سافاري5 (قسمت اول)

هرچند پرونده حاضر قرار بود به بررسی جدیدترین نسخه مرورگرهای مطرح دنیای کامپیوترهای شخصی بپردازد و با این‌که از انتشار آخرین نسخه مرورگر خاص اپل بیش از ده ماه می‌گذرد، اما با توجه به ویژگی‌هایی که این مرورگر در خود دارد و با توجه به امکان دریافت و نصب آن روی پلتفرم‌های ویندوزی ترجیح دادیم که به عنوان حسن ختام نگاهی گذرا به این مرورگر داشته باشیم.
دوشنبه، 4 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سافاري5 (قسمت اول)

سافاري5 (قسمت اول)
سافاري5 (قسمت اول)


 





 
اگرچه سهم کاربران مک از بازار کامپیوترها در ایران ناچیز است، اما این پلتفرم و فناوري‌هاي مربوط به آن طرفداران پروپاقرصی را به دور خود جمع کرده است و گاه و بی‌گاه هنگام روبه‌رو شدن با زیبایی و خلاقیت‌های به کار رفته در این محصولات، می‌توان دید که این تعصب و وفاداری چندان هم بی‌مورد نیست.هرچند پرونده حاضر قرار بود به بررسی جدیدترین نسخه مرورگرهای مطرح دنیای کامپیوترهای شخصی بپردازد و با این‌که از انتشار آخرین نسخه مرورگر خاص اپل بیش از ده ماه می‌گذرد، اما با توجه به ویژگی‌هایی که این مرورگر در خود دارد و با توجه به امکان دریافت و نصب آن روی پلتفرم‌های ویندوزی ترجیح دادیم که به عنوان حسن ختام نگاهی گذرا به این مرورگر داشته باشیم. شاید سافاری تازه‌نفس‌ترین جنگ‌جوی این میدان نباشد، اما توان فوق‌العاده‌اي كه در برخی زمینه‌ها دارد، می‌تواند آن را در پاره‌ای عرصه‌ها به برنده اصلی تبدیل کند.
تولد
در سخنرانی استیو جابز در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل در سال 2010 تمام توجه‌ها به انتشار نسخه چهارم سیستم‌عامل آی‌فون معطوف بود. اما ساعاتی بعد اپل بدون هیچ هیاهویی آخرین نسخه مرورگر خود، یعنی سافاری 5 را منتشر کرد و این بی‌توجهی تا حدودی عجیب بود، زیرا در کمال ناباوري اپل راضی شده بود تا همانند سایر مرورگرهای رقیب چهارچوبی را برای توسعه قابلیت‌ها و افزایش توانایی‌های سافاری از طریق افزونه‌ها عرضه کند. به علاوه، اين شركت قابلیت تازه‌ای به نام Reader را به‌صورت پیش‌فرض در سافاری گنجانده بود و این نسخه جدید از HTML5 نيز پشتیبانی می‌کرد و معرفی نکردن این امکانات با شیوه‌های جذاب و حرکات خیره‌کننده‌ای که اپل حتی گاهی برای معرفی فناوری‌های تاریخ گذشته خود به‌کار می‌برد، بسیار عجیب بود. به هر حال، در ادامه فناوری‌های کلیدی و نقاط قوت و ضعف سافاری را بررسی خواهیم کرد.
Redaer: خواندن به روشی تازه
این قابلیت به منظور تسهیل مطالعه متون طولانی روی وب در نظر گرفته شده است. هنگامی که بارگذاری یک صفحه به پایان رسید، سافاری سعی می‌کند بخش اصلی صفحه یا قسمتی که شما را جذب کرده است بیابد و به طور معمول این کار را با یافتن طولانی‌ترین متن پیوسته صفحه انجام می‌دهد. اگر این فرآیند با موفقیت به انجام برسد، سافاری در سمت راست نوار آدرس دکمه‌ای با عنوان Reader را نمایش می‌دهد (شكل1).

سافاري5 (قسمت اول)
شكل 1- دكمه Raeder در نوار آدرس
 

با کلیک این دکمه چیدمان اصلی صفحه محو شده و مقاله اصلی با فونتی خوانا و در لایه‌ای جداگانه روی پس زمینه محو شده به نمایش در مي‌آيد. با حرکت ماوس به پایین صفحه نوار ابزاری حاوی دستورات مربوط به بزرگ و کوچک کردن اندازه حروف، چاپ یا ایمیل مقاله ظاهر می‌شود (شكل 2)، اما هیچ گزینه‌ای برای تغییر فونت، تغییر فاصله سطرها یا موارد مشابه در اختیار نخواهید داشت. اگرچه Reader در برخی شرایط (مثلاً در صفحات ویکی‌پدیا) به اشتباه افتاده و متون نامربوط را بایکدیگر ترکیب می‌کند، اما به طور كلي برای استفاده‌های روزمره قابلیت بسیار مفیدی است. Reader در واقع بر پایه یک پروژه اپن‌سورس به نام Arc90’s Readability شکل گرفته است. این برنامه در سایر مرورگرها هم قابل استفاده است، اما تنها سافاری است که ارزش آن را درک کرده و به‌صورت پیش‌فرض آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

سافاري5 (قسمت اول)
شكل 2- نمايش متن اصلي سايت در حالت Reader
 

افزونه‌ها: برآورده شدن انتظارات
بالاخره اپل نیز تصمیم گرفت به جمع سایر سازندگان مرورگرها بپيوندد و امکان افزایش قابلیت‌های سافاری را از طریق افزونه‌هایی که هم روی مک و هم روی ویندوز اجرا می‌شوند، فراهم کرده است. این زیرساخت در حالت پیش‌فرض فعال نیست. برای فعال‌کردن این گزینه شما ابتدا باید با فشردن ALT منوها را ظاهر کرده و از منوی Edit گزینه Preferences را انتخاب كنيد. در پنجره ظاهر شده و در زبانه Extensions می‌توانید این قابلیت را فعال یا غیرفعال کنید. متأسفانه فهرست افزونه‌های قابل استفاده به‌صورتی کاملاً ابتدایی ارائه می‌شود. جایی‌که حتی IE هم افزونه‌ها را در رده‌هایی نظیر نوار ابزارها، شتاب‌دهنده‌ها، خدمات جست‌وجو و... طبقه‌بندی می‌کند، چنین سیستمی برای اپل، شرکتی که به وسواس روی رابط کاربر مشهور است، بسیار عجیب به نظر می‌رسد (شكل 3).

سافاري5 (قسمت اول)
شكل 3- تنظيمات مربوط به افزونه‌هاي سافاري
 

هرچند هنوز افزونه‌های زیادی (در مقایسه با سایر مرورگرها) برای سافاری در دسترس نیست، اما این حرکت قدم مهمی در راستای افزایش محبوبیت سافاری و تبدیل آن به جایگزینی مناسب‌تر برای مرورگرهای غالب بازار خواهد بود. در این میان یکی از مزیت‌های اساسی سافاری به سایر مرورگرها وجود قابلیت‌های توسعه و پیاده‌سازی افزونه‌ها در خود مرورگر است. با فعال کردن منوی Develop در سافاری، امکان دسترسی به Extension Builder فراهم می‌شود که از طریق آن می‌توان افزونه‌ها را تولید، آزمایش و پیاده‌سازی کرد. به این ترتیب، توسعه‌دهندگان برای پیاده‌سازی و توسعه افزونه‌ها به هیچ ابزار خاص و حتی به خود پلتفرم مک نیاز نخواهند داشت (شكل 4). نکته دیگری که در زمینه افزونه‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اجرای آن‌ها در یک محیط حفاظت‌شده یا به اصطلاح SandBox است که تمام فعالیت‌های افزونه‌ها را از محیط مرورگر ایزوله کرده و به این ترتیب از نفوذ کدهای مخرب و ناپایداری مرورگر در اثر مشکلات افزونه‌ها جلوگیری می‌کند.

سافاري5 (قسمت اول)
شكل 4- ابزار Extension Builder براي توسعه افزونه‌ها


منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.