن، حل کنند. در اینجا فهرستی از برخی از افراد معروف و مشهور که دارای نشانه‌های راست مغزی بودند، آورده شده است.

* سر ایزاک نیوتن
* ارسطو
* آلبرت انیشتین
* لئوناردو داوینچی
* جوناس سلک
* توماس آلوا ادیسون
* گالیلو گالیله
* سقراط
* بیل گیتس
* بنجامین فرانکلین
* استیون اسپیلبرگ
* الکساندر گراهام بل
* توماس جفرسون
* آبراهام لینکولن
* پابلو پیکاسو
 
تصمیم گیری درمورد قرار دادن افراد در دسته افراد راست مغز یا چپ مغز، هنوز کاملاً قطعی نیست. شناخته شده است که 10 تا 12 درصد از جمعیت انسانی چپ مغز هستند، بنابراین جمعیت باقی‌مانده، در دسته افرادی که از مغز راست خود استفاده می‌کنند، قرار می‌گیرند.
 
منبع: فاطمه رنگوالا - سایت بادی تومی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما