با سلطان‌ و زمامدار با ترس‌ و احتياط همراهى‌ كن‌ و با دوست‌ با تواضع‌ ،و با دشمن‌ با احتياط ، و با مردم‌ با روى‌ خوش‌.

امام رضا علیه السّلام فرمودند:

فضيلت نماز جماعت بر نماز فرادى هريك ركعت برابر با دو هزار ركعت است .

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
فضل الجماعة على الفرد بكل ركعة الفا ركعة ؛

علت تشريع نماز جماعت آن است كه اسلام و توحيد و بندگى و اخلاص به خداوند متعال در معرض ديد عموم و ظاهر و مشهور در ميان مردم باشد،

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
انما جعلت الجماعة لئلا تكون الاخلاص و التوحيد و الاسلام و العبادة لله الا ظاهرا مكشوفا لان فى اظهاره حجة على اهل الشرق و الغرب لله وحده و ليكون المنافق و المستخف موديا لما اقربه يظهر الاسلام و المراقبة و ليكون شهادات الناس بالاسلام بعضهم ببعض جائزة ممكنة مع مافيه من المساعدة على البر و التقوى و الزجر عن كثير من معاصى الله ؛

هر کس مى خواهد بادى دامنگیر او نشود، در هر هفت روز، [یک بار] سیربخورد .

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
مَن أرادَ ألاّ یُصیبَهُ ریحٌ ، فَلیَأکُلِ الثُّومَ فی کُلِّ سَبعَةِ أیّامٍ؛

خوردن گوشت خام ، در شكم ، كِرم پديد مى آورد .

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
أكلُ اللَّحمِ النِّيءِ يورِثُ الدّودَ فِي البَطنِ؛

غسل كردن با آب سرد پس از خوردن ماهى ، سستْ اندامى در پى مى آورد.

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
الاِغتِسالُ بِالماءِ البارِدِ بَعدَ أكلِ السَّمَكِ يورِثُ الفالِجَ ؛

هر كس از درد شقيقه و شكم درد مى ترسد ، نبايد در تابستان و زمستان ، خوردن ماهى تازه را به تأخير افكند.

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
مَن خَشِيَ الشَّقيقَةَ وَالشَّوصَةَ ، فَلا يُؤَخِّر أكلَ السَّمَكِ الطَّرِيِّ صَيفاً وشِتاءً؛

امام رضا علیه السلام در نامه خود به مأمون نوشت: جهاد همراه امام عادل واجب است و هر کس پیکار کند و در راه دفاع از مال و ره توشه

امام رضا علیه السلام در نامه خود به مأمون نوشتند:
الجهاد واجب معامام عادل و من قاتل فقتل دون ماله و رحله و نفسه فهو شهید.

با علماء مراء و جدل مکن كه تو را از پاي درمي آورند و نيز با سفيهان مراء مکن که تورا به ناداني نسبت مي دهند.

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
لا تُمارِيَنَ الْعُلَماءَ فَيَرْفُضُوک وَ لا تُمارِيَنَّ السُّفَهاءِ فَيَجْهَلُوک.

گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.