كاركرد تمدن ديني (2)
تمايز بين سياست دينيه، بر اساس قانون وحي شده از سوي خداوند بر پيامبر كه به وسيله خليفه نمود مي يابد و سياست عقليه، كه مبتني بر تصرف و براساس...
دوشنبه، 13 دی 1389
كاركرد تمدن ديني (1)
اين نوشتار برداشتي از انديشه ابن خلدون درباره افت و خيز تمدن را محور بررسي خود قرار داده است كه بر اساس آن نوعي سازگاري و همانندي بين ادوار و...
دوشنبه، 13 دی 1389
پژوهشي در تاريخ نگاري مغرب اسلامي (2)
شيوة تدوين البيان المغرب تلفيقي از شيوة رايج سالشمار و موضوعي است. به نظر مي رسد اتخاذ اين شيوه، مرهون آشنايي عميق مؤلف با منابع گوناگون تاريخي...
دوشنبه، 13 دی 1389
پژوهشي در تاريخ نگاري مغرب اسلامي (1)
ابوالعباس احمدبن محمدبن عذاري مشهورترين مورخ مغربي پيش از ابن خلدون است كه با نگارش البيان المُغرب في اخبار الاندلس والمُغرب يكي از مهم ترين...
دوشنبه، 13 دی 1389
فضل الله بن روزبهان خنجي و شريعت نامه نويسي در قرن نهم (3)
باب اول: جلالت، بزرگي و پاكي نسب يعقوب ميرزا، كه فضل الله بن روزبهان اين صفت را ضمن خصائل نسبي در مورد پاكي خون و نسب ملوك آق قوينلو به طور كامل...
دوشنبه، 13 دی 1389
فضل الله بن روزبهان خنجي و شريعت نامه نويسي در قرن نهم (2)
خصلت اول: اجداد و پدران بايد پشت در پشت پادشاه باشند و خون سلطنت در رگ هاي آنها جريان داشته باشد. سلسله نسب آنها نيز نبايد به افراد طبقه پايين...
دوشنبه، 13 دی 1389
فضل الله بن روزبهان خنجي و شريعت نامه نويسي در قرن نهم (1)
با ظهور شاه اسماعيل صفوي تأسيس حكومت صفويه، در ايران و ايجاد حكومتي متمركز بر اساس عقايد شيعي، شريعت نامه نويسي بار ديگر مورد توجه قرار گرفت....
دوشنبه، 13 دی 1389
سنت هاي الهي و رويدادهاي تاريخ (3)
در سطور گذشته به نقش انسان ها و تغييراتشان در تحول جوامع اشاره كرديم اما اين تغييرات و تحولات در كتاب اغاثه الامه به چه طريقي مورد بررسي قرار...
دوشنبه، 13 دی 1389
سنت هاي الهي و رويدادهاي تاريخ (4)
در بيان اوضاع مصر در بخش قبل بر اين نكته تأكيد گرديد كه سنت هاي الهي قضاياي شرطيه هستند كه در صورت وجود شرط يا سبب، وجود جزا و مسبب هم حاصل مي...
دوشنبه، 13 دی 1389
سنت هاي الهي و رويدادهاي تاريخ (2)
جامعه شناسان معتقدند كه جوامع بشري از قوانين اجتماعي پيروي مي كنند. قوانيني كه عموميت و كليت دارند. اسلام هم به قوانين اجتماعي معتقد است. واژه...
دوشنبه، 13 دی 1389
سنت هاي الهي و رويدادهاي تاريخ (1)
توجه به تاريخ و حوادث عالم از گذشته هاي دور براي انسان ها اهميت وافري داشته است. اين امر براي مورخان مسلمان به جهت اهداف خاص شان از پيگيري تاريخ،...
دوشنبه، 13 دی 1389
ارتباط ميان حركت و كمال و تطبيق آن با فلسـفه تـاريـخ هـگل
تفكر، ذاتي آدمي و فصل مميز اوست و تفكر فلسفي، شأن ذات بشر و نهايت منزلت او مي‏باشد. تفكر، نسبت ميان انسان و حق است و آدمي در اين نسبت و ارتباط...
يکشنبه، 12 دی 1389
تاريخ نگاري مصر در قرن نوزدهم (5)
بيشتر مورخان مصري، تاريخ مصر يا جهان اسلام را به صورت سالانه مي نوشتند. بنابراين موادي كه شكل دهنده كتب آنها بود موادي نامرتبط و فاقد انسجام...
شنبه، 11 دی 1389
تاريخ نگاري مصر در قرن نوزدهم (4)
سوژه ديگري كه مورخان مصري آن عصر بدان پرداختند تاريخ قرن نوزده مصر و سلسله حاكمان معاصر بود. الجبرتي با نگارش دو كتاب به نام هاي عجائب الاخبار...
شنبه، 11 دی 1389
تاريخ نگاري مصر در قرن نوزدهم (3)
يكي از موضوعات مورد علاقه مورخان مصر، تاريخ جهان بود. در اين قرن براي اولين بار مورخان مصري به تاريخ جهان پرداختند. اين پيشرفت پيامد طبيعي محيط...
شنبه، 11 دی 1389
تاريخ نگاري مصر در قرن نوزدهم (2)
عامل تأثير گذار بعدي، جنبش اصلاحات در پايان حكومت اسماعيل بود. پيامد اين جنبش، انقلاب عورابي در زمان حكومت توفيق بود كه با مداخله بريتانيايي...
شنبه، 11 دی 1389
تاريخ نگاري مصر در قرن نوزدهم (1)
موضوع پژوهش، بررسي سه جنبه از جنبش تاريخ نگاري مصر در قرن نوزدهم است. در وهله اول، مراحل متوالي اين جنبش رديابي و گرايش هاي مختلف آن خاطر نشان...
شنبه، 11 دی 1389
نقد تاريخ نگاري ابن کثير (4)
مطالبي كه به عنوان سوژه اين كتاب به طور مختصر ذكر گرديد داراي ويژگي‌هايي است كه برخي از آن ها خاص اين كتاب بوده و برجستگي آن را نسبت به ساير...
شنبه، 11 دی 1389
نقد تاريخ نگاري ابن کثير (5)
حال با توجه به مطالبي كه تاكنون راجع به تاريخ نگاري ابن كثير ذكر گرديد، براي نمونه روايت ائمه اثني عشر به عنوان يكي از سوژه هاي مطرح در كتاب...
شنبه، 11 دی 1389
نقد تاريخ نگاري ابن کثير (3)
اين كتاب از دو بخش البدايه كه شامل مباحثي درباره خلقت نخستين موجودات و رخدادهاي تاريخي است و النهايه كه دربرگيرنده اخبار و روايات فتن، پيش بيني...
شنبه، 11 دی 1389