صبح زود برخيزيد (و سحر خيز) باشيد كه بركت در آن است و مشاوره و مشورت كنيد كه پيروزى و رستگارى در مشورت است.

امام علی علیه السّلام فرمودند:

دوستى با مردم (نوعى رابطه) خويشاوندى است.

امام علی علیه السّلام فرمودند:

اي گروه مردم، نسبت به محبّت و علاقه به دنيا مواظب باشيد، چون كه علاقه و محبّت به دنيا اساس هر خطا و انحرافي است، و دروازه هر بل

امام علی علیه السّلام فرمودند:
أيُّهَا النّاسُ، إِيّاكُمْ وُحُبَّ الدُّنْيا، فَإِنَّها رَأْسُ كُلِّ خَطيئَة، وَبابُ كُلِّ بَليَّة، وَداعي كُلِّ رَزِيَّة ؛

مستي در چهار چيز است: مستي از شراب (و خمر)، مستي مال و ثروت، مستي خواب، مستي رياست و مقام.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
السُّكْرُ أرْبَعُ السُّكْراتِ: سُكْرُ الشَّرابِ، وَسُكْرُ الْمالِ، وَسُكْرُ النَّوْمِ، وَسُكْرُ الْمُلْكِ ؛

امام علي عليه السلام فرمودند: روز داد خواهي مظلوم بر عليه ظالم سخت تر است از روزي كه ظالم ستم بر مظلوم مي كند.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَي الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظّالِمِ عَلَي الْمَظْلُومِ ؛

قرآن احوال گذشتگان، و أخبار آينده را در بردارد، و شرح وظايف شما را بيان كرده است.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ ما قَبْلَكُمْ، وَخَبَرُ ما بَعْدَكُمْ، وَحُكْمُ ما بَيْنِكُمْ ؛

نزول قرآن بر سه قسمت است: يك قسمت آن درباره اهل بيت عصمت و طهارت و دشمنان و مخالفان ايشان؛ و قسمت ديگر آن، اخلاقيّات و ضرب الم

امام علی علیه السّلام فرمودند:
نَزَلَ الْقُرْآنُ أثْلاثاً، ثُلْثٌ فينا وَفي عَدُوِّنا، وَثُلْثٌ سُنَنٌ وَ أمْثالٌ، وَثُلْثٌ فَرائِض وَأحْكامٌ ؛

مؤمن آن كسي است كه خود را به جهت رفاه مردم در زحمت بيندازد و ديگران از او در أمنيّت و آسايش باشند.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
ألْمُؤْمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ في تَعَب، وَالنّاسُ مِنْهُ في راحَة ؛

خـداوند، از جـاهـلان بـراى آموختن تعهّد نگرفت ، مگر اين كه پيش از آن ، دانايان را به آموزش دادن آن متعهّد و موظّف ساخت .

امام على علیه السّلام فرمودند:
ما أخَذَ اللّه عَلى أهلِ الجَهلِ أن يَتَعَلَّموا حَتّى أخَذَ عَلى أهلِ العِلمِ أن يُعَلِّموا ؛

هركه در آموخته هايش زياد بينديشد ، دانش خود را استوار گرداند و آنچه را نمى فهميده است بفهمد .

امام على علیه السّلام فرمودند:
مَن أكثَرَ الفِكرَ فيما تَعَلَّمَ أتقَنَ عِلمَهُ ، وفَهِمَ ما لَم يَكُن يَفهَم ؛