نشانه هاى مؤمنان (شيعيان) پنج چيز است: 1 ـ پنجاه و يك ركعت نماز (نمازهاى واجب و مستحب روزانه)؛ 2 ـ زيارت اربعين؛ 3 ـ انگشتر به

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
عَلاماتُ الْمُؤْمِنينَ [المؤمن] خَمْسٌ: صَلاةُ الاْءحْدى وَالْخَمْسينَ، وَ زيارَةُ الْأرْبَعينَ، وَ التَّختُّمُ بِالْيَمينِ، وَ تَعْفيرُ الجَبينِ، وَ الْجَهرُ بِبسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحيمِ؛

از خدا پروا كنيد و مايه زينت باشيد و مايه ننگ نباشيد، همه محبّتها را به سوى ما جلب كنيد و همه زشتيها را از ما دفع كنيد.

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
إتَّقُوااللّه َ وَ كُونُوا زَيْنا وَ لاتَكُونُوا شَيْنا، جُرُّوا إلَيْنا كُلَّ مَوَّدَةٍ، وَادْفَعُوا عَنّا كُلَّ قَبيحٍ؛

چه قدر زشت است انسان مؤمن دلبستگى و خواسته اى داشته باشد كه او را خوار سازد. نكته: دو عامل مهّم اسارت انسان «ترس» و «طمع» است.

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنَ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ يُذِّلُهُ؛

پارساترين مردم كسى است كه در موارد شبهه توقف كند، عابدترين مردم كسى است كه در برپايى واجبات، استوار باشد، زاهدترين مردم كسى است

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
اَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أقامَ عَلَى الْفرائِضِ، أزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أشَدُّ النّاسِ إجْتِهادا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ؛

گروهى خدمت امام رضا (عليه السلام) رسيدند و اجازه ورود خواستند و گفتند: ما از شيعيان على (عليه السلام)هستيم. امام چند روز اجازه

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
قَدِمَ جَماعَةٌ فَاسْتَأْذَنُوا عَلىَ الرِّضا عليه السلام وَ قالُوا: نَـحْنُ مِنْ شيعَةِ عَلىٍّ عليه السلام، فَمَنَعَهُمْ أيّاما ثمّ لَمّا دَخَلُوا قالَ لَهُمْ: وَيْحَكُمْ اِنَّما شيعَةُ عَلىٍّ أميرِالْمُؤْمِنينَ عليه السلام اَلْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ سَلْمانُ وَ أبُوذرٍّ وَ الْمِقْدادُ وَ عَمّارٌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَبى بَكْرٍ اَلَّذينَ لَمْ يُخالِفُوا شَيْئا مِنْ أوامِرِهِ؛

هيچ كس را به گونه اى احترام نكن كه او را به رنج و مشقّت بيفكند. نكته: تكلّف، زندگيها را تلخ و رابطه ها را غير صميمى مى سازد.

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
لاتُكْرِمِ الرَّجُلَ بِما يَشُقُّ عَلَيْهِ؛

بر تو باد به ميانه روى و اعتدال و پرهيز از ولخرجى و اسراف. نكته: اقتصاد، حدّ اعتدال ميانه اسراف و بخل است.

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
عَلَيْكَ بِالإقْتِصادِ وَ إيّاكَ وَ الإسْرافَ؛

جود و بخشش حدّ و مرزى دارد. اگر از آن حد بگذرد اسراف به شمار مى آيد، و دور انديشى و احتياط هم اندازه اى دارد، اگر از آن تجاوز ك

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
وَاعْلَمْ اَنَّ لِلسَّخاءِ مِقْدارا، فَاِنْ زادَ عَلَيْهِ فَهُوَ سَرَفٌ، وَاَنَّ لِلْحَزْمِ مِقدارا، فَاِنْ زادَ عَلَيْهِ فَهُوَ تَهَوُّرٌ… ؛

يكى از مصيبت هاى كمرشكن، همسايه اى است كه چون خوبى را ببيند روى آن سرپوش مى گذارد و اگر بدى ببيند آن را افشا مى كند.

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
مِنَ الْفَواقِرِ التّىِ تَقْصِمُ الظَّهْرَ، جارٌ إنْ رَأى حَسَنَةً أَطْفَأَها وَ اِنْ رَأى سَيِّئةً أَفشاها؛

محبت خوبان با همديگر براى خوبان پاداش دارد، و محبت تبهكاران نسبت به خوبان براى خوبان فضيلت است، و دشمنى تبهكاران با خوبان زينت

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند:
حُبُّ الأبْرارِ لِلأبْرارِ ثَوابٌ لِلأبْرارِ، وَ حُبُّ الفُجّارِ لِلأبْرارِ فَضِيلَةٌ لِلأبْرارِ، وَ بُغْضُ الفُجّارِ لِلأبْرارِ زَيْنٌ لِلأبْرارِ، وَ بُغْضُ اْلأبْرارِ لِلْفُجّارِ خِزْىٌ عَلَى الفُجّارِ؛