امکان سازگاري قانونمندي جامعه و تاريخ با آزادي انسان(3)
آگاهي يکي از مهم ترين خصوصيات کنش انسان است که باعث مي شود انسان در مقابل فشار نيروهاي اجتماعي از خود مقاومت نشان دهد و اين فشارها در حد اکراه...
شنبه، 23 بهمن 1389
امکان سازگاري قانونمندي جامعه و تاريخ با آزادي انسان(2)
با روشن شدن معناي اصطلاحات اينک به بررسي معناي قانونمندي جامعه و تاريخ پرداخته مي شود. درباره قانومندي جامعه و تاريخ، ديدگاه هاي مختلفي بيان...
شنبه، 23 بهمن 1389
امکان سازگاري قانونمندي جامعه و تاريخ با آزادي انسان(1)
مقاله حاضر تلاشي است در مسير حل مسئله ارتباط قانومندي جامعه و تاريخ با آزادي انسان. برخلاف دو نظريه جبرگرا و تاريخ نگر يا مخالفان قانونمندي حيات...
شنبه، 23 بهمن 1389
سنت مندي تاريخ در قرآن از منظر شهيد صدر(3)
شهيد صدر بعد از بيان امکان و ضرورت طرح قوانين تاريخ در قرآن، براي هدايت و راهنمايي انسان هاي اهل حق در جهت اصلاح اجتماعي و خروج مردم از ظلمات...
شنبه، 23 بهمن 1389
سنت مندي تاريخ در قرآن از منظر شهيد صدر(4)
برخي مکتب هاي بشري اراده و اختيار انسان را مقهور اراده و اختيار جامعه، و اراده افراد را محکوم اراده جامعه و تاريخ مي دانند. به ديگر سخن، افراد...
شنبه، 23 بهمن 1389
سنت مندي تاريخ در قرآن از منظر شهيد صدر(2)
اگر براي جهاد بيرون نرويد، خدا شما را به عذابي دردناک شکنجه مي کند و گروهي ديگر را جايگزين شما مي سازد و شما (نمي توانيد) آسيبي به او برسانيد...
شنبه، 23 بهمن 1389
سنت مندي تاريخ در قرآن از منظر شهيد صدر(1)
گستردگي دامنه تاريخ و احاطه نداشتن بر آن، ناممکن بودن آزمايش نظريه هاي تاريخ، آن گونه که در علوم تجربي مقدور است و خطاپذيري ويژه گزاره هاي تاريخ،...
شنبه، 23 بهمن 1389
تاريخ به مثابه فرايند انديشه(3)
مسعودي آينه تمام نماي عقايد، آداب و رسوم جوامع مختلف در زمينه هاي گوناگون است. وي به اقتصاي حجم آثارش در جاي جاي آن به اجمال يا تفصيل به آنها...
شنبه، 23 بهمن 1389
تاريخ به مثابه فرايند انديشه(2)
در رويکرد روايي، توجه مورخ به امور جزئي، شخصي و فردي است نه علم به کليات و يک سلسله قواعد و ضوابط و روابط که در حيطه رويکرد تحليلي و علمي مطرح...
شنبه، 23 بهمن 1389
تاريخ به مثابه فرايند انديشه(1)
اصطلاح «تاريخ جديد» يا «تاريخ جامع» ناظر بر تغيير و تحولي است که در دو حوزه روش و موضوعات علم تاريخ رخ داده است. البته اين طرز نگاه به تاريخ...
شنبه، 23 بهمن 1389
تاريخ از دو منظر تفکر ديني و تفکر مادي(3)
9) در تاريخ نگاري ديني، مورخ تلاش مي کند تا واقعيت تاريخ را آن چنان که بوده، حکايت کند. به ديگر سخن، تاريخ نگاري ديني نقش حکايت گري از واقع دارد،...
شنبه، 23 بهمن 1389
تاريخ از دو منظر تفکر ديني و تفکر مادي(2)
4) يادآوري اين نکته لازم است که عبرت آموزي از تاريخ با مويد سازي تاريخي متفاوت است. در عبرت آموزي از تاريخ، حرکت پيام از گذشته به حال و آينده...
شنبه، 23 بهمن 1389
تاريخ از دو منظر تفکر ديني و تفکر مادي(1)
از آنجا که تاريخ بستر پرورش و رشد انسان مي باشد، يکي از منابع مهم هويت او تلقي مي شود. اينکه با چه رويکردي به تاريخ بنگريم، نتايج متفاوتي از...
شنبه، 23 بهمن 1389
چارچوب نظري، زوايا و بايسته هاي آن(4)
افزون بر بعضي ضوابط کلي و عام مربوط به بومي سازي چارچوب نظري که پيش از اين به آن اشاره شد، به طور طبيعي، بومي سازي چارچوب نظري با رويکرد اسلامي...
شنبه، 23 بهمن 1389
چارچوب نظري، زوايا و بايسته هاي آن(3)
انديشمندان عرصه علوم اجتماعي پس از روبه رو شدن که با محدوديت ها و نارسايي ها چارچوب هاي نظري موجود در تبيين مسائل جديد پژوهشي، پيشنهادهايي به...
شنبه، 23 بهمن 1389
چارچوب نظري، زوايا و بايسته هاي آن(2)
گرچه از خلال تعريف هاي ارائه شده براي چارچوب نظري، تا حدودي فايده ها و کاربردهاي آن مشخص شد، با وجود اين، يادکرد فوايد مشخص استفاده از چارچوب...
شنبه، 23 بهمن 1389
چارچوب نظري، زوايا و بايسته هاي آن(1)
کاربرد چارچوب نظري در پژوهش هاي تاريخي از جمله راه کارهايي است که طي سال هاي اخير به عنوان يکي از شيوه هاي ارتقاي سطح علمي مطالعات تاريخي پيشنهاد...
شنبه، 23 بهمن 1389
فقه السيره نويسي؛ شيوه اي نوين در تاريخ نگاري اسلامي(3)
نويسنده اين کتاب در مقدمه اشاره مي کند که کتاب هايي با عنوان «فقه السيره» نوشته شده که هر کدام شيوه خاص خود را دارد؛ برخي از آنها فقط به استنباط...
شنبه، 23 بهمن 1389
فقه السيره نويسي؛ شيوه اي نوين در تاريخ نگاري اسلامي(2)
گفته شد که از فقه السيره دو تعريف متفاوت در دست مي باشد. براين اساس، در طول تاريخ به خصوص در عصر حاضر، هم کتاب هايي به عنوان فقه السيره به معناي...
شنبه، 23 بهمن 1389
فقه السيره نويسي؛ شيوه اي نوين در تاريخ نگاري اسلامي(1)
فقه السيره، نوع خاصي از سيره نويسي است که در آن، سيره نبوي با نگاهي تازه مطرح مي شود و بيشتر به نتايج فقهي، عقيدتي، اجتماعي سياسي حوادث عصر پيامبر(ص)...
شنبه، 23 بهمن 1389