دوشنبه، 15 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا قطرک های تنفسی در کف زمین معلق می مانند؟

پرسش :

آیا حقیقت دارد قطرک های تنفسی آزاد شده توسط عطسه در نزدیکی کف زمین در هوا معلق می مانند؟


پاسخ :
آقای سِکینه یوشیکا، استاد دانشگاه توکای، کارشناس محیط های سربسته است. ان اچ کی آزمایشی را تحت نظارت او در مورد این قبیل قطرک ها انجام داد. ما یک فضای دربسته را شبیه سازی کردیم شبیه به یک پناهگاه، که تهویه نمی شود، و تاثیر قطرک های تنفسی آزاد شده از عطسه و یا سرفه در چنین محیطی را بررسی کردیم.

برای انتشار قطرک هایی به میزان ساطع شده توسط یک عطسه، ما از ابزاری ویژه استفاده کردیم و با دوربین های وضوح بالا مسیر حرکت این قطرات ریز تنفسی در هوا را تصویربرداری کردیم.

در این ویدیو مشاهده می شود که اکثر قطرک ها در ناحیه به خصوصی از کف زمین در فاصله یک و نیم متری از محل انتشار پایین افتادند.

همچنین مشاهده کردیم که رفت و آمد افراد در این محل باعث می شد ذرات غباری که این قطرک ها به آنها چسبیده بودند به هوا بلند شده و در فضا معلق شوند.

زمانی که عطسه و یا سرفه جریان حتی خفیفی در هوا ایجاد می کرد ذرات غبار آلوده به قطرک ها حدود ۲۰ سانتیمتر از کف زمین بلند شده و معلق می شدند.

استاد سِکینه می گوید برخی از دانشمندان گزارش کرده اند که ویروس کرونا می تواند به ویژه بر روی سطوح صافی مانند کف سالن های ورزشی که اصطکاک کمی دارند و معمولا به عنوان پناهگاه استفاده می شوند، برای مدتی طولانی زنده بماند. او می گوید زمانی که از چنین مکان هایی به عنوان پناهگاه استفاده می شود، مهم است که به پدیده قطرک های تنفسی رسیدگی شود.

گفت و گویی نیز داشتیم با کانبارا ساکیکو، یکی از اساتید دانشگاه کوچی که کارشناس اقدام های مربوط به پیشگیری از بیماری های واگیردار در پناهگاه ها است. خانم کانبارا هشدار می دهد خوابیدن عده زیادی از افراد در کنار یکدیگر بر روی کف پناهگاه ها خطر ابتلا را افزایش می دهد. او می گوید خوابیدن بر روی تخت های موقت مقوایی برای ایجاد فاصله ای حتی کم از کف زمین می تواند به عنوان اقدامی پیشگیرانه موثر باشد.

منبع: nhk.or.jp (سازمان پخش رادیو تلویزیونی ژاپن)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.