ويژگي هاي پرهيزکاران
بشتابيد به سوي رحمت و مغفرت پروردگارتان و بهشتي که پهنه آن به وسعت آسمان ها و زمين است و براي پرهيزکاران مهيا گشته است. آنان که آشکار و پنهان،...
دوشنبه، 29 دی 1393
راه هاي رسيدن به عشق الهي
مقدمه ي عشق به خداوند، شناخت اوست. با تأمل در آيات قرآن کريم در مي يابيم که براي شناخت خداوند، دو راه معرفي شده است.
دوشنبه، 29 دی 1393
رابطه ي موجود ميان اعمال انسان و حوادث طبيعي در قرآن
از جمله حقايقي که قرآن کريم، در آيات متعدد بدان اشاره فرموده وجود نوعي رابطه ي تکويني و فطري ميان اعمال انسان - اعم از اعمال نيک و بد - و نظام...
دوشنبه، 29 دی 1393
نقش علل مادي در پيدايش حوادث طبيعي از نگاه قرآن
ممکن است اين پرسش به ذهن برسد که اگر اعمال نيک يا بد انسان، عامل به وجود آمدن مصيبت ها و بلاهايي که بر سر انسان مي آيد- خواه بلايايي مانند جنگ...
دوشنبه، 29 دی 1393
جايگاه شهود قلبي در قرآن (3)
در هر حال، قرآن عيني يعني انسان کامل معصوم، اين مسير دشواري را که از هر شمشير برّان، تيزتر و از هر موي نازکي دقيق تر است، به تنهايي پيموده، به...
دوشنبه، 1 دی 1393
جايگاه شهود قلبي در قرآن (1)
علم از دو راه به دست مي آيد. زيرا گاهي بدون واسطه و گاهي با واسطه ي امر ديگري است. نوع نخست همان علم حضوري است که در آن ميان معلوم و عالم واسطه...
دوشنبه، 1 دی 1393
جايگاه شهود قلبي در قرآن (2)
هنگامي که ثابت شد حجابي جز گناه نيست که آن هم با تقوا و اطاعت برطرف مي شود، شايسته است که مؤمن اين اسرار را بفهمد و از کساني باشد که خدا و ملائکه...
دوشنبه، 1 دی 1393
جايگاه تفکر عقلي در برابر قرآن حکيم (2)
يکم. خداوند پيامبران (صلي الله عليه و آله و سلم) را به هدايت و صفوت و برگزيدگي و اخلاص و عصمت از گمراهي و وسوسه ي شيطان و پاکي از هر گناه و بيزاري...
دوشنبه، 1 دی 1393
تشويق قرآن به تحقيق و دور انداختن آرزو
هر چند بعضي از مضامين قرآن مبتني بر تعبّد محض است، ولي معارف اوليه ي آن بر جميع مراتب يقين، علم اليقين و عين اليقين و حق اليقين پايه گذاري شده...
دوشنبه، 1 دی 1393
جايگاه تفکر عقلي در برابر قرآن حکيم (1)
قرآن بر اساس تحقيق بنيانگذاري شده است و مردم را به بنا نهادن زندگي خود بر تحقيق فرا مي خواند و محققان را مي ستايد و روگردانندگان از تحقيق را...
دوشنبه، 1 دی 1393
کتاب از ديدگاه قرآن
کتاب از ريشه ي: کْتب، به معناي: « جمع کردن » و « گردآوري »، گرفته شده است. احمد بن فارس گويد: کاف و تاء و باء، اصل و ريشه است، و بر معناي گرد...
يکشنبه، 23 آذر 1393
البيت المعمور
مشهور ميان مفسران - طبق روايات منقول از سلف (برخي از صحابه و تابعان) - خانه اي است در آسمان، که معمور بودن به واسطه رفت و آمد فراوان فرشتگان...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
قول در قرآن
نويسنده در بخش اول به « قول » از نگاه اهل لغت مي پردازد. قول از نگاه ابن منظور « سخني است که تأليف دارد » سيبويه آن را « جنبه ابراز عقيده » مي...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
هنر و هنرمند در قرآن از ديدگاه علامه طباطبايي
از خلال همه ي موضوعات، قلمروها و مصاديق هنري، شعر و شاعري تنها موضوعي است که در قرآن کريم مورد توجه قرار گرفته است. تمام آنچه را که از آيات (...
پنجشنبه، 13 آذر 1393
اهل بيت رسالت در تفسير طبري
قبل از هر چيز بايد يادآوري کنم که هدف از نگارش اين مقاله اين بود که روشن شود طبري هم مانند بسياري ديگر از علماي اهل تسنن حاضر نبوده فضايل اهل...
دوشنبه، 3 آذر 1393
مقايسه ي تأکيد بر قدرت مادي و قدرت روحاني در قرآن و تورات
با استناد به آنچه درباره ي موسي (عليه السلام) و فرعون در قرآن کريم آمده، در درجه ي نخست درمي يابيم که موضوع « قدرت » بُعد بزرگي را از دو سوي...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
مقايسه ي جبر و اختيار در دو قصه ي قرآني و توراتي
در اين مقاله موضوع اختيار و جبر را در قصه ي موسي (عليه السلام) و فرعون مي کاويم. اساساً قصه ي قرآني تأکيد دارد که اعمال فرعون، زاده ي اراده ي...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
نمونه اي از تفاوت مفهوم نبوت در قرآن کريم و تورات
در باب نبوّت بايد متذکر شويم که پيامبر در درجه ي نخست همان انسان برگزيده از سوي خدا براي ابلاغ رسالت آسماني به بشر است. بنابراين پيامبران همان...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
اصول بهره برداري پايدار از منابع محيط زيست از ديدگاه قرآن
تاريخ چند هزار ساله زندگي بشر در کره زمين و ارزيابي آن با معيارها و شاخص هاي « مصرف پايدار » را مي توان به دو دوره مهم تقسيم کرد:
يکشنبه، 27 مهر 1393
ذوالقرنين
يکي از ناشناخته ترين و بحث انگيزترين شخصيتهاي قصص قرآن کريم، ذوالقرنين است، که سه بار به اين نام در سوره ي کهف تصريح و در چندين آيه از همان سوره،...
جمعه، 7 شهريور 1393