نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)

در سال‌های اخیر هرچه مایکروسافت و مرورگر اینترنت اکسپلورر در پیشبرد اهداف و یافتن جایگاه واقعی خود ناموفق بوده‌اند، اپل و مرورگر اختصاصی‌اش، یعنی سافاری این راه را با سرعت هرچه بیشتر پیموده‌اند...
سه‌شنبه، 19 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)

نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)
نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)


 





 
مرورگر سافاری
در سال‌های اخیر هرچه مایکروسافت و مرورگر اینترنت اکسپلورر در پیشبرد اهداف و یافتن جایگاه واقعی خود ناموفق بوده‌اند، اپل و مرورگر اختصاصی‌اش، یعنی سافاری این راه را با سرعت هرچه بیشتر پیموده‌اند. نگارش جدید مرورگر سافاری در کنار پشتیبانی از انبوهی از فناوری‌های جدید مانند MathML، WOFF، CSS 3 تغییر بسیار بزرگی‌کرده و آن استفاده از موتور پردازش WebKit 2 است. استفاده از این موتور مدرن در طراحی سافاری، یک معنای بسیار دوست‌داشتنی دارد: بارگذاری هر صفحه وب در پردازشی جداگانه با مجوزهای دسترسی محدود. اگرچه این تغییر از نظر کاربران عادی تا حد زیادی پنهان خواهد بود، اما آسودگی خاطر از وجود لایه‌ای جدید از امنیت در برابر حمله‌هاي اینترنتی موضوعی نیست که در این دوران بتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. ضمن آن‌که با تخصیص پردازش‌های جداگانه به صفحات مختلف، ایجاد اختلال در یک زیرپردازه به تعلیق یا شکست کل پردازش منجر نشده و کاربر قادر خواهد بود با بستن زیرپردازه مذکور به‌کار خود ادامه دهد.
از قابلیت بزرگ‌نمایی مرورگر به وضعیت تمام صفحه و امکان بزرگ‌نمایی با حرکات لمسی که بگذریم، استفاده از قالب Popover در پنجره دانلود كه از نو طراحي شده است، این بخش از سافاری را دوباره شبیه سیستم‌عامل iOS کرده است. البته، باید به این موضوع توجه داشت که این پنجره اطلاعاتی، در تمامی برنامه‌های کاربردی Lion کنترلی استاندارد بوده و در بخش Spotlight يا توضیحات مربوط به برنامه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است .

نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)
نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)
نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)
پنجره Popover در (الف) سافاری (ب) Spotlight و (ج) برنامه‌های کاربردی، برای نمایش اطلاعات مفید و مختصر
 

اما این تمام ماجرای سافاری جدید نیست! بسیاری از کاربرانی که ساعت‌های متمادی در روز را به گشت و گذار در اینترنت و ‌مطالعه مطالب مورد‌علاقه خود در شبکه جهانی وب می‌گذرانند، بدون شک بارها خود را در موقعیتی یافته‌اند که به ذخیره مطلب و مطالعه آن در آینده تمايل داشته‌اند. در چنین شرایطی، تا‌کنون ذخیره محلی صفحه وب، استفاده از Bookmark يا استفاده از سرویس‌هایی مانند Instapaper، تنها راه نجات از این بحران بودند. شرایطی که به‌لطف ویژگی جدید «لیست مطالعه» یا Reading List سافاری، تا حد زیادی تغییر کرده و کاربران این مرورگر به سادگی و با فشردن یک دکمه با نمای عینک در نوار بوک‌مارک، خواهند توانست صفحات وب را به فهرست مطالعه خود افزوده و در فرصت مقتضی به بررسی آن بپردازند .ذکر این نکته ضروری است که صفحات افزوده شده در مرورگر سافاری با مرورگر iOS نگارش 5 (Sync) همگام شده و در نتیجه می‌توان روی هر دستگاه و در هر زمان به آن دسترسی داشت. ویژگی که بدون تردید دست اپل را برای رقابت با سرویس‌های اینترنتی مشابه پُرتر خواهد کرد.

نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)
نمایی از «لیست مطالعه» یا Reading List
 

تقویم و دفترچه تلفن
در طراحی رابط بصري کاربر اپل، سنگ بنایی وجود دارد که توسط بروس توگنازینی، پدر رابط کاربری محصولات این شرکت نهاده‌شده است. توگنازيني معتقد بود، کاربران سیستم‌های کاربری، قدرت فوق‌العاده‌ای در برقراری ارتباط با رابط‌هاي جدید در کاربردهای ملموس و آشنا داشته و به‌سادگی تغییرات جزئی را می‌پذیرند. این تفکر بارها در طراحی بخش‌های مختلف رابط‌کاربری Mac OS X به‌کار گرفته شده؛ کافی است به سیر تحول Dock نگاهي بياندازيد كه در بسیاری از موارد نتیجه مناسبی نیز به دنبال داشته است.
اما واقعیت آن است که به‌نظر‌می‌آید، در به‌کارگیری این مفهوم در دو برنامه تقویم (iCal) و دفترچه تلفن(Address Book) تا حدی زیاده‌روی شده و نوع تغییرات صورت گرفته در این دو برنامه، بسیار فراتر از آن‌چیزی است که کاربران بتوانند به‌سادگی با آن ارتباط برقرار کنند. این دقیقاً همان بازخوردی بود که در نخستين روزهای عرضه نسخه آزمایشی Lion از جانب توسعه‌دهندگان به طراحان اپل داده شد. از مباحث سلیقه‌ای مانند زیبایی و نازیبایی این برنامه‌ها که بگذریم، بحث اصلی بر سر قابلیت استفاده خواهد بود. برنامه تقویم که گویی در ابتدا برای محصولات مجهز به iOS طراحی شده و سپس سر از Lion در‌آورده است، به‌هیچ عنوان نه از نظر ظاهر و نه از جنبه کارکرد، یادآور تقویم‌های واقعی نیست. موضوعی که طراحان اپل روی آن تأکید زیادی داشته و سعی دارند تا تجربه کارکردن با برنامه‌های کاربردی را تا حد ممکن به تعامل انسان با اشیای موجود در محیط پیرامون نزدیک‌کنند. به عنوان مثال، در تعویض یک ماه، صفحه تقویم مانند یک کاغذ پاره شده و حتی رد‌کاغذ‌ها در قسمت فوقانی باقی می‌ماند. اما سؤال اینجا است که آیا این فرآیند با ماوس (جایگزینی برای دست در کامپیوتر) انجام می‌شود؟ پاسخ منفی است: لطفاً از میانبر صفحه کلید يا دکمه جهت‌نما استفاده کنید. آیا می‌توانید روی روزهای گذشته خط بزنید؟ در میان صفحات تقویم به گشت و‌گذار بپردازید؟ یا در حاشیه‌های تقویم یادداشتی بنویسید؟ پاسخ همه این سؤالات هم منفی است.

نگاهي جامع به سيستم‌عامل جديد اپل: ( Mac OS X 10.7 (Lion (قسمت هفتم)
نمایی از طرح چرمی برنامه تقویم
 

اوضاع در دفترچه تلفن جدید، نیز دست کمی از تقویم نداشته و مشکلات مشابهی در بحث‌قابلیت استفاده و شباهت با نوع فیزیکی آن وجود دارد. امکان ورق زدن دفترچه با نشانگر وجود نداشته، کلیک روی نوار قرمزرنگ به‌جای حرکت نوار با نمایش گروه‌ها همراه بوده (انتظارش را داشتید؟) و به‌دلیل شباهت بی‌اندازه با نوع فیزیکی امکان نمایش سه‌ستون همزمان وجود نخواهد داشت. البته، نمی‌توان منکر این موضوع شد که به‌هر حال، بسیاری از کاربران و مشتاقان محصولات اپل، از این نوع طراحی استقبال‌کرده و آن را انقلابی در این حوزه خواهند خواند.
اگرچه زیبایی و خلاقیت در تولید و ساخت نرم‌افزار از اصلی‌ترین پارامترهای موفقیت به‌شمار می‌آیند، اما باید به این موضوع توجه داشت که کاربران استفاده از یک برنامه زشت و معمولی با قابلیت استفاده بالا را به یک برنامه خوش ظاهر و پر‌از ایده‌های‌جذاب، با قابلیت استفاده پایین ترجیح داده و به‌سادگی برنامه با مشخصات اخیر را به‌کناری خواهند‌گذاشت. به‌عبارت دیگر، در قرن بيست‌و‌يكم و زمانی که سیستم‌های کامپیوتری با زندگی مردم دنیا عجين شده‌اند، ضرورتی در استفاده از المان‌های نمونه‌های واقعی برای درک بهتر یک برنامه کاربردی وجود ندارد، بلکه باید تا جای ممکن برنامه را ساده، کاربردی و با قابلیت استفاده بالا طراحی کرد تا مورد استقبال کاربران قرار گیرد.

منبع:http://www.shabakeh-mag.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.