پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله كسى را ديدند كه دو فرزند داشت . يكى را بوسيد و ديگرى را رها كرد . پيامبر خدا صلى الله عليه و آل

امام على علیه السّلام فرمودند:
اِنَّ النَّبىَّ صلى الله عليه و آله اَبْصَرَ رَجُلاً لَهُ وَلَدانِ فَقَـبَّلَ اَحَدَهُما وَتَرَكَ الآْخَرَ . فَقالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : فَهَلاّ واسَيْتَ بَيْنَهُما ؛

تقواپيشه، هوا و هوسش مرده، خشمش فرو خورده، در آسايش شكرگزار و در سختى ها صبور است.

امام على علیه السّلام فرمودند:
اَلْمُتَّقى مَيِّتَةٌ شَهْوَتُهُ مَكْظومٌ غَيْظُهُ فِى الرَّخاءِ شَكورٌ وَ فِى الْمَكارِهِ صَبورٌ؛

تقواپيشه، سه نشانه دارد: اخلاص در عمل، كوتاهى آرزو، و غنيمت شمردن فرصت ها.

امام على علیه السّلام فرمودند:
لِلْمُتَّقى ثَلاثُ عَلاماتٍ: اِخْلاصُ الْعَمَلِ وَ قِصَرُ الاَْمَلِ وَ اغْتِنامُ الْمُهَلِ؛

اگر آسمان ها و زمين بر بنده اى بسته شوند و او تقواى الهى پيشه كند، خداوند حتماً راهى براى او مى گشايد و از جايى كه گمان ندارد،

امام على علیه السّلام فرمودند:
لَوْ اَنَّ السَّماواتِ وَ الاَرْضَ كانَتا عَلى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُما مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ؛

تقوا پيشه، براى انجام هر كار خيرى سبقت مى گيرد.

امام على علیه السّلام فرمودند:
اَلتَّقىُّ سابِقٌ اِلى كُلِّ خَيْرٍ؛

تقوا پيشگان، پاكدامن و كم خرج و زحمت اند و مردم به خيرشان اميد دارند و از شرّشان در امانند.

امام على علیه السّلام فرمودند:
اَلْمُتَّقونَ اَنْفُسَهُمْ عَفيفَةٌ وَ حاجاتُهُمْ خَفيفَةٌ وَ خَيْراتُهُمْ مَأْمولَةٌ وَ شُرورُهُمْ مَأْمونَةٌ؛

دلى كه از تقوا خالى باشد، فتنه هاى دنيا آن را پُر كند.

امام على علیه السّلام فرمودند:
خُلُوُّ الْقَلْبِ مِنَ التَّقْوى يَمْلَؤُهُ مِنْ فِتَنِ الدُّنْيا؛

طبيب و دامپزشك هنگام مداواى مريض يا حيوان ، بايد از سرپرست (مريض) و صاحب آن (حيوان) برائت نامه (و اجازه) بگيرد و گرنه در قبال (

امام علی علیه السّلام فرمودند:
مَن تَطَبَّبَ أو تَبَيطَرَ فَلْيَأخُذِ البَراءةَ مِن وَلِيِّهِ، وإلاّ فهُو لَهُ ضامِنٌ .

بر امام ، لازم است عالمان تبهكار و پزشكان ناآگاه را به زندان درافكند .

امام على عليه السّلام فرمودند:
يَجِبُ عَلَى الإِمامِ أن يَحبِسَ الفُسّاقَ مِنَ العُلَماءِ ، وَالجُهّالَ مِنَ الأَطِبّاءِ .

- درباره زنى كه فرزندش در شكمش مى ميرد و آن گاه ، بيم جان خود او مى رود -: اشكال ندارد كه مردى دست خويش را به درون [رَحِم] ببرد

امام على عليه السّلام فرمودند:
- في المَرأَةِ يَموتُ وَلَدُها في بَطنِها فَيُتَخَوَّفُ عَلَيها -: لا بَأسَ أن يَدخُلَ الرَّجُلُ يَدَهُ فَيُقَطِّعَهُ ، إذا لَم تَرفَق بِهِ النِّساءُ .