تجدید حیات فرهنگ و تمدن اسلامی (1)
آنچه‌ در ذیل‌ از نظر خوانندگان‌ ارجمند می‌گذرد پیش‌ درآمد سلسله‌ بحث هایی‌ است‌ که‌ توسط‌ جناب‌ آقای‌ دکتر علی‌اکبر ولایتی‌ تحت‌ عنوان‌ « تجدید...
سه‌شنبه، 21 مهر 1388
تجدید حیات فرهنگ و تمدن اسلامی (2)
یعنی‌ آیا آنچه‌ مسلمانان، بر تمدن‌ یونانی‌ و رومی‌ (که‌ باز هم‌ اینجا اثبات‌ کردید که‌ همین‌ داشته‌های‌ یونانیها و رومیها از قبل، نشأت‌ گرفته)...
سه‌شنبه، 21 مهر 1388
تنزل جايگاه زنـان در جوامع اسلامـى (2)
نظريه ديگرى كه در صدد پاسخگويى به چرايى تنزل جايگاه زنان در صدر اسلام برآمده, نظريه (( ساختارى )) است. از اين رو، ما اين نظريه را (( نظريه ساختارى...
سه‌شنبه، 21 مهر 1388
تنزل جايگاه زنـان در جوامع اسلامـى (1)
برخى از انديشمندان معاصر و فقهاى نو انديش كه با ذهنيتهاى قرن بيستمى تفقه مى نمايند, معتقدند زن و مرد در اسلام به لحاظ حقوقى ـ شناختى, از جايگاه...
سه‌شنبه، 21 مهر 1388
اصول اسلامي پيشرفت
1. هر پيشرفتي از يك فلسفه تاريخ تغذيه ميكند كه بدون آن يك نوع صورت گرايي بدون محتوا خواهد بود؛ يعني اگر كسي پيشرفت را بدون فلسفه تاريخ مربوط...
دوشنبه، 13 مهر 1388
روشنفکر يعني اين سيد
استاد شهيد مرتضي مطهري معتقد است در زمان ما بازخواني هويت اسلامي با سيدجمال‌الدين اسدآبادي شروع مي‌شود. سيد جمال همان انديشمند متفکري است که...
شنبه، 4 مهر 1388
اصول غربي پيشرفت
1. هيچ نظريه اي در باب پيشرفت وجود ندارد، مگر آنكه بر يك فلسفه تاريخ استوار مي باشد؛ چرا كه فلسفه تاريخ چارچوب مفهومي يك نظام معنايي را ترسيم...
سه‌شنبه، 24 شهريور 1388
قدرت و دانش (2)
چند مسإله ناراضى كننده در خصوص اين انتقادات وجود دارد. انتقادات رورتى و تيلور (و سايرين) مبتنى بر گسستهاى اساسى است. گاهى قدرت به نام مشروعيت...
پنجشنبه، 5 شهريور 1388
قدرت و دانش (1)
ميشل فوكو, متفكر معاصر فرانسوى در حوزه هاى گوناگون علوم اجتماعى به تفكر و انديشه پرداخته است. حركت فكرى او تحول مهمى در علوم اجتماعى ايجاد كرده...
پنجشنبه، 5 شهريور 1388
ملي گرايي يا شرك وطني
در کشورهای اسلامی، ناسیونالیسم یا ملی گرایی همواره به عنوان رقیبی برای اندیشه های اسلامگرایانه و مبتنی بر وحدت امت اسلامی بوده است. در ایدئولوژی...
يکشنبه، 1 شهريور 1388
نظريه گفتمان (3)
نظريه گفتمان اگر چه به تازگى مطرح شده, چند نقد را به خود اختصاص داده است. اين نقدها را مى توان به دو گروه تقسيم كرد: گروه اول به مفروضات فلسفى...
پنجشنبه، 29 مرداد 1388
نظريه گفتمان (2)
ايجاد و تجربه غيريت سازىهاى اجتماعى از سه جهت براى نظريه گفتمان داراى اهميت محورى است: اولا, خلق رابطه اى غيريت سازانه كه همواره شامل توليد ((دشمن))...
پنجشنبه، 29 مرداد 1388
نظريه گفتمان (1)
نظريه گفتمان به[ بررسى] نقش اعمال و عقايد اجتماعى معنادار در زندگى سياسى مى پردازد. اين نظريه روشى را كه نظام هاى معنايى (گفتمان ها) طرز آگاهى...
پنجشنبه، 29 مرداد 1388
10 فرمان برای پیروز شدن در مناظره
برای برنده شدن در یک بحث، یک سری اصول کلی وجود دارد که ذاتی نیستند، یاد گرفتنی اند. مهم نیست که موضوع بحث چی باشد؛ رقابت انتخاباتی جزیره اوکازاکی...
پنجشنبه، 29 مرداد 1388
درآمدي بر روابط عمومي ايراني
ميزان توفيق روابط عمومي سازمان ها و دستگاه هاي دولتي در اطلاع رساني خدمات صورت گرفته توسط مجموعه دولت خدمتگزار ،به عنوان يکي از مهم ترين بحث...
دوشنبه، 26 مرداد 1388
روابط عمومي و جايگاه آن در اسلام
قرن حاضر را علاوه برآنکه قرن تسخير فضا ، اتم ، کامپيوتر، ليزر و غيره ناميده اند، ،به عنوان عصر ارتباطات نيز نامگذاري گرديده است که شبيه دهکده...
دوشنبه، 26 مرداد 1388
محبت وعشق، هنجار ونا هنجار
ارائه تعريف کاملي از «عشق »در روابط بين فردي، دشوار است ؛اما قدر مشترک همه تعاريف عشق، «شيفتگي »است ؛يعني «محبتي که در آن، افراط وجو دارد وچشم...
چهارشنبه، 7 مرداد 1388
عشق، در پهنه فرهنگ ها
وفتي درون خود را مي کاويم وفراز وفرود زندگي را مرور مي کنيم، به احساسي دست مي يابيم که شايد بارها تجربه اش کرده باشيم :«عشق».اين واژه سه حرفي،...
چهارشنبه، 7 مرداد 1388
عشق از ديدگاه اديان ومکاتب
در فرهنگ چين، از واژه «اي( ai)»براي توصيف عشق استفاده مي شود. اين کلمه را « موزي ( Mozi) » ـ فيلسوف چيني ـ در واکنش به فرهنگ کنفوسيوسي رواج داد....
چهارشنبه، 7 مرداد 1388
اسلام و علم؛ سازگار يا ناسازگار
نظر اسلام درباره علم چيست و علمى كه اسلام بدان توصيه مى‏كند، كدام است؟ دو طبقه از طبقات مردم كوشش كرده‏اند كه دين و علم را مخالف يكديگر جلوه...
سه‌شنبه، 6 مرداد 1388