فواید نوشیدن آب گرم برای سلامتی (بخش اول)

​​​​​​​نوشیدن آب گرم برای سلامتی و زیبایی بدن بسیار مفید است اما صحبت‌های زیادی در مورد آن نشده است. بسیاری از افراد از نوشیدن آب گرم اجتناب می‌کنند و آب سرد را ترجیح می‌دهند اما نوشیدن آب گرم فوایدی دارد که در این‌ مطلب به مهمترین خواص نوشیدن آب گرم برای سلامتی و زیبایی اشاره می‌کنیم.
سه‌شنبه، 21 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید نوشیدن آب گرم برای سلامتی (بخش اول)
آب گرم باعث آرامش می‌شود زیرا سموم را دفع می‌کند. اگر به بی‌خوابی دچارید، می‌توانید آب گرم بنوشید تا بدن‌تان را گرم کند.
 

مقدمه

آب ماده ضروری در بدن انسان است. ۷۰٪ بدن ما از آب تشکیل شده است و به همین دلیل یک فرد عادی در روز به دو لیتر یا ۸-۴ لیوان آب نیاز دارد. آب، به حفظ عملکرد سلول‌ها و اعضاء بدن کمک می‌کند. جریان آب در بدن از معده شروع شده و سپس وارد روده بزرگ می‌شود. سپس آب وارد خون می‌شود تا به جریان خون، انتقال اکسیژن و عملکرد سلول‌ها و اعضاء کمک کند. آب فقط برای بدن انسان مهم نیست. اگر به اطراف نگاه کنیم می‌بینیم حدود ۸۰٪ مواد روی زمین از آب است. در واقع آب عنصر ضروری برای تمام مخلوقات است. در این‌جا به نقش آب در بدن انسان نگاهی می‌اندازیم.
 

نقش های اصلی آب در بدن انسان

زندگی سلول :
آب در عملکرد درست سلول‌ها نقش دارد. در واقع، آب به انتقال مواد مغذی به سلول‌‌های بدن و انتقال اکسیژن به اعضاء کمک می‌کند. اگر بدن آب کافی نداشته باشد، سلول نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد. در این صورت، هیچ سلولی اکسیژن را به غشاها و تصفیه کننده‌های طبیعی منتقل نمی‌کند. بنابراین، کمبود آب می‌تواند به مرگ منجر شود.
 
دمای بدن و گردش خون :
آب در آب و هوای گرم و سرد، دمای طبیعی بدن ما را حفظ می‌کند. در واقع آب به تعادل میان دمای محیط و دمای بدن کمک می‌کند. در نتیجه، ما به دمای محیط واکنش نشان می‌دهیم. مثلا عرق کردن در دمای گرم نشانه این است آب در حال پایین آوردن دمای بدن است.
 
واکنش شیمیایی و متابولیک :
آب به دفع مواد شیمیایی و همچنین به متابولیسم بدن کمک می‌کند. آب در شکسته شدن مواد غذایی که می‌خوریم نقش دارد.
 
انتقال مواد مغذی :
آب، مواد مغذی را به سلول می‌رساند. همچنین به دفع مواد اضافی از طریق ادرار  کمک می‌کند. به همین دلیل است که زمانی که آب زیادی می‌نوشیم، ادرار ما بیشتر می‌شود که در این صورت سموم بیشتری از بدن دفع می‌شود.

این‌ها موارد کلی درمورد نقش آب در بدن بودند. آب گرم نیز برای بدن بسیار مفید است اما صحبت‌های زیادی در مورد آن نشده است. بسیاری از افراد از نوشیدن آب گرم اجتناب می‌کنند و آب سرد را ترجیح می‌دهند اما نوشیدن آب گرم فوایدی دارد که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
 

خواص نوشیدن آب گرم برای سلامتی

۱. کاهش وزن
از رژیم‌های بیهوده خسته نشده‌اید؟ اگر شده‌اید، نوشیدن آب جوشیده را امتحان کنید. آب گرم کاهش وزن را تسریع می‌کند زیرا به متابولیسم کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که کالری آب صفر است و شما می‌توانید هر زمان که بخواهید برای جلوگیری از گرسنگی آب بنوشید. نوشیدن آب گرم به صورت ناشتا به شکستن چربی‌ها کمک می‌کند.
 
2. سم‌زدایی طبیعی
می‌دانیم که بدن از سموم و مواد اضافی نیز تشکیل شده و تنها راه دفع آن‌ها سم‌زدایی بدن است. به هر حال، آب گرم،  سم‌زدایی طبیعی برای بدن است. زمانی که آب گرم می‌نوشید، بدن شما با بالا بردن دمای خود، واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه، بدن عرق کرده و سموم دفع می‌شوند.
 
۳. گرفتگی بینی و گلو
این گرفتگی معمولا در زمستان به وجود می‌آید که در بسیاری از موارد با سرفه و تب نیز همراه است. نوشیدن آب گرم، یک درمان طبیعی برای رفع خلط از گلو و بینی است. در نتیجه نوشیدن آب گرم، لوله تنفسی را تسکین می‌دهد.
 
۴. درمان مشکلات گوارشی
نوشیدن آب گرم به صورت ناشتا، دستگاه گوارش را پاکسازی می‌کند. همچنین آب گرم، سریع‌تر از دیگر مایعات، ذرات غذایی را می‌شکند. بنابراین، سریع‌تر سموم را دفع می‌کند. در نتیجه، گوارشی درست، روده‌ای پاک و بدنی سالم خواهید داشت. بهتر است هر صبح به صورت ناشتا آب گرم بنوشید.
 
5. درمان یبوست
یکی از مشکلات گوارشی رایج، یبوست است که بسیار آزاردهنده است. یبوست زمانی رخ می‌دهد که آب بدن کاهش یافته و حرکت روده با مشکل مواجه شود. نوشیدن آب گرم بهترین راه برای رفع یبوست است. در واقع، آب گرم حرکات روده را افزایش داده و درد یبوست را تسکین می‌دهد. بنابراین برای درمان یبوست، می‌توان از آب گرم استفاده کرد.
 
۶. بهبود گردش خون
آب گرم برای بهبود گردش خون مفید است. نوشیدن آب گرم هم به دفع مواد اضافی و هم به جریان خون کمک می‌کند. انسداد مسیر جریان خون باعث اختلال در عملکرد بدن، از جمله انتقال اکسیژن و جذب مواد مغذی می‌شود.
 
7. تسکین درد
گرمای آب باعث افزایش جریان خون و درنتیجه تسکین گرفتگی عضله یا درد مفصل می‌شود. آب گرم برای کاهش دردهای آزار دهنده موثر است. نوشیدن آب گرم یکی از درمان‌های سنتی برای بدن بوده و همیشه هم جواب می‌دهد.
 
۸. نوشیدنی انرژی‌زا
برخی از افراد برای بالا بردن سطح انرژی خود، نوشیدنی انرژی‌زا می‌نوشند. معمولا افراد بعد از ورزش آب سرد می‌نوشند که کار درستی نیست. حالا بیایید نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی را امتحان کنیم که همان آب گرم است. آب گرم بدن را به سرعت هیدراته کرده و کالری سوزی می‌کند. بنابراین متابولیسم شما را متعادل کرده و شما را بعد از ورزش سرحال می‌کند.
 
9. خواب بهتر
نوشیدن آب گرم قبل از خواب می‌تواند به خواب بهتر کمک کند. این کار، کیفیت خواب شما را بالا برده و باعث می‌شود صبح بعد با انرژی بیدار شوید. آب گرم باعث آرامش می‌شود زیرا سموم را دفع می‌کند. اگر به بی‌خوابی دچارید، می‌توانید آب گرم بنوشید تا بدن‌تان را گرم کند.
 
۱۰. درمان سرفه
داروهای زیادی هستند که می‌توانید برای درمان سرفه مصرف کنید اما می‌توانید راه آسان، ارزان و موثر را انتخاب کنید. نوشیدن آب گرم می‌تواند خلط گلو را از بین ببرد. همچنین، دستگاه تنفسی را تسکین می‌دهد. می‌توانید برای درمان بهتر سرفه، مقداری عسل یا لیمو نیز به آب گرم اضافه کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.