راهکارهای مقابله با حملات آسم (بخش اول)

آسم می تواند به دلایل مختلفی برای افراد به وجود می‌آید و حساسیت‌های خاصی را در آنها ایجاد کند. به طور کلی حملات آسمی زمانی رخ می دهد که راه های هوایی ریه ناگهان منقبض شود و شما احساس گرفتگی در ناحیه سینه داشته باشید. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای مقابله با حملات آسم (بخش اول)
خوابیدن با معده ای که پر از غذا است آسم شما را تشدید می کند و دلیل آن هم برگشت اسید معده به داخل حلق و حنجره شما می باشد. 
 

مقدمه

در مجموع آسم را می توان به معنای راه‌های هوایی تحریک پذیر معنا کرد. چرا که افرادی که دارای بیماری آسم هستند، راه های هوایی ریه آنها بسیار حساس بوده و امکان انقباض ناگهانی وجود دارد، که سبب گرفتگی در سینه و تنگی نفس به همراه سرفه و خس خس در تنفس می شود. این عوارض در قبل از چهل سالگی و در سنین پایین تر بسیار بیشتر از سنین بالا به وجود می‌آید، به طوری که بعد از سن چهل سالگی ۵۰ درصد از این میزان کاهش پیدا می کند. 

این حساسیت ها می تواند نسبت به برخی گیاهان، مایت ها، کپک ها و پشم برخی از حیوانات باشد. شما می توانید برای حل این مشکلات و درمان تنگی نفس از یک سری روش هایی استفاده کنید، که می تواند روند این بیماری را کاهش داده و به مرور زمان به درمان آن کمک کند. 
 

روش های کنترل آسم

با شکم پر نخوابید
خوابیدن با معده ای که پر از غذا است آسم شما را تشدید می کند و دلیل آن هم برگشت اسید معده به داخل حلق و حنجره شما می باشد. زمانی که معده پر از غذا باشد،معده با یک رفلکس نامحسوس اسید را در هنگام خواب به حلق و حنجره شما باز می گرداند و این عمل در افرادی که دچار آسم هستند باعث تشدید بیماری شان می شود. 

برای حل این مسئله شما می توانید در هنگام خواب بالشت و رختخواب خود را کمی بالاتر قرار دهید، تا هنگام خواب مجرای تنفسی شما کاملاً آزاد باشد. اما به طور کلی توصیه می شود که ۲ ساعت قبل از خواب غذا بخورید و فاصله شام تا خواب خود را طولانی تر کنید. مصرف آنتی اسید ها نیز می تواند قبل از خواب باعث شود تا اسید معده شما آرام گیرد. 

اگر بیمار دچار حملات تنفسی به خصوص در شب است، یک عدد پیاز را با پوست بخار پز کنید و یا اینکه زیر خاکستر قرار دهید و یا در نانوایی سنگک سنتی بگذارید تا بپزد، سپس آن را له کنید و قسمتی را در کف پاهای بیمار را ببندید به طوری که تمام کف و روی پا را بگیرد و قسمتی را با عسل مخلوط کنید صبح ناشتا و شب قبل از خواب به بیمار بخوانید. [1] 
 
اتاق خود را عاری از هرگونه دود کنید
سیگار کشیدن در افرادی که بیماران آسمی هستند، مانند سم عمل می کند و همچنین اگر از اطرافیان بیمار نیز سیگار بکشند و دود حاصل از آن در محیط وجود داشته باشد، تاثیر منفی خود را در تشدید این بیماری می گذارد. این مسئله زمانی بدتر می شود که در فصل سرما وجود داشته باشید و در مکانی کاملا بسته، که هیچ راهی برای تعویض هوا وجود ندارد. 

دود ناشی از اسفند، عود یا شومینه، آتش یا بخاری ذغالی نیز باعث می‌شود تا حال این افراد وخیم تر شود. بنابراین باید قبل از روشن کردن بخاری یا شومینه از بسته بودن منافذ آن کاملاً مطمئن شوید، تا ذرات دود به داخل اتاق وارد نشود و ضربه ای را به ریه شما وارد نکند. 
 
از سرمای شدید دوری کنید
بیماران آسمی در زمانی که هوا سوز و سرما دارد، بهتر است که در خانه بمانند و بیرون نروند. اگر مجبور به بیرون رفتن از خانه هستند، حتماً یک دستمال بزرگ یا یک ماسک بهداشتی را بر روی دهان و بینی خود بگذارند و کاملاً آنها را بپوشانند تا هوایی که تنفس می کنند گرم و مرطوب شود. این مسئله باعث می شود که از ورود هوای سرد و تحریک ریه ها جلوگیری شود. 

برای پیاده روی های طولانی داروهای خود را به همراه داشته باشید. 

به طور کلی هوای گرم و خشک برای این بیماری مفید می باشد و این افراد باید مناطقی را که دارای هوای گرم و خشک هستند را برای زندگی برگزیند. اما باید به این نکته توجه کنند که هر هوای گرمی برای آنها مفید نمی باشد، چرا که امروزه در محیط اطراف مان ذرات آلوده ای در هوا وجود دارد که مانند سم عمل می کند و این مسئله کار بیماران آسمی را بسیار دشوار می‌کند. 
 
مراقب غذای خود باشید
افزودنی های غذا می تواند آسم را تحریک کند. این مواد بیشتر در شراب، آبجو، میوه‌های خشک، مخصوصاً زردآلو یافت می شود. همچنین در قدیم از این ماده روی میوه ها و سبزیجات می ریختند تا میوه ها در تازه به نظر آیند، اما اکنون این کار ممنوع شده است. یکسری از از غذاهای نامناسب وجود دارند که باعث تحریک حمله آسم در بیمار می شوند. شایع‌ترین این مواد غذایی عبارتند از: تخم مرغ، آجیل، شیر و غذاهای دریایی... [2] 

در روایات آمده: «الامتلاء من البیض المسلوق یورث الربو» یعنی «پر کردن شکم با تخم‌مرغ پخته سبب ابتلا به تنگی نفس می‌شود.» [3]  اگر ضرورتی ندارد، وارد آشپزخانه نشوید؛ چرا که در بعضی از افراد بوی غذا و سرخ‌کردنی ها باعث ایجاد حساسیت و حمله آسم می‌شود. 

پی نوشت:
[1] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 40
[2] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 166.
[3]بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۵۹، ص۳۲۱.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.