معنی داری زندگی در قرآن کریم (1)
ویل دورانت می گوید: تمدن از هشت عنصر کار، دولت، اخلاق، دین، علم، فلسفه، ادبیات و هنر تشکیل شده است (حجازی 1365: 57). در این میان دین به عنوان...
پنجشنبه، 25 مهر 1392
قرآن و نظام اقتصادی
قرآن آخرین کتاب آسمانی است که برای هدایت بشر نازل شده و در حوزه ی هدایت از هیچ امری فروگذاری نکرده است. حوزه ی اقتصاد نیز از مهمترین عرصه های...
پنجشنبه، 25 مهر 1392
نظریه ی تربیت و ارتباط دینی در قرآن کریم (1)
آیا در قرآن به عنوان یک سامانه ی تربیت و ارتباط دینی مطالب مصرّحی در خصوص اصول بنای این سامانه می توان یافت؟ یا اینکه باید این اصول را کشف و...
پنجشنبه، 25 مهر 1392
نظریه ی تربیت و ارتباط دینی در قرآن کریم (2)
ایزوتسو می گوید نخستین و نیرومند ترین دریافتی که در مطالعه قرآن برای او به عنوان یک معناشناس، حاصل می شود، آن است که دستگاه قرآن یک دستگاه چندلایه...
پنجشنبه، 25 مهر 1392
قرآن و تفکر مثبت
انسان در عصر حاضر با وجود پیشرفت های شگرف در زمینه های صنعتی و فن آوری، بیش از هر زمان دیگر به آرامش و نشاط نیاز دارد. او نیاز دارد تا برای مقابله...
پنجشنبه، 25 مهر 1392
قرآن و بهداشت روانی
واژه بهداشت و سلامتی به ویژه بهداشت روانی، همیشه انسان را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است، تدوین برنامه های تربیتی - بهداشتی برای حفظ سلامتی...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
علل انحطاط تمدن ها از منظر قرآن کریم
قرآن کریم دارای تعالیم اجتماعی و ناظر به زندگی اجتماعی انسان مدنی است و اهمیت فوق العاده ای به زندگی اجتماعی انسان ها داده است. قرآن کریم، امکان...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
عدالت و تأثیر آن بر جامعه اسلامی از دیدگاه قرآن (1)
عدالت، در طول تاریخ از مفاهیم بسیار گسترده ای برخوردار بوده است گونه ای که توسط اندیشمندان و صاحب نظران تعاریف متنوعی برای آن ارائه شده است....
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
عدالت و تأثیر آن بر جامعه اسلامی از دیدگاه قرآن (2)
خداوند در قرآن می فرماید: ما آشنایی با خوبی ها و بدی ها را به طور فطری در نهاد انسان قرار داده ایم: «فالهمها فجورها و تقواها» (شمس: هشت)
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
حیات طیبه ی اقتصادی از منظر قرآن کریم (1)
از آنجا که قرآن کریم برای مؤمنان نوید حیات طیبه را داده است و این حیات طیبه البته هم دنیوی است و هم اخروی، لذا طرح یک برنامه ی سالم اقتصادی از...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
حیات طیبه ی اقتصادی از منظر قرآن کریم (2)
قرآن کریم در این باره تا جایی پیش رفته است که سایر موجودات زنده ی روی زمین را امت هایی به سان اجتماعات بشری تلقی نموده و برای آنها حق حیات و...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
تحلیل مقایسه ای انفاق و ربا در قرآن (1)
اختلافات طبقاتی پدیده ای است که بنا به حکمت و اراده ی خداوند جزء لاینفک زندگی اجتماعی بشر می باشد؛ ولی ساز و کارهای حاکم در جامعه نباید در جهت...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
تحلیل مقایسه ای انفاق و ربا در قرآن (2)
گرچه انفاق به ظاهر میزان دارایی و ثروت فرد می کاهد اما در حقیقت آنچه برجای می ماند بابرکت خواهد بود، از مقدار کاسته می شود ولی در عوض به کیفیت...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
از اخوت قبیله ای تا اخوت قرآنی
مقاله ی حاضر که درآمدی است به شناخت اخوت اسلامی به بررسی و مقایسه ی مفهوم اخوت در جاهلیت و اسلام می پردازد و در جهت چنین هدفی ساختار اجتماعی...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
اسامی حیوانات آمده در قرآن
همه موجودات زنده از جمله حیوانات، آفریده خداوند بوده و هدفی را دنبال می‌کنند و هر کدام از آنها مفید و سودده می‌باشند حتی عقرب با اینکه نیشش انسان...
شنبه، 20 مهر 1392
موجود ممکن و مالکیت سود و زیان
گاهی در معنی مسببی که خود تقریب و منزلت است به کار می رود، و گاهی در معنی «سببی» یعنی چیزی که تقرب را پدید می آورد، به کار می رود و در آیه هر...
دوشنبه، 15 مهر 1392
توسل در قرآن
در این بحث، به توضیح مفاد و آیه ای که مورد تمسک وهابیان وطنی قرار گرفته است، می پردازیم حالا خواه شما آنها را از «آیات مشکله قرآن»بشمارید یا...
دوشنبه، 15 مهر 1392
آیا شکر در قرآن به معنی «عبادت» است؟
قرآن در تفهیم مقاصد خود اصطلاح مخصوصی ندارد، و آنجا که اصطلاح خاصی دارد، مردم را از مقاصد خود آگاه ساخته است، اکنون ما معنی این دو لفظ را از...
دوشنبه، 15 مهر 1392
طرح و برنامه در قرآن
آیات قرآن کریم متشکل از اهداف، راهها و شیوه های رسیدن به سعادت این دنیا و آن دنیاست. آری قرآن سعادت و عزت و فلاح جاویدان را در حیات طیبه دنیوی...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
تاریخ از منظر قرآن
تاریخ با این همه شرافت و منافع که دارد، همواره ملعبه دو عامل فساد بوده، و از این به بعد هم خواهد بود، و این دو عامل تاریخ را از صحت طبع، و صدق...
سه‌شنبه، 15 مرداد 1392