میوه و سبزیجات بنفش چه خواصی دارند؟

خواص سبزیجات و میوه های بنفش را می‌دانید؟ اگر کنجکاو هستید از فواید سلامتی شگفت انگیز خوراکی های بنفش و ارغوانی بدانید در این نوشتار با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 23 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میوه و سبزیجات بنفش چه خواصی دارند؟
در میوه ها و سبزیجات، رنگ بنفش اغلب نشانه ای از دسته ای از مواد مغذی به نام آنتوسیانین ها است. مانند سایر مواد مغذی، بدن شما به این مواد مغذی نیازی ندارد تا کار کنند، اما به محافظت از سلول های شما کمک می کنند تا از آسیب هایی که می توانند به بیماری و ناراحتی منجر شوند، جلوگیری شود. و این مسئله بالاتر از سایر مزایای سلامتی است که شما از خوردن این خوراکی ها دریافت می کنید.


آلو

آلوها یکی از اولین خوراکی های بنفشی هستند که مردم به آن فکر می کنند. رنگ بیشتر در میوه، به معنی آنتوسیانین بیشتر در آن است. میوه های رسیده تر نیز دارای مواد مغذی قابل استفاده تری هستند. پوست این میوه می تواند تا ۲۰ برابر آنتی اکسیدان بیشتر نسبت به گوشت داخل آن داشته باشد.


سیب زمینی

سعی کنید سیب زمینی هایی که پوست و گوشت بنفش دارند را امتحان کنید. علاوه بر آنتوسیانین ها، آنها ۲-۳ برابر کل آنتی اکسیدان های یک سیب زمینی معمولی سفید را دارا هستند که سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و فیبر است.


گیلاس قرمز

آنتوسیانین ها که رنگ تیره تری به آنها می دهند، میتوانند به کاهش فشار خون شما کمک کنند و رگ های خونی شما را سالم و روان نگه دارند. همچنین به نظر می رسد که آنها به مشکلات مفصلی مانند استئوآرتریتاستئوآرتریت و نقرس کمک می کنند، وضعیتی دردناکی که در آن کریستال ها در پا یا مچ پای شما جمع می شوند. گیلاس ها با مواد مغذی خود این کریستال ها را از بین می برند و می توانند به جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی و دیابت کمک کنند.


انگور

آنتوسیانین موجود در انگور می تواند از قرمز تا سیاه متفاوت باشد. این جواهرات آبدار به خاطر داشتن رزوراترول شناخته شده اند. رزوراترول به دلیل اینکه بخشی از یک گروه مواد مغذی است که به منظور محافظت از سلولهای شما در برابر آسیب هایی که به بیماری منجر میشوند، با یکدیگر همکاری می کنند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.


کلم گل

تنها یک عامل باعث میشود گل کلم آنتوسیانین های بیشتری در بافت های خود جمع کند، و آن هم تغییر رنگ سفید معمول به رنگ بنفش است. در غیر این صورت، چیزی است که شما قبلا می دانستید: غنی از مواد مغذی، ویتامین C و مواد معدنی. برای حفظ بیشتر مواد مغذی گل کلم، آن را بخار پز کنید، تفت دهید یا در مایکروویو بپزید- یا به صورت خام بخورید.


هویج بنفش

هویج بنفش را در بازار کشاورزان محلی یا رستوران ها پیدا کنید. آنها را سرخ کنید، ترشی بندازید، یا کباب کنید. آنتوسیانین بیشتر و همچنین بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدهای موجود در هویج نارنجی را در این هویج ها پیدا خواهید کرد که میتوانند به جلوگیری از سرطان و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.


کلم قرمز

ممکن است زمانی که سبزیجات حاوی آنتوسیانین را بپزید، بدن شما راحت تر از آنها استفاده کند. و هنگامی که کلم را برای تهیه کیک یا کیمچی تهیه می کنید، پروبیوتیک های طبیعی دریافت خواهید کرد که باکتری ها را در روده (میکروبیوم) تغذیه می کنند. این پروبیوتیک ها به میکروب های بدن شما کمک می کنند، مواد مغذی را جذب کنند، غذا را هضم کنند و حتی اضطراب را کنترل کنند.


چغندرها

رنگ چغندر از آنتی اکسیدان های متفاوتی به نام بتالین منشاء می گیرد. می توانید این رنگدانه های قرمز و زرد را در ساقه چغندر برگ و ریواس، همچنین برخی از قارچ ها نیز پیدا کنید. هنگامی که آنها را می پزید، راحت تر از آنتوسایانین ها تجزیه میشوند، بنابراین سعی کنید به جای کباب کردن آنها را بخارپز کنید. چغندرها شیرینی و یک رنگ قرمز متمایل به بنفش را به اسموتی های شما اضافه می کنند. این سبزیجات برای قلب، مغز و قند خون مفید هستند.1


بلوبری

این میوه‌های کوچک بنفش مایل به آبی، سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی بنام آنتوسیانین هستند که مسئول رنگ آن‌ها است. اما، این مورد تنها ماده مغذی آن نیست، آن‌ها آنتی اکسیدان‌های دیگر مانند کرستین و کامپفرول دارند که فواید دیگری برای سلامتی دارد. همچنین سرشار از چند ویتامین و ماده معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌های کا و ث هستند. بلوبری از نظر فوایدی که برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری آلزایمر و چاقی بیش از حد دارد، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

حتی یک بررسی نشان داد که بلوبری قادر به کاهش رشد سلول‌های سرطانی تا ۵۰% است.

این خوراکی‌های تابستانی بسیار خوشمزه هستند و می‌توانند تازه خورده شوند یا به غذا‌های دیگر اضافه شوند. آن‌ها می‌توانند به راحتی به صورت چاشنی به غذا‌های صبحانه مانند غلات، بلغور جو یا پنکک‌ها اضافه شوند و افزودنی خوشمزه‌ای برای اسموتی‌ها و حتی سالاد‌ها ایجاد کنند.


شاتوت

شاتوت، میوه قابل خوردن دیگری با فواید زیاد برای سلامتی همانند بلوبری است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مشابه موارد یافت شده در میوه و سبزیجات بنفش دیگر هستند. اما ویتامین ث، فیبر، لوتئین، زکسانتین، پتاسیم و منیزیم زیادی هم دارند. آن‌ها به عنوان یکی از میوه‌هایی رتبه بندی شده اند که بیشترین کمک را به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد بر مبنای ظرفیت آنتی اکسیدانی شان می‌کنند. آن‌ها به آهسته کردن رشد سرطان ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات کمک می‌کنند. در مورد یک توت کوچک فوق العاده صحبت می‌کنیم. این فواید ممکن است به دو آنتی اکسیدان خاص به نام سیانیدین ۳- گلوکوزید و الاژیک اسید ارتباط داشته باشد. همچنین ممکن است برای کمک به حفظ سلامت مغز کمک کنند.

طعم شاتوت به تنهایی فوق العاده است و همچنین می‌تواند به اسموتی ها، سالاد‌ها یا حتی دسر‌ها اضافه شود. نکته مهم، این است که آن‌ها را به هر طریقی که برایتان ممکن است بخورید.


آکایی بری

آکائی بری که یک توت بنفش است، میوه‌ای کوچک از نوع خاصی از درخت خرما است که در جنگل‌های بارانی جنوب آمریکا یافت می‌شود. مصرف این میوه اخیرا در آمریکا بسیار متداول شده است و می‌تواند به عنوان یک افزودنی در اسموتی ها، غذا‌های آماده یا نوشیدنی‌های همزده یافت شود. فواید اوکائی به دلیل میزان آنتوسیانین بالای آن می‌باشد که به حفاظت از قلب، کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که این میوه به طور چشمگیری به کاهش کلسترول و بهبود کنترل قند خون در افراد دارای زن اضافه کمک می‌کند.

آکائی معمولا به صورت منجمد به صورت یک پوره یافت می‌شود و به طور متداول به عنوان ترکیب اصلی در تهیه "دسر آکایی" به کار می‌رود و با میوه، گرانولا یا چاشنی‌های غذایی، به صورت چاشنی در می‌آَید. این پوره نیز می‌تواند به اسموتی‌ها اضافه شود تا میزان آنتی اکسیدان را بسیار تقویت کند.


بادمجان

بادمجان یکی از سبزیجات مورد علاقه همه است با اینکه بسیاری از افراد نمی‌توانند بافت لزج آن را تحمل کنند. اما از آنجایی که آن‌ها مواد مغذی فوق العاده‌ای دارند، ممکن است بخواهید تا در مورد آن‌ها بیشتر بدانید. بادمجان، منبع غنی ویتامین‌های کا، ث، ب ۶ و چند ماده معدنی ضروری برای سلامتی است و همانند اکثر سبزیجات، فیبر زیادی دارد. علاوه براین، آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان باعث کاهش خطر سرطان، بهبود خطر عوامل قلبی-عروقی و جلوگیری از پیری مغز می‌شود.

اگر می‌خواهید تا بادمجان را امتحان کنید، می‌توانید آن را به سس گوجه فرنگی اضافه کنید و آن را میل کنید. نوع پخته شده و گریل شده آن هم طعم عالی دارد و می‌تواند به صورت ترکیب اولیه برای تهیه نودل بدون لازانیا بکار رود، و فقط برای تهیه این نودل لازم است تا آن را به رشته‌های باریکی برش دهید و از آن برای لایه بندی در لازانیا استفاده کنید و ترکیبات مورد علاقه تان را بین این لایه‌های بادمجان قرار دهید.2


میوه گل ساعتی یا پشن فروت

میوه گل ساعتی میوه ای بسیار خوشمزه از نوعی گیاه تاک گرمسیری است که با بالغ شدن، پوست آن زرد یا بنفش و گوشت آن نرم و شیرین می شود که دانه های ترد زیادی را در خود جای داده است.

پشن فروت حاوی یک آنتی اکسیدان پلی فنلی خاص به نام پیکا تانول است که به نظر می رسد خواص زیادی برای سلامتی دارد. به عوان مثال مطالعه ای نشان داده این آنتی اکسیدان احتمالا از پوست در برابر آفتاب محافظت کرده و به مرطوب شدن پوست کمک می کند.


مانگوستین بنفش

منگوستین از میوه های معطر بنفش رنگ است که از دیرباز در مناطق استوایی رشد می کرده است. این میوه پوست محکمی دارد که قبل از خوردن باید آن را جدا کنید تا به گوشت ترش و شیرین این میوه برسید.

مانگوستین حاوی فیبر و فولات است، فولات یا ویتامین B9 نوعی ویتامین B است که برای بسیاری از فرایندهای مهم بدن از جمله تولید DNA و گلبول های قرمز خون ضروری می باشد.

این میوه حاوی آنتی اکسیدانی به نام زانتان است که طبق برخی تحقیقات خواص ضد التهابی، حفاظت کننده عصبی و ضد سرطانی دارد.


سیب ستاره ای بنفش

سیب ستاره ای میوه ای گرد به رنگ بنفش با گوشت شیرین است که مایع شیری ترشح می کند و برش های آن شبیه ستاره هستند، به همین دلیل به این نام شهرت پیدا کرده است.
افراد از میوه، پوست و برگ های این گیاه به عنوان دارو و برای درمان مشکلات سلامتی همچون سرفه، درد و دیابت استفاده می کنند. این میوه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که طبق تحقیقات حیوانی برای سلامت سیستم گوارش مفید می باشد.


آقطی سیاه

آقطی سیاه یا الدربری یکی دیگر از توت های بنفش رنگ است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و سرشار از فیبر و ویتامین C است.

معمولا از محصولات و مکمل های این میوه به صورت شربت یا کپسول برای درمان طبیعی و کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا و تسریع روند بهبودی استفاده می شود.

این میوه اغلب به صورت مربا یا ژله یا داخل آب میوه و شربت استفاده می شود.


میوه اژدها قرمز

میوه اژدها قرمز یا دراگون فروت قرمز از میوه های خوشمزه با گوشت بنفش مایل به قرمز و روشن است که دانه های خوراکی سیاه و کوچک دارد.

این میوه گرمسیری بافت شبیه کیوی دارد و طعم آن اغلب شیرین ملایم توصیف می شود.

میوه اژدها از خوراکی های کم کالری و در عین حال پر از فیبر، ویتامین C و منیزیم است و غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها را در خود جای داده است، طبق مطالعات لوله آزمایشی احتمالا عصاره این میوه رشد انواع خاصی از سلول هی سرطانی از جمله سرطان سینه را مهار می کند.

میوه اژدها یک افزودنی عالی برای سالاد میوه و دیگر غذاهای شیرین باشد.


انجیر بنفش

انجیر بنفش یکی دیگر از میوه های خوشمزه بنفش رنگ است که علاوه بر طعم خوشایند دارای خواص فراوانی می باشد که از ترکیبات مغذی گیاهی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در این میوه نشات گرفته است.

گفته شده انجیر خشک منبع عالی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما