انبیاء شاهدین اعمال امت
قرآن کریم برای تربیت و هدایت بشر، رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و اسوه و قدوه و مورد اعتماد قرار داد، آنچه را که وحی آسمانی فرمود در...
شنبه، 1 اسفند 1394
آفرینش هدف دارد گرچه آفریدگار بی‌نیاز از هدف است
بحثی که از نظر قرآن کریم در پیرامون معاد مطرح شد اهمیت اعتقاد به قیامت، در تهذیب جان را به خوبی روشن کرد. یعنی تهآیب روح، که هدف والای رسالت...
شنبه، 1 اسفند 1394
قیامت به هرگونه اختلاف و باطل خاتمه می‌دهد
چون مهم‌ترین برنامه‌ی پیام‌آوران الهی تهذیب جان و پرورش روح است و عامل مؤثر تهذیب جان، یاد معاد می‌باشد، زیرا فراموش قیامت و غفلت از معاد بزرگ‌ترین...
شنبه، 1 اسفند 1394
برزخ و تجرد روح و گذر از متغیّر به ثابت
قیامت همانطور که قبلاً بیان شد از نظر قرآن کریم روز ظهور حق است. « ذلِكَ الْیَوْمُ الْحَقُّ» جایی که حق ظهور می‌کند نه درباره‌ی خود او اختلاف...
جمعه، 30 بهمن 1394
قیامت روز ظهور حق
قرآن کریم همانطور که به مسئله‌ی توحید و شناخت مبدأ هستی اهمیت فراوانی می‌دهد و بحث‌های مستدل و وزینی را مطرح می‌کند، در پیرامون معاد و پایان...
جمعه، 30 بهمن 1394
شناخت معیارهای اخلاق
وقتی قرآن اهداف رسالت را تشریح می‌کند می‌گوید انبیا آمده‌اند مخصوصاً خاتم آن‌ها (علیه‌السلام) مبعوث شده است تا مردم را تزکیه و تهذیب کند. یزکیهم،...
جمعه، 30 بهمن 1394
حضور متن عمل، در پهنه قیامت
قرآن کلام خداست که خدا در این کلام تجلی کرد. بیانی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این زمینه فرموده چنین است: «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ...
دوشنبه، 23 آذر 1394
مراحل تکامل از معرفت تا امامت
راه شناخت و جهان‌بینی ما تنها احساس و تجربه نیست. گرچه تجربه برای شناخت گوشه‌های جهان به نوبه‌ی خود سودمند و لازم است ولی کافی نیست وگرچه تجربه...
دوشنبه، 23 آذر 1394
رمز خضوع الهیون و استکبار مادیون در برابر پیامبران الهی (ع)
قرآن دعوت به برهان و استدلال می‌کند، و معیار این دعوت هم غیب و عقل است؛ قرآن بر محور عقل دعوت می‌کند و با معیار عقل، برهان اقامه می‌کند، و بنا...
پنجشنبه، 19 آذر 1394
رمز خضوع الهیون و استکبار مادیون در برابر پیامبران الهی (ع)
قرآن دعوت به برهان و استدلال می‌کند، و معیار این دعوت هم غیب و عقل است؛ قرآن بر محور عقل دعوت می‌کند و با معیار عقل، برهان اقامه می‌کند، و بنا...
سه‌شنبه، 17 آذر 1394
غیب معیار سنجش اندیشه‌ها
در بحث تفسیر موضوعی قرآن کریم، خطوط کلی تفسیر روشن است؛ چون قرآن ذاتاً نور است نیازی به روشنگری دیگری ندارد، و از این جهت که «تِبْیَانًا لِّكُلِّ...
سه‌شنبه، 17 آذر 1394
آیات قرآن مربوط به رابطه‌ی ظهوری جهان با خدا
این نوشته شامل آیاتی است که مدلول آنها ظهور (نه علّیت) تشکیکی حق در جهان است. جهان هستی دست کم دو نوع دلالت نسبت به خداوند دارد، در نوع اول،...
سه‌شنبه، 3 آذر 1394
آیات قرآن معطوف به رابطه‌ی علی میان خدا و جهان
در این دسته از آیات، دو واژه‌ی «خلق» و «امر» درباره‌ی خلقت جهان به کار رفته است؛ نظیر «أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ» (اعراف: 54)، «وَالشَّمْسَ...
پنجشنبه، 28 آبان 1394
مراتب قرب عبد به رب از دیدگاه قرآن کریم
خداوند متعال آن گاه که بندگان را به درگاه خود دعوت می‌کند، با بیان‌‌های گوناگون- که شاید مرتبط با مراتب ایمان و معرفت آنها باشد- آنان را مورد...
دوشنبه، 4 آبان 1394
تعاویذ از منظر تعالیم قرآنی
اشیا و زیورآلاتی اند که آنها را به مثابه افسونی علیه شرور و بیماری‌ها بر خویش می‌آویزند. مسلمانان غالباً از تعاویذ (رُقی، مفرد آن: رُقیَه) برای...
چهارشنبه، 15 مهر 1394
تعریف لغوی و اصطلاحی ریا
واژه ریا از ریشه ر- أ - ی می‌باشد که مصدر آن رأی، رؤیت و ارائه می‌باشد و گاهی یک مفعولی و گاه دو مفعولی است. راغب اصفهانی در مفردات رؤیت را ادراک...
پنجشنبه، 12 شهريور 1394
دیه از نظر قرآن و فمینیسم (2)
در فقه شیعه، دیه زن نصف دیه مرد است. شیخ صدوق در المقنع، شیخ مفید در المقنعه، شریف مرتضی در الانتصار، شیخ طوسی در الخلاف و المبسوط، ابن ادریس...
پنجشنبه، 15 مرداد 1394
دیه از نظر قرآن و فمینیسم (1)
فمینیسم یا زن گرایی، به عنوان حرکت و جنبشی فکری و اجتماعی که اهمیتی بسزا دارد و اندیشمندان بسیاری را به خود مشغول ساخته، در دهه‌ها‌ی‌ اخیر شدت...
پنجشنبه، 15 مرداد 1394
قرآن و کارکردهای نهاد خانواده (1)
انسان جان داری اجتماعی و «گروه زی» است که از میان تمامی جانوران گروه زی، پیچیده‌ترین نوع زندگی اجتماعی را دارد. زندگی دست جمعی انسان، برآیند...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
قوامیت مردان در زنان خانواده (2)
ظاهر قرآن از تساوی حقوق زن و مرد در زندگی زناشویی پرده برمی‌دارد؛ یعنی اقتدار، سلطه و امتیازی که به نفع زن اعتبار شده، هم سنگ آن چیزی است که...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394