آیا خانواده درمانی به فرد بی اعتنا نیست؟

یکی از رویکردهای نوین در درمان بیماری های روانی، بهره گیری از خانواده درمانی است. یکی از سئوالات مهم در این میان این است که آیا خانواده درمانی به فرد بی اعتنا نیست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سئوال را بیابید.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا خانواده درمانی به فرد بی اعتنا نیست؟
اصل عمومی سیستم ها که می گوید «کل، چیزی بیشتر از جمع اجزا آن است» می تواند جهت مشروعیت بخشیدن به این نگرش مورد توجه قرار گیرد.
 

آیا خانواده درمانی به فرد بی اعتنا نیست؟

یکی از نتایج توجه به تعاملات و الگوها در روابط این است که احساس می شود خانواده درمانگران تجربیات فرد را نادیده می گیرند و حتی اگر توجه بیشتری به خانواده می کنند به خاطر این است که برای خانواده اهمیت بیشتری از فرد عضو خانواده قائلند. این یکی دیگر از انتقادات رایج به نظریه سیستم هاست (ریوت و استریت، ۲۰۰۳).
 
برخی از نویسندگان آن را شیءانگاری مفهوم ها (ساختن خانواده ای با هویت خشک و جامد) از خانواده تعبیر کرده اند. چنین انتقاداتی به طور سنتی از جانب نظریه پردازانی که به نفوذ افراد از طریق نحوه عمل خانواده آگاهند و خواسته اند خانواده درمانگران عدالت اجتماعی را ارتقا بخشیده یا درک بیشتری از بافت زندگی خانواده داشته باشند مطرح گردیده است (پوستر، ۱۹۷۸).
 

اصل عمومی سیستم ها

اصل عمومی سیستم ها که می گوید "کل، چیزی بیشتر از جمع اجزا آن است می تواند جهت مشروعیت بخشیدن به این نگرش مورد توجه قرار گیرد. یعنی اجزا از کل مهم تر نیستند. برخی نویسندگان اظهار داشته اند که خانواده درمانی درست در لحظه ای پا به عرصه وجود گذاشت که شرایط اجتماعی نیازمند نیروی کار فرمانبردار و مناسب بود که در آن زندگی خانواده این منابعت را تضمین می کرد (رز، ۱۹۹۹). از این دیدگاه، نظریه سیستم ها به شکلی از درمان مشروعیت بخشید که به عملکرد خانواده در مقابل تحول فرد برتری می داد.
 

آغاز خانواده درمانی

البته این حقیقت دارد که خانواده درمانی در آغاز، کمتر به نوشتن موضوعات مربوط به عدالت اجتماعی و تجربیات فرد می پرداخت، این حقیقت هم وجود دارد که عبارات کوتاهی مثل خانواده اسکیزوفرنیک، یا بی اشتهایی عصبی، به طور تلویحی به خانواده به عنوان یک کل که نقش مشخص تری نسبت به افراد دارد اشاره می کند. با وجود این اگر این نقطه نظر به شیوه ای واضح (مورد بحث در نکته ۱۱) درنظر گرفته شود به سختی می توان انکار کرد که سطح ارتباطات انسانی، محدودیتی جدی بر آنچه که برای فرد امکان پذیر است ایجاد نماید.
 
اگر محدودیت های بافتی مانند منابع مادی را کنار گذاریم متوجه می شویم که این آن چیزی است که دیگران از ما انتظار دارند که آنچه را انجام می دهیم محدود می سازد، این موضوع در این استعاره بیان شده است: ما مردمی را دوست داریم که راه و رسم مان را قبول داشته باشند. بیشتر ما زندگی مان را در ایجاد تعادل در سرمایه گذاری در روابط مان با سرمایه گذاری در خودمان می گذرانیم.
 
انتقاد دیگری نیز به نظریه سیستم ها در مورد فوق وجود دارد که پنهان مانده است و آن، این است که درمانگران خانواده به ندرت در تجربیات فردی کاوش می کنند و در تشویق بیان احساسات ناموفق هستند. اگر برای لحظه ای تصور کنیم که درمانگر روان پویا نظاره گر جلسه خانواده درمانی است، این درمانگر می بیند که خانواده درمانگر الگوهای رابطه را بررسی میکند و از چگونگی درک احساسات عضوی از خانواده توسط دیگری سوال می کند به جای اینکه بپرسد که این چه احساسی در تو به وجود می آورد؟
 
درنتیجه درمانگر روان پویا ممکن است نظر دهد که کار احساسی عمیقی انجام نشده است. این حقیقت دارد که خانواده درمانگران به دلیل نظریه سیستم ها، به جای فرآیند تخلیه هیجانی (درد دل کردن) بر روابط تمرکز می کنند.
 
اما روشن است که «جوهر» درمان این است که چگونه تک تک افراد خانواده همان طور که فکر، احساس و رفتار می کنند یکدیگر را تجربه کنند و خانواده درمانگر حاذق اگر تجربیات فرد، به لحاظ بالینی و انسانی مهم باشد، آن را مورد بررسی قرار می دهد. شواهد فراوانی وجود دارد که خانواده درمانگران بر روی موقعیت هایی که افراد آسیب دیده و یا مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، کار می کنند (وودکک، ۲۰۰۱)، که در آن مداوا شدن نیازمند کشف مشفقانه تجربه ناگفته آسیب دیدگی است.
 
اما چیزی که بیشتر در خانواده درمانی بر آن تأکید می شود توانمند ساختن گروه خانواده در کمک به معالجه است و نه اینکه با استفاده از الگوها و یا واکنش های بی فایده از معالجه جلوگیری کرد، به عبارت دیگر با ادامه تمرکز بر سیستم نباید از فرد غفلت ورزید.
 
منبع: کتاب خانواده درمانی(100 نکته، 100 تکنیک). مارک ریوت، ادی استریت. صص 48-49، انتشارات ارجمند، اول. 1393


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط
موارد بیشتر برای شما
پاسخ جولانی به سوال مجری BBC در مصاحبه پیرامون نظرش درباره تحصیل زنان و نوشیدنی‌های الکلی
play_arrow
پاسخ جولانی به سوال مجری BBC در مصاحبه پیرامون نظرش درباره تحصیل زنان و نوشیدنی‌های الکلی
فرصت سوزی عجیب مهدی طارمی در شرایط عالی گلزنی
play_arrow
فرصت سوزی عجیب مهدی طارمی در شرایط عالی گلزنی
حرکات موزون وینیسیوس جونیور، بعد از فتح جایزه The Best از طرف فیفا
play_arrow
حرکات موزون وینیسیوس جونیور، بعد از فتح جایزه The Best از طرف فیفا
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
میلاد حضرت زهرا/فاطمه قهرمانه
music_note
میلاد حضرت زهرا/فاطمه قهرمانه
میلاد حضرت زهرا/مهر خدا/گروه سرود سراج مازندران
music_note
میلاد حضرت زهرا/مهر خدا/گروه سرود سراج مازندران
میلاد حضرت زهرا/جل الخالق/محمود کریمی
music_note
میلاد حضرت زهرا/جل الخالق/محمود کریمی
میلاد خضرت زهرا/میلاد امانی/گروه سرود نجم الثاقب
music_note
میلاد خضرت زهرا/میلاد امانی/گروه سرود نجم الثاقب
میلاد خضرت زهرا/آیه عشق/میلاد امانی
music_note
میلاد خضرت زهرا/آیه عشق/میلاد امانی
پیش نمایش مصاحبه احمد الجولانی با خبرنگار بی بی سی
play_arrow
پیش نمایش مصاحبه احمد الجولانی با خبرنگار بی بی سی
آرزوی علی پروین درباره ناصر حجازی
play_arrow
آرزوی علی پروین درباره ناصر حجازی
روایت جالب علی پروین در خصوص بین دونیمه‌های طوفانی‌اش در زمان مربیگری
play_arrow
روایت جالب علی پروین در خصوص بین دونیمه‌های طوفانی‌اش در زمان مربیگری
روایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور از یک اشتباه جنجالی‌اش روی آنتن تلویزیون
play_arrow
روایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور از یک اشتباه جنجالی‌اش روی آنتن تلویزیون
آرزوی اردوغان درباره گسترش سرزمینی در سوریه، لیبی و سومالی!
play_arrow
آرزوی اردوغان درباره گسترش سرزمینی در سوریه، لیبی و سومالی!
حرکت باورنکردنی رحمان عموزاد در پخش زنده شبکه سه
play_arrow
حرکت باورنکردنی رحمان عموزاد در پخش زنده شبکه سه