ذليل ترين مردم، كسى است كه طمعكار، حريص و وسوسه گر باشد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
أَعظَمُ النّاسِ ذُلاًّ الطّامِعُ الحَريصُ المُريبُ؛

شگفت ترين عضو انسان قلب اوست و قلب مايه هايى از حكمت و ضد حكمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آ

امام علی علیه السّلام فرمودند:
اَعجَبُ ما فِى النسانِ قَلبُهُ وَ لَهُ مَوارِدُ مِنَ الحِكمَةِ وَ اَضدادٌ مِن خِلافِها فَاِن سَنَحَ لَهُ الرَّجاءُ اَذَ لَّهُ الطَّمَعُ وَ اِن هاجَ بِهِ الطَّمَعُ اَهلَكَهُ الحِرصُ وَ اِن مَلَكَهُ اليَأسُ قَتَلَهُ السَفُ... فَكُلُّ تَقصيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ اِفراطٍ بِهِ مُفسِدٌ؛

حرص و تكبّر و حسادت، انگيزه هاى فرورفتن در گناهانند.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
اَلحِرصُ وَالكِبرُ وَالحَسَدُ دَواعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِى الذُّنوبِ؛

طمع نداشتن به آنچه در نزد مردم است، (نشان) عزت نفس و بلند همتى است.

امام على علیه السّلام فرمودند:
اَلكَفُّ عَمّا فى أَيدِى النّاسِ عِفَّةٌ وَكِبَرُ هِمَّةٍ؛

طمع ورزى ، بردگيِ هميشگى است.

امام على علیه السّلام فرمودند:
الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ؛

دنيا كوچك تر و حقير تر و ناچيز تر از آن است كه در آن ازكينه ها پيروى شود.

امام على علیه السّلام فرمودند:
اَلدُّنيا أَصغَرُ وَ أَحقَرُ وَ أَنزَرُ مِن أَن تُطاعَ فيهَا الحقادُ؛

آن (قرآن) چيزي است که منحرف نمي کنند او را خواهش هاي نفساني و آراي و شبهات در آن راه ندارد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
هو الذي لا تزيغ به الاهواء و لا تلتبس به الشّبَهُ و الآراء.

هر که گفتار خدا (قرآن) را راهنماي خود قرار دهد به آن چه محکمتر باشد هدايت مي گردد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
من اتّخذ قول الله دليلاً هديَ الي الّتي هي اَقوم.

براي احدي بعد از قرآن حاجتي نيست و براي احدي قبل از قرآن بي نيازي نيست.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
ليس لاحد بعد القرآن من فافةٍ و لا لاحدٍ قبل القرآن غني.

بدرستي که در قرآن علم اولين و آخرين است، براي گوينده مجالي را نگذاشته است و تأويل آن را (احدي) نمي داند مگر خدا و راسخين در علم

امام علی علیه السّلام فرمودند:
فان في القرآن علم الاولين و الاخرين لم يدع لقائل مقالاً و لا يعلم تاويله الا الله و الراسخون في العلم.