انعطاف پذیری معماری یونانی
مجسمه سازان کلاسیک آشکال زنده بدن انسان را به نمایش می‌گذاشتند، اما تلاش می‌کردند که نسبت‌های ثابت آن را پیدا کنند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
جشنواره‌ی مردمی عمار، نمونه‌ای از یک پروژه‌ی هنری موفق انقلابی
جشنواره‌ها، نمونه‌ای بارز از پیوند فرهنگ و مردم هستند. هرچه بر کیفیت جشنواره‌های فرهنگی افزوده شود، جامعه تاثیر بیشتری از فرهنگ مطلوب خواهد پذیرفت....
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
مبانی هنرهای تجسمی یونان
معماری یونانیان عناصر خاصی را از ممالک و سرزمین‌های دیگر وام گرفته بود. به ویژه از مصر و سرزمین‌های شمالی.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
مفهوم شعر در فرهنگ یونانی
یونانیان تجربه زیباشناختی را همچون آفرینش هنری میدانستند و آن را از انواع دیگر آفرینش‌ها و تولیدات انسان دارای تفاوتی اساسی نمی‌دیدند
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
شعر و حقیقت
سولون شاعران را متهم میکرد که حقیقت را نمی گویند و از خودشان چیزی را جعل میکنند و در نتیجه دروغ می‌گویند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی شاعران دوران باستان
ویژگی کلی اندیشه‌های هومر درباره شعر اینست که در آن نشانه‌ای از حضور یک درک هنری خود سامان و مستقل وجود ندارد.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی دوره کلاسیک (قسمت اول)
با آغاز قرن پنجم، فرهنگ یونانی در دو جهت توسعه یافت، یکی از آنها توسط دریسیها و دیگری توسط أیونیها تداوم پیدا کرد.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی دوره کلاسیک (قسمت دوم)
هنر، ادبیات و فرهنگ عصر پریکلس (و حتی هنر تمام قرن‌های پنجم و چهارم پیش از میلاد) به هر دو معنا کلاسیک بودند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
دلربایی و جذابیت شعر دوران باستان
کسی را تصور کنید که در دل و روحش زخم و غمی تازه دارد. اگر یک شاعر یا آوازخوان.. شکوه انسان‌های گذشته و خدایان مقدس را برای او بسراید.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
تقسیم بندی هنرهای یونانی
به عقیده یونانیان، طبیعی‌ترین تقسیم هنر براساس اینکه مستلزم تلاش و کوشش فیزیکی باشد یا نه، تقسیم آن به هنر آزاد و برده‌وار (غیرآزاد) است.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
پیش فرض‌های رایج زیباشناختی در میان یونانیان
در پایان دوره باستان، یونانی‌ها هنری بزرگ و باشکوه را آفریدند اما هیچ نظریه ای درباره هنر مطرح نکردند، یا دست کم به صورت مکتوب به دست ما نرسیده...
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
ادبیات در دوره کلاسیک (قسمت اول)
اظهارات جامع تر درباره زیباشناسی را میتوان در آثار اپیخارموس یافت، که نمایانگر اصلی واقع گرایی سیسیلی و درام غیرآئینی است.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
ادبیات در دوره کلاسیک (قسمت دوم)
فلسفه نقش بارز شعر را در زندگی روشنفکری عهده دار شد. مسائل اساسی حیات انسانی که علتی برای خلق تراژدی گشتند، اکنون علتی برای فراموشی آن بودند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
نقش زنان در جامعه غربی
مردان روشنگری، مانند نسل‌های فراوان مردان اروپایی پیش از خود، از فضایل خانه‌داری زنان نیز تمجید می‌کردند، و سخت بر این عقیده بودند که پاکدامنی...
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
نظام‌های امپراتوری و فئودالیسم
سیاست مداران امپراتوری، خود را با کشمکش و توطئه در میان گروه‌ها و طبقات مسلط و مراکز شهری محلی مشغول می‌کردند
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
ظهور زنان در محافل جامعه
زنان در هر رابطه‌ای، و در مدیریت هر کلیسا و حکومتی وارد می‌شوند و هیچ مردی که مشمول لطف و عنایت آنان قرار نگرفته باشد، نمی تواند انتظار موفقیت...
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
نظام سیاسی طبقات اروپا
قدرت عمده‌ی رقیب نظام فئودالی قرون وسطا و شبکه‌ی شهری، خود کلیسای کاتولیک بود.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
علم جامعه‌ی مدرن
مونتسکیو بر این باور است که قوانینی در طبیعت وجود دارند که می توان آنها را در مورد همه‌ی مردم به کار بست، زیرا از «از سرشت وجود ما» استخراج شده‌اند.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
شکل‌های متنوع دولت
گسترش و توسعه ی اروپا، در شکل گیری نقشه‌ی سیاسی دنیای مدرن تأثیری تعیین کننده داشته است.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
انقلاب و اصلاح در جامعه (قسمت اول)
توجه ما در این مقاله بیشتر به تبعاتی معطوف است که این انقلاب‌ها برای ظهور جامعه شناسی و سایر علوم انسانی به مثابه رشته‌های نهادی شده داشته‌اند.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399