روز مبارزه با طبیعت

شاهرخ بایرامی در این بخش به بررسی برخی از رسوم سنتی و آداب روز طبیعت پرداخته است که شاید با خواندن آن نگاه مان تغییر کند و روز طبیعت را به روز مبارزه با طبیعت تبدیل نکنیم.
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : شاهرخ بایرامی
موارد بیشتر برای شما
روز مبارزه با طبیعت
 یک رسمی در مدارس وجود دارد که از قدیم مورد استفاده بوده و تقریباً در بیش‌تر مواقع هم جواب می دهد. این‌گونه است که معلّم یا ناظم وقتی دانش آموزی دارند که از پس شیطنت ها و شلوغ کاری هایش برنمی آیند، او را مبصر کلاس و مأمور انتظامات می کنند. این یکی از بهترین فرارهای رو به جلو است که اتّفاق می افتد. از شواهد ماجرا برمی آید که  روز طبیعت هم همین طور بوده است؛ یعنی بزرگان گشته اند دیده اند مردم در کدام روز بیش‌ترین آسیب را به طبیعت می زنند، همان روز را به عنوان روز طبیعت انتخاب کرده اند. حالا با هم به بررسی برخی از رسوم سنتی و آداب روز طبیعت می پردازیم که شاید با تغییر نگاه مان روز طبیعت به روز مبارزه با طبیعت تبدیل نشود.


1. جمع کردن سفره‌ی عید

این رسم به‌خودی‌خود تأثیری بر تخریب طبیعت ندارد؛ امّا مشکل این‌جاست کار به جمع کردن سفره ختم نمی شود. وقتی سفره جمع شد به این معنی است که هر چه تخمه و آجیل و شیرینی، از دست دید و بازدید در امان مانده، به طبیعت برده می شود و در آن‌جا به فجیع ترین شکل قتل‌عام می گردد؛ حتّی یک تخمه هم حق ندارد در مراسم روز طبیعت اضافه بیاید و به خانه بازگردد. تا حالا با خود فکر کرده اید پوست این همه تخمه و آجیل چه می شود؟ بله! بیش‌تر آ ن ها با این تصوّر که تجزیه شده، به طبیعت بازخواهند گشت، همان جا رها می شود و خب چون بیش‌تر مناطق دنیا مثل ژاپن نیست که از پوست تخمه ها برق تولید کنند، جذب دوباره‌ی این زباله ها آن هم به شرطی که پوست نایلونی شکلات و خوردنی های دیگر همراه شان نباشد، حدّاقل یک سال زمان می برد. متأسّفانه ما این‌قدر وقت نداریم و معمولاً از همان فردای روز طبیعت دوست داریم دوباره از پارک ها و فضاهای سبز استفاده کنیم.


2. سبزه گره زدن
یکی از اصلی ترین کارهایی که از قدیم عدّه ای در این روز انجام می دهند همین گره زدن سبزه است. در کتاب های تاریخی آمده که ریشه‌ی این رسم بازمی گردد به زمانی که یک آقا و خانمی در روز سیزدهم فروردین ازدواج می کنند و بعد دو شاخه را به هم گره می زنند. آخر عزیزان من! اگر قرار بود گره زدن سبزه مؤثّر باشد و جواب بدهد که همین دو بزرگوار خودشان قبل از ازدواج این کار را می کردند. بعد هم این‌‌ها یک چیزی به ذهن شان رسید انجام دادند، شما چرا تقلید می کنی؟ خب شما هم یک خلّاقیّتی به خرج بده، یک نماد برای خودت اختراع کن؛ مثلاً دو تا مار به هم گره بزن. این طوری هم یک حرکت جدید کرده ای هم خطری از مردم برطرف می شود یا پنج تا پشه را به هم گره بزن تا ضمن آسیب نرسیدن به طبیعت، ظرافت و مهارت خود را در انجام کارهای ظریف هم نشان بدهی. یک مشکل دیگر این گره زدن این است که برای آرزوهای دیگر راه حلی نداده است؛ مثلاً اگر کسی آرزویش خریدن دوچرخه باشد باید سیم ترمز دوچرخه دوستش را گره بزند؟ اگر کنسول بازی بخواهد، گره زدن دسته‌ی یک و دسته‌ی دو در گیم نت تأثیرگذار است؟ برای قبولی در کنکور چه؟ خلاصه این‌که این رسم یه مشکلات و باگ هایی دارد که باید برطرف بشود.


3.گذاشتن سبزه روی کاپوت ماشین

مورخان معتقدند این رسم بعد از اختراع اتومبیل به وجود آمده و پیش از آن رسم دیگری رایج بوده با عنوان «گذاشتن سبزه بر پیشانی الاغ!» که در آن برخلاف الآن که سبزه ها در مسیر رسیدن به جاهای سرسبز از روی ماشین پرت و لگدمال می گردد، الاغ یا چارپایی که سبزه را روی پیشانی اش می گذاشتند ضمن تغذیه از آن، اهالی خانه را هم دعا می کرده است. یکی دیگر از نکات مبهم این رسم، سختی اجرای آن برای افرادی است که خودرو ندارند؛ یعنی نمی دانند سبزه‌ی‌شان را کجا بگذارند که خدا را خوش بیاید. روی سقف اتوبوس یا تاکسی؟ مترو سواران چه؟ اصلاً سقف مترو برای گذاشتن سبزه های آن همه مسافر جا دارد؟ بهترین راهی که ما می توانیم به شما پیشنهاد کنیم استفاده از بذر سبزی های خوردنی برای درست کردن سبزه است تا هم کلّی حبوبات مثل گندم و ماش و عدس در کشور اسراف نشود و هم این‌که بعد از عید به جای دور انداختن سبزه، سبزی جات دست‌ساز خودمان را بخوریم. بذر ریحان، نعنا، تربچه و شنبلیله گزینه های خوبی هستند.


منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.