نقد تاريخ نگاري ابن کثير (2)
اسماعيل فرزند شهاب الدين ابوحفص عمر بن كثير بن ضوء بن كثير بن ضوء بن درع قرشي در حدود سال 701 هجري قمري در مجيدل يكي از روستاهاي دمشق زاده شد....
شنبه، 11 دی 1389
نقد تاريخ نگاري ابن کثير (1)
امكان دستيابي به حقيقت رخداد، يكي از مباحث مهم معرفت شناسي است كه تاكنون آراي مختلفي را در پي داشته است. اگرچه امكان دستيابي به كنه امر واقع...
شنبه، 11 دی 1389
نگرش تاريخي محقق سبزواري در كتاب روضة الانوار عباسي (4)
با توجه به اين كه الگوهاي مختلفي براي حركت تاريخ مطرح شده است، بررسي ديدگاه سبزواري در مورد الگوي حركت تاريخ ضروري مي‌نمايد. سبزواري به لحاظ...
پنجشنبه، 9 دی 1389
نگرش تاريخي محقق سبزواري در كتاب روضة الانوار عباسي (5)
چون هدف و غايت انسان‌ها در تاريخ از نظر سبزواري لقاء الله است، پس هدايت انسان به آن سو مهم‌ترين مسئله‌اي است كه در ديدگاه وي مورد توجه واقع گرديده...
پنجشنبه، 9 دی 1389
نگرش تاريخي محقق سبزواري در كتاب روضة الانوار عباسي (3)
نظام حكومتي صفويه كه سبزواري براي اصلاح آن روضة الانوار را نوشت، در رأسش پادشاه قرار داشت، از اين رو نقش پادشاه در حركت جامعه از نظر سبزواري...
پنجشنبه، 9 دی 1389
نگرش تاريخي محقق سبزواري در كتاب روضة الانوار عباسي (2)
همان طور كه بيان شد، قانون‌مندي تاريخ در صورتي قابل قبول است كه محقق معتقد به اصالت جامعه باشد و گرنه اگر اصالت را تنها به انسان دهيم و او را...
پنجشنبه، 9 دی 1389
نگرش تاريخي محقق سبزواري در كتاب روضة الانوار عباسي (1)
تاريخ انديشي و تعقل تاريخي از گذشته دور وجود داشته است، ولي به معناي يك نظام فلسفي و فكري منظم و داراي پيش فرض‌هاي معين و روش مشخص به دوره جديد...
پنجشنبه، 9 دی 1389
جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (2)
مقتضياتي كه ظهور اسلام و شكل‌گيري قلمرو اسلامي را مطرح كرد، مسلمانان را به تاريخ و علم تاريخ علاقه‌مند ساخت و از ابتداي عصر اسلامي، پرداختن به...
پنجشنبه، 9 دی 1389
جايگاه علم تاريخ در حکمت مشاء (1)
ارتباط تاريخ و فلسفه، دو دانشي كه هر يك در شناخت و تحول زندگي بشري نقش مهمي ايفا مي‌كنند، در ارتقاي دانش تاريخ و رويكرد معرفتي بدان سهم اساسي...
پنجشنبه، 9 دی 1389
بررسي تاريخ عالم آراي عباسي (3)
خلاصه التواريخ، يک تاريخ عمومي پنج جلدي است، ليکن تنها جلد پنجم آن ( وقايع عصر صفوي ) باقي است. (1) قاضي احمد قمي، پس از اتمام مجلدات چهار گانه...
شنبه، 29 آبان 1389
بررسي تاريخ عالم آراي عباسي (2)
تاريخ عالم آراي عباسي، در ميان ديگر تواريخ عصر صفوي ، به لحاظ در برداشتن شرح بسياري از جنگ هاي داخلي و خارجي اين دوره منحصر به فرد است . اسکندر...
شنبه، 29 آبان 1389
بررسي تاريخ عالم آراي عباسي (1
تاريخ نويسي عصر صفوي، از جمله موضوعاتي است که به دليل نظام متمرکز يافته ي صفويه در ابعاد سياسي، مذهبي، اجتماعي و ديواني به ويژه در عصر شاه عباس...
شنبه، 29 آبان 1389
تکنيک هاي تاريخگذاري در باستان شناسي (3)
استخوان، دندان و شاخ از موادي به شمار مي روند که در شرايط مناسب قادر به جذب فلوئور از خاک هستند. (1) حفاري هاي سيستماتيک (Systematic) باستان...
سه‌شنبه، 25 آبان 1389
تکنيک هاي تاريخگذاري در باستان شناسي (2)
از اواخر قرن نوزدهم ميلادي که علم زمين شناسي پيشرفت هاي بسياري کرد دانشمندان براي تشخيص سنگ هاي معدني از يکديگر و طبقه بندي کاني ها، خواص ترمولومينيسانس...
سه‌شنبه، 25 آبان 1389
تکنيک هاي تاريخگذاري در باستان شناسي (1)
بدون ترديد يکي از دغدغه هاي باستان شناسان پس از کشف اشياء از دل خاک تعيين قدمت يا به تعبيري سال يابي دقيق آن است. تحولاتي که از آغاز قرن بيستم...
سه‌شنبه، 25 آبان 1389
تاريخ نگاري ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه (5)
فرمان منع كتابت احاديث نبوي و فرمان جعل روايت و حديث در فضيلت خلفاي سه گانه و مذمت خاندان پيامبر و به خصوص شخص حضرت علي (عليه السلام) موجب شد...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
تاريخ نگاري ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه (4)
مرحله ي نقد روايت براي نگارش و ارائه پژوهشي مطلوب و علمي، از مهم ترين مراحل كار مورخ است. در اينجا با استفاده از نقد علمي و ابتكار و درايت، بايد...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
تاريخ نگاري ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه (3)
در تاريخ نگاري اسلامي، اخبار در آغاز، سينه به سينه و به صورت شفاهي نقل مي شدند و چون نوشتن در آغاز مرسوم نبود، بر نيروي حافظه اتكا مي شد و مورخ...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
تاريخ نگاري ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه (2)
تاريخ نگاري مورخان را بدون شناخت تاريخ نگري و باور آنها از مفهوم «تاريخ» نمي توان مطالعه كرد. ابن ابي الحديد در دوراني از حيات جوامع اسلامي زندگي...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
تاريخ نگاري ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه (1)
ابن ابي الحديد به عنوان شارح نهج البلاغه، بخش عمده اي از كتاب خويش را به مباحث تاريخي اختصاص داده است. او در دوره اي از تاريخ اسلام مي زيست كه...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389