چگونه به دید و بازدید عید برویم

عید نوروز و دید و بازدیدهایش جایگاه ویژه ای در بین ما ایرانی ها دارد و اصلا عید بدون عید دیدنی که معنی ندارد. اما این دید و بازدیدها هم آدابی دارد و ما هم باید آن ها را رعایت کنیم. محمدرضا شهبازی به صورت طنزگونه به برخی از این آداب اشاره کرده است که خواندن آن ها خالی از لطف نیست.
جمعه، 16 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
تصویر گر : محمدصادق کرایی
موارد بیشتر برای شما
چگونه به دید و بازدید عید برویم

قوانین آجیلی

عید است و دید و بازدیدهایش! اما همین دید و بازدیدها هم آدابی دارد و مای آدمیزاد باید این­ها را رعایت کنیم؛ بنابراین، شما هم سعی کنید رعایت کنید؛ پارسال یکی این­ها را رعایت نکرد، در امتحانات خرداد تجدید شد!
 

قانون اول

به دید و بازدید بروید! شاید این قانون عجیب به نظر برسد و شما بپرسید که مگر ‌‌‌می‌‌‌‌‏شود کسی به دید و بازدید برود، اما به دید و بازدید نرود؟ بله ‌‌‌می‌‌‌‌‏شود. این طور ‌‌‌می‌‌‌‌‏شود که بعضی­ها دم سال تحویل یک گروه در فضای مجازی درست ‌‌‌می‌‌‌‌‏کنند و همه­ ی فامیل را به آن اضافه ‌‌‌می‌‌‌‌‏کنند، بعد هم سال که تحویل ‌‌‌می‌‌‌‌‏شود به هم تبریک ‌‌‌می‌‌‌‌‏گویند و آرزوی بهروزی ‌‌‌می‌‌‌‌‏کنند و چند تا استکیر بادام و پسته و نخودچی ‌‌‌می‌‌‌‌‏فرستند و تمام! سیزده فروردین هم بعد از فرستادن عکس ­هایی از سبزه و علف، گروه پاک ‌‌‌می‌‌‌‌‏شود! این شد دید و بازدید؟ بلند شوید همراه پدر و مادر بروید خانه ­ی فک و فامیل باباجان!
 

قانون دوم

درست است که آدم باید دید و بازدید را از خانه­ ی بزرگ­ترها مثل پدربزرگ و مادربزرگ شروع کند، اما قرار نیست در همان­ جا متوقف شود که. اصلاً دید و بازدید عید خوبی­ اش به این است که آدم به کسانی سر ‌‌‌می‌‌‌‌‏زند که شاید بقیه­ ی وقت­ ها فرصت نکرده برود. پس آن­قدر نق نزنید که من فلان­ جا نمی‌‌‌‌‏آیم و آن­جا ‌‌‌می‌‌‌‌‏آیم. از این چند روز تعطیلی، یک کمش را هم نق نزنید، جای دوری نمی ­رود!
 

قانون سوم

این­که کجاها بروید و کجاها نروید را براساس پلی ­استیشن بچه­ ی صاحب خانه تنظیم نکنید؛ یعنی دیده شده بعضی­ ها خانه ­ی دایی و عمه­ ی­شان نرفته ­اند، چون بچه­ ی آن­ ها پلی ­استیشن یا وسایل این­ چنینی ندارد؛ اما از روز اول فروردین غر زده ­اند که پس کی ‌‌‌می‌‌‌‌‏رویم خانه ­ی مسعود این ­ها؟ حالا مسعود کیست؟ پسر باجناقِ شوهر عمه­ ی دختر دایی مادر بزرگ­شان! چون مسعود در خانه آخرین ورژن پلی ­استیشن را دارد، در اولویت دید و بازدید بعضی­ ها قرار گرفته است. بازی خوب است؛ اما نه تا این حد.
 

قانون چهارم

خوردن آجیل و پرتقال و موز هم جزوی از دید و بازدید عید است؛ اما همه­ ی آن نیست؛ پس در دید و بازدیدها جوری آجیل نخورید و که سیاهی مردمک چشم های­تان به زردی بادام هندی بگراید! بعد هم ‌‌‌می‌‌‌‌‏خواهید بخورید، از همه ­اش بخورید. واقعاً کشمش چه کم از بادام هندی دارد؟! مثل بیل مکانیکی ظرف آجیل را نکاوید برای یافتن بادام و پسته یا اگر کاویدید هنگام رسیدن به پسته­ ی مورد نظر فریاد یافتم یافتم نزنید! خلاصه این­که به­ خاطر دو تا پسته، کاری نکنید که پدرتان برود در اینترنت آگهی فروش شما را بدهد!
 

قانون پنجم

هنگام دید و بازدید لااقل آن­قدری سرتان را از گوشی بیرون بیاورید که وقتی عمه­ ی­تان چای تعارف ‌‌‌می‌‌‌‌‏کند، نگویید نمی­ خورم عمو! یعنی گاه گوشی کاری ‌‌‌می‌‌‌‌‏کند که آدم عمه و عمویش را اشتباه ‌‌‌می‌‌‌‌‏کند؛ بنابراین سعی کنید هر چند­دقیقه یک­بار هم شده موقع بازی با گوشی، سرتان را بالا بیاورید و مجلس را ببینید و افراد را از نظر بگذرانید. یک مورد بود که طرف آن­قدر سرش در گوشی بوده موقع دید و بازدید عید که خانواده ­اش بلند شده ­اند و رفته ­اند و این نفهمیده، بعد صاحب­ خانه از آن­ جا اسباب­ کشی کرده و باز این نفهمیده، خانواده ­ی جدید آمده آن­جا ساکن شده ­اند و این نفهمیده، بعد عید سال بعد شده، یک خانواده ­ی دیگر آمده ­اند خانه­ ی صاحب­خانه­ ی جدید برای دید و بازدید، این چشمش را باز کرده و آن­ ها را دیده و فکر کرده آن­ ها خانواده ­ی خودش هستند و خلاصه با آن­ ها رفته بیرون! الان هم زندگی خوبی دارد و در خانواده ­ی جدید مشغول است!
 

قانون ششم

اگر شد دید و بازدیدهای­تان را کِش بدهید، البته نه در همان موقع، بلکه در طول سال؛ یعنی نروید ته سال بعد. با بچه­ های فامیل رفیق شوید و قرار کوه و استخر و کتاب­خانه و... بگذارید.

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما