درسهايي از قرآن كريم در ارتباط با دنياي جانوران (2)
نويسنده:دكتر محمد رباني
3.جانوران آيات الهي
به جهان خرم از آنم كه جهان خرم ازوست
عاشقم بر همه عالم كه همه عالم ازوست
خداوند متعال از انسان ميخواهد به اين جلوههاي آفرينش با چشم بصيرت بنگرد و از صنع به صانع پي ببرد. انسان طالب كمال و جوياي حقيقت كه حجابهاي نفساني ديدگان، دل او را نابينا نكرده باشد با ديدن آيات الهي به ياد او ميافتد و ايمانش قوت و جلا مييابد (9).
در قرآن كريم در آيات متعددي از حيوانات به عنوان آيات الهي نام برده شده است كه آنها را مي توان به دو دسته تقسيم كرد:
-حيوانات به طور عام به عنوان آيات الهي:
“وَ فِي خَلْقِكُمْ وَ مَا يَبُثُّ مِن دَابَّهًٍْ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ” (آيه 4/ جاثيه).
و در خلقت شما آدميان و انواع بيشمار حيوانات كه روي زمين پراكندهاند، نشانههايي براي اهل يقين آشكار است.
و نيز آيات 164/ بقره، 18 -10/ نحل، 29/ شوري و 67 -66/ نحل.
-ذكر حيوانات به طور خاص:
به عنوان مثال، در آيهي 73/ اعراف ناقه صالح به عنوان آيتي الهي نام برده است “هَذِهِ نَاقَهًُْ اللّهِ لَكُمْ” آيه ... و نيزپ آيات 77/ اعراف، 59/ اسراء، 31 -27/ قمر، 14 -11/ شمس و 159 -154/ شعراء
آشنايي با آيات شگفتانگيز جهان خلقت كه هر كدام به تنهايي نشان دهندهي عظمت و قدرت آفرينندهي تواناي خود هستند، راهي است كه هم پژوهشگران بزرگ چون “كپلر” و “انيشتاين” و “نيوتن” را خدا مي رساند و هم صحرانشينان تحصيل نكرده را (11).
4.دعوت قرآن به مطالعهي انديشمندانهي جانوران
-”أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا مَالِكُونَ” ـ “وَ ذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَ مِنْهَا يَأْكُلُونَ” ـ “وَ لَهُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَ مَشَارِبُ أَفَلَا يَشْكُرُونَ”: (73 -71/ يس): آيا نديدند كه براي آنها به دست خود چهار پايان را آفريديم تا مالك آنها شوند؟ و آن حيوانات را مطيع و رام آنها ساختيم هم بر آنها سوار شوند و هم غذا تناول كنند ـ و در آن حيوانات منافع بسيار و آشاميدني براي مردم قرار داديم آيا تشكر اين نعمتها را نبايد بجا آورند؟
-”أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ” (17/ غاشيه): آيا به شتر نمينگرند كه چگونه آفريده شده است؟
-”أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَ يَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ” (19/ الملك)
آيا به پرندگان نمينگرند كه بالاي سرشان پر گشوده و گاه باحركت و گاه بي حركت بال پرواز ميكند؟ كسي جزء خداي مهربان آنها را در فضا نگاه نميدارد كه او به همه موجودات آگاه است.
-”أَلَمْ يَرَوْاْ إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاء مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ” (79/ نحل):
آيا به مرغان هوا نمينگرند كه جو آسمان مسخر آنها است و به جزء خدا كسي نگهبان آنها نيست؟، در اين امر براي اهل ايمان نشانههاي خدا آشكار است.
در اين آيات، مطالعهي انديشمندانهي چهارپايان، شتر و پرندگان مطرح شده است.
مرحوم علامهي طباطبايي (ره) اين حديث را از پيامبر اكرم (ص) نقل نمودهاند كه: “در مخلوقات الهي تفكر كنيد و در ذات حق، ميانديشيد (16).
تفكر و انديشه در حالتهاي حيوانات و در خلقت آنها، در نحوهي زيست فردي و اجتماعي آنها و ... ما را به خداي حكيم عليم رهبري ميكند. درك اهميت تنوع گستردهي جانداران به ويژه در درياها (4)، ساختار منظم هر يك، طرز زيست آنها و فعاليتهاي اجتماعي حيواناتي چون زنبور عسل و موريانه، نقش آنها در چرخهي حيات و ... نيازمند انديشه و تفكر است و اين تفكر ما را به خالق هستي رهنمون مي سازد.
در قرآن كريم پس از بيان دقيق ساختار و زندگي برخي حيوانات مانند مورچه و ملخ تعابير جالبي را مطرح ميسازند از جمله: “اگر مردم در عظمت قدرت و بزرگي نعمت و بخشش خداوند بزرگ فكر و انديشه كنند به راه راست بر ميگردند و از عذاب سوزان ميترسند ولي دلها بيمار و بيناييها معيوب است. آيا به حيوان كوچك نگاه نميكنند كه چگونه خلقت آن را محكم و استوار آفريده و تركيب آن را استوار گردانيده و براي آن چشم و گوش باز نموده؟ ... (نهجالبلاغه ـ خطبهي 227) (14).
انسان با ايمان هنگام كار با حيوانات، با ديدهي بصيرت به مطالعه آنان ميپردازد و با گشودن دريچههاي جديدي از علم و معرفت و با تدبر و تعميق انديشه، به تقويت باورهاي ديني خويش ميپردازد.
5.هدفداري جهان و عبث نبودن آفرينش موجودات
“وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ ـ مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ”: ما آسمانها و زمين و آنچه بين آنهاست را بازيچه خلق نكرديم ـ آنها را مگر به حق نيافريديم اما بيشتر مردم نميدانند.
در آيات 191 -190 سورهي آلعمران، 85/ حجر و 28 -27/ ص، 44/ اسري و 16 و 18/ روم نيز هدفداري خلقت به خوبي بيان شده است (11).
مرحوم استاد شهيد مطهري (ره) با تأكيد بر اصل همبستگي و “انداموارگي” اجزاي جهان مينويسند: جهان يك واحد تجزيهناپذير است... ارسطو طرفدار وحدت اندامواري عالم است. در جهان اسلام، همواره اين اصل تأييد شده است. “ميرفندرسكي”، حكيم و عارف معروف عهد صفوي با زبان شعر چنين مي گويد:
حق، جان جهان است و جهان همچو بدن
اصناف ملائك چو قواي اين تن
افلاك و عناصر و مواليد، اعضاء
توحيد همين است و دگرها همه فن
... آنچه منظور ما از اين اصل مي باشد، اين است كه جهان يك واحد تجزيهناپذير است يعني رابطهي اجزاي جهان به اين شكل نيست كه بتوان فرض كرد كه قسمتهايي از آن قابل حذف و قسمتهايي قابل ابقاء باشد. حذف بعضي مستلزم بلكه عين حذف همهي اجزاء است همچنان كه ابقاي بعضي عين ابقاي همه است... (21).
جهان چون چشم و خط و خال و ابروست
كه هر چيزش به جاي خويش نیکوست
6.شمول قوانين كلي جهان هستي بر جانوران
مرحوم علامهي طباطبايي (ره) در تفسير الميزان دربارهي اين آيه مينويسند: “منظور از نبودن تفاوت در خلق، اين است كه تدبير الهي در سراسر جهان زنجيروار متصل به هم است و موجودات بعضي به بعض ديگر مرتبطند به اين معنا كه نتايج حاصل از هر موجودي عايد موجود ديگر مي شود و در نتيجه، دادنش (به) موجوداتي ديگر، وابسته و نيازمند است... اگر بخواهي يقين كني كه در سراسر خلقت تفاوتي نيست بايد با دقت نظر كني.”
براي ما، اين هماهنگي و وحدت در موجودات زنده به ويژه هر چه از نظر تكاملي به انسان نزديكتر شويم مشهورتر است. در آيهي سي و هشتم از سورهي انعام آمده است: “وَ مَا مِن دَآبَّهًٍْ فِي الأَرْضِ وَ لاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ” يعني به هيچ جنبندهاي در زمين و پرندهاي كه با دو بال خود ميپرد نيست مگر اينكه آنها نيز همانند شما گروههايي هستند و همه به سوي پروردگار خود محشور خواهند شد، ما در بيان كتاب از چيزي فروگذار نكرديم.”
مرحوم علامهي طباطبايي (ره) در بحث گستردهاي در زيرنويس آيهي شريفه مذكور، شباهت اجتماعات حيواني به انساني از نظر زيادي و عدد، هدفداري و حتي نوعي از زندگي ارادي و شعوري را مطرح نموده و مينويسند: “تفكر عميق در اطوار زندگي حيواناتي كه ما در بسياري از شئون حياتي خود با آنها سر و كار داريم و در نظر گرفتن حالتهاي مختلفي كه هر نوع از انواع اين حيوانات در مسير زندگي به خود ميگيرند ما را به اين نكته، واقف ميسازند كه حيوانات هم مانند انسان داراي آراء و عقايد فردي و اجتماعي هستند...”.
از انديشه در آيههاي قرآن كريم، مجموعهي برخي از قوانين كلي جهان هستي بر حيوانات قابل استنباط است كه در زير مورد اشاره قرار ميگيرد:
علم خداوند به همه موجودات
هم چنين آيه 6/ سوره هود.
رزاقيت الهي
و نيز آيه 12 سوره شوري.
تنوع موجودات
قاعدهي زوجيت
در آيهي 6 سورهي زمر زوج بودن انسان و چهارپايان و در آيهي 53 سورهي طه زوج بودن گياهان مطرح شده است.
شمول هدايت الهي
در آيهي 68 سورهي نحل، نيز از وحي شدن به زنبور عسل سخن مي گويد: به تعبير يكي از پژوهشگران، زندگي پر اسرار حيوانات نتيجه هدايت تكويني از سوي خداي متعال است (11).
عذابهاي فراگير
تسبيح خداوند
مولوي مي گويد:
ما سميعيم و بصيريم و خوشيم
با شما نامحرمان ما خامشيم
برخي محققان، مذاكرهي مورچه و حضرت سليمان (ع) و نيز هدهد با آن حضرت را از دلايل برخورداري اين حيوانات از شعور دانستهاند.
يكي از پژوهشگران مينويسد: با توجه به مفهوم “يسبحلله ما في السموات و ما في الارض” تسبيح مي گويد خداوند را آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است... انسان وقتي در مدار تسبيح الهي قرار ميگيرد كه بتواند با همهي آنچه كه خدا آفريده و همگي در مدار تسبيح و تكاملند، رابطهاي اصولي و بر اساس تسليم ايجاد كند (3).
حشر حيوانات
منبع؛
مجموعه مقالات همایش ملی قرآن و علوم طبیعی، تهیه و تنظیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، زیر نظر بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه، تهران، موسسه انتشاراتی بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه و انتشارات سخن گستر، چاپ یکم ـ زمستان 1385.
/ج