طرز تهیه سه مدل غذای سنتی کشور ترکیه

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتما غذاهای محلی ترکیه را هم امتحان کنید، چون علاوه بر تنوع زیاد خوراکی‌ها، با ذائقه‌ی ایرانی‌ها هم سازگاری دارد و سفر خاطره‌انگیزتری برایتان رقم خواهد زد، پس با ما همراه باشید تا با غذاهای محلی ترکیه بیشتر آشنا شوید.
سه‌شنبه، 30 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه مدل غذای سنتی کشور ترکیه

کباب ترکی با گوشت گوساله یا مرغ

کباب ترکی یا دونر کباب یکی از غذاهای معروف ترکیه است. مدتی است که این غذا محبوبیت زیادی در کشورمان پیدا کرده است و طرفداران بسیاری دارد. این غذا در فست فودی ها به فروش می رسند. کباب ترکی با گوشت مرغ یا گوشت گوساله و یا ترکیبی از هر دو پخته می شود.

مواد لازم
گوشت قرمز یا گوشت مرغ (فیله مرغ) 250 – 350 گرم

فلفل دلمه ای متوسط1 عدد یا نصف 

روغن به میزان لازم (حدود 4-6 قاشق غذاخوری) 

پیاز متوسط  1 عدد

گوجه 1 عدد 

قارچ  150 گرم

نمک و فلفل به میزان لازم

پودر آویشن  به میزان لازم

پودر سیربه میزان لازم

جعفری خرد شده به میزان لازم

خیارشور و سس مایونزدر صورت تمایل به مقدار لازم

دستورالعمل طبخ کباب ترکی در خانه
ابتدا گوشت یا مرغ را در ضخامت های کم (حدوداً نیم سانتیمتر یا حتی کمتر) به اندازه تقریبی کف دست یا کوچکتر برش دهید. دقت کنید اگر از گوشت استفاده می کنید باید گوشت را در جهت الیاف آن برش بزنید در غیر این صورت گوشت سفت شده و حالت مطلوب خود را از دست می دهد.
 
برای اینکه راحت تر برش را انجام دهید می توانید گوشت را ابتدا به خوبی شسته و سپس دور آن را سلفون پیچیده و آن را مدتی در یخچال فریزر قرار داده تا حالت نیمه منجمدی به خود بگیرد. سپس آن را خارج کنید و به راحتی در ضخامت های بسیار کوچک به صورت ورقه ورقه برش بدهید.
 
سپس ظرف مناسبی را انتخاب ‌کنید و پیاز را به صورت ریز رنده ‌کنید، سیر را له کنید و به آن اضافه ‌کنید. فلفل و پودر آویشن را هم اضافه کنید و به همراه مقدار کمی روغن تفت بدهید. تکه های گوشت یا مرغ را که خرد کرده بودید را اضافه کنید‌.
 
اگر از گوشت قرمز استفاده می کنید باید نمک را در مراحل پایانی به آن اضافه کنید زیرا اگر از ابتدا به آن نمک بزنید گوشت حالت سفتی به خود می گیرد؛ اما اگر از گوشت مرغ استفاده می کنید در ابتدا نمک را به مخلوط بالا اضافه کنید.
 
درب ظرف را بگذارید و به مدت 2 الی 3 ساعت درون یخچال قرار بدهید تا مزه دار شوند و مواد به خورد گوشت بروند. سینی فر یا تابه را چرب کنید و فیله های گوشت یا مرغ را روی سینی فر یا ماهیتابه قرار بدهید. و داخل فر با درجه حرارت بالا قرار بدهید. اگر درجه فر پایین باشد گوشت آب می اندازد و شکل جالبی به خود نمی گیرد.

پس از حدوداً 20 دقیقه قارچ، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و پیاز را خلال کرده و به ظرف اضافه کنید و با درجه حرارت پایین تری به مدت 10 دقیقه دیگر تفت دهید.پس از پخت آن مخلوط آماده شده را که نمونه خانگی کباب ترکی است، درون نان مناسب (ترجیحا نان مدیترانه ای یا نان مخصوص کباب ترکی یا نان باگت) بریزید و با توجه به ذائقه تان به آن خیار شور و جعفری و سس مایونز اضافه کنید.1

طرز تهیه سه مدل غذای سنتی کشور ترکیه


منمن تخم‌مرغی


مواد لازم
روغن زیتون 3 قاشق سوپ‌خوری

پیاز (نگینی خردشده) 1 عدد

فلفل دلمه‌ای سبز (نواری خردشده) 3 عدد

گوجه فرنگی (فیله و مکعبی ریز خردشده) 4 پیمانه

سیر (کوبیده‌شده) 4 حبه

پیازچه (پاک و نگینی خردشده) 1 عدد

نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده‌شده) به مقدار لازم

تخم‌مرغ 6 عدد

پنیر موتزارلا (رنده‌شده) 1/2 پیمانه

برگ گشنیز (پاک‌شده) به مقدار لازم
طرز تهیه
روغن زیتون را در تابه‌ای چدنی ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. پیاز و فلفل دلمه‌ای را به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا نرم شوند.

گوجه‌فرنگی، سیر و پیازچه را به تابه اضافه کرده و تفت دهید، اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت ملایم بمانند تا آبِ گوجه فرنگی کشیده شود، در این بین، گه گاهی مواد را هم بزنید. در آخر، روی آن، مقداری نمک بپاشید.

تخم‌مرغ‌ها را همراه کمی نمک و فلفل سیاه در ظرفی بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا زرده و سفیده آنها کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند، سپس آن را به تابه بیافزایید و بگذارید به مدت 8 تا 10 دقیقه به صورت درباز، روی حرارت ملایم بماند تا تخم‌مرغ‌ها پخته شوند.

در 5 دقیقه آخر پخت، پنیر را روی املت بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم بماند تا ذوب شود، سپس تابه را از روی حرارت بردارید، گشنیز را روی آن قرار داده و همراه نان تازه سرو کنید.2

طرز تهیه سه مدل غذای سنتی کشور ترکیه


اسکندر کباب


مواد لازم
نان پیتا گرد سه عدد

روغن زیتون سه قاشق غذاخوری

گوشت راسته گوسفند 500 گرم

پیاز متوسط (رنده شده) دو عدد

سیر (رنده شده) یک حبه

رب گوجه‌فرنگی دو قاشق غذاخوری

زیره سبز به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

آب به مقدار لازم

کره پاستوریزه  نصف پیمانه

ماست چکیده سه قاشق غذاخوری

نعنا تازه به مقدار لازم

طرز تهیه
مرحله اول
در اولین مرحله از کار، فر را روشن کرده و دمای آن را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

مرحله دوم
گوشت را به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید. سپس با پشت قاشق چوبی یا بیفتک کوب، گوشت را بکوبید تا ضخامت آن به حدود چهار سانتی‌متر برسد.

مرحله سوم
آب پیازها رنده شده را درون یک کاسه غیرفلزی بریزید و با ورقه‌های گوشت، سیر رنده شده، نمک، فلفل سیاه و زیره سبز ترکیب کنید. سپس روی کاسه را سلفون بکشید و درون یخچال قرار دهید.

مرحله چهارم
برای تهیه سس مخصوص اسکندر کباب، یک قاشق روغن زیتون را درون ماهیتابه متوسط خوب گرم کنید. سپس رب گوجه را به آن اضافه کرده و هم بزنید. رنگ رب گوجه که روشن شد، مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید. درنهایت آب را به سس اضافه کرده و سس را هم بزنید تا غلیظ شود.

مرحله پنجم
نان پیتا را به‌صورت مربع‌های سه سانتی‌متر در سه سانتی‌متر ببرید. سپس نان‌های خرد شده را درون سینی فر قرار داده و به مدت پنج دقیقه در فر بگذارید.

مقداری که گوشت‌ها سرخ شدند، زیر غذا را کم می‌کنیم تا مغز گوشت هم بپزد و غذا آب بیندازد. در مرحله آخر مقداری حرارت را زیاد کنید تا گوشت­ها کبابی شوند و لبه های آن­ها تغییر رنگ دهد.

مرحله هفتم
همه‌چیز برای سرو غذا آماده است. نان پیتای تست‌شده را درون یک بشقاب گود بریزید. سپس گوشت کباب‌شده را روی نان بگذارید و درنهایت، کره آب‌شده و سس گوجه‌ فرنگی را روی گوشت اضافه کنید.

سپس ماست چکیده را به کنار بشقاب اضافه کرده و روی غذا را با نعنا تازه تزیین کنید.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.vivin.ir
3.www.kalleh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.