نگرشي به عقلانيت و انسان اخلاقي
در طول تاريخ، همواره درباره ي ماهيت انسان سخن گفته شده است و هر يک از انديشمندان براساس نوع نگاه خود تفسير خاصي را از انسان ارائه داده اند. ارسطو...
چهارشنبه، 28 آبان 1393
ارتباط دين و اخلاق در حکمت متعاليه
اخلاق عبارت است از يک سلسله خصلتها، سجايا و ملکات اکتسابي که بشر آنها را بعنوان اصول اخلاقي مي پذيرد يا بعبارت ديگر قالبي روحي براي انسان است...
چهارشنبه، 28 آبان 1393
حسن و قبح از منظر حکيمان مسلمان
موضوع مورد بحث و فحص در اين نوشتار، بررسي مسئله حسن و قبح از ديدگاه حکماي اسلامي و علامه طباطبايي است. شايد يکي از قديميترين و اولين بحثهاي...
دوشنبه، 26 آبان 1393
نظريه اخلاقي فارابي در آيينه انديشه ملاصدرا (1)
فارابي و ملاصدرا دو حکيم الهي مسلمانند که اخلاق را يکي از دو رکني دانسته اند انسانيت انسان بر آن استوار است. هر دو، نظريه ي اخلاقي خود را بر...
دوشنبه، 26 آبان 1393
نظريه اخلاقي فارابي در آيينه انديشه ملاصدرا (2)
فارابي در اکثر مباحث اخلاقي از فضايل بيش از رذايل سخن گفته است. او دو تعريف از فضيلت و رذيلت ارائه مي دهد:
دوشنبه، 26 آبان 1393
بررسي تحليلي اخلاق صدرايي در کسر اصنام الجاهلية
در طول تاريخ، همراهي و هماهنگي زيادي ميان تشيع و تصوف وجود داشته است و بتعبير حيدر آملي، عارف بزرگ شيعي، « متصوفه مؤمنان ممتحنند». زمينه هاي...
دوشنبه، 26 آبان 1393
تبيين قاعده زرين اخلاقي بر اساس مباني فلسفي صدرالمتالهين
در اين پژوهش در پي پاسخ دو پرسش در حوزه اخلاق هستيم: نخست آنکه آيا مي توان همه دستورات اخلاقي را در دستوري خاص و ساده گنجاند که ميان همه مکاتب...
دوشنبه، 26 آبان 1393
اخلاق توحيدي در مکتب صدرايي
چون اخلاق دانشي است که در ارتباط با منش و رفتار انسان سخن مي گويد و رسالت آن تفسير سعادت و خوشبختي آدمي و زندگي برتر او مي باشد و تعيين بايدها...
دوشنبه، 26 آبان 1393
بازخواني اصول اخلاق مهندسي
تکنولوژي بعنوان مهمترين دستاورد عصر حاضر، تأثيري عميق بر جهان معاصر دارد و مهندسان نقشي اساسي در توسعه تکنولوژي ايفا مي کنند. جامعه بشري عصر...
دوشنبه، 26 آبان 1393
انسان کامل از ديدگاه حکيم ملاصدرا
انسان کامل نوري از انوار الهي و سرّي از اسرار عقلي و آيتي از آيات حکمت الهي و چشمه يي از چشمه هاي الهي است. اين صفات ذاتي او از صفات الهي گرفته...
دوشنبه، 26 آبان 1393
نظر فلاسفه اسلام درباره ي نفس و بدن
عقل فاعل يا فعال از ديدگاه ارسطو، در خود ناطقه بود، نه در بيرون از آن، اما در فلسفه مسلمانان، اين عقل فعال در بيرون از نفس ناطقه فرض شده است....
يکشنبه، 25 آبان 1393
سياست از افلاطون تا ظهور اسلام
در سياست و فلسفه سياسي نيز، بايد همانند مسائل فلسفي ديگر، بحث را از يونان آغاز کنيم. يونانيان سال ها پيش از افلاطون، به سياست توجه داشتند. جامعه...
يکشنبه، 25 آبان 1393
دلايل مسلمانان براي جسماني يا روحاني بودن نفس
از آنجا که فلاسفه اسلام نفس را مجرد مي دانند، طبعاً محور بحث هاي همين ديدگاه خواهد بود. اما پيش از پرداختن به تبيين ها و دلايل فلسفه، نخست نگاهي...
يکشنبه، 25 آبان 1393
ايجاد و بقا، نفس در نظر متفکران يونان
اگر نفس را مانند افلاطون يک جوهر مستقل و مجرد ازلي و ابدي بدانيم، در آن صورت رابطه آن با بدن، از نوع رابطه دو چيز متمايز خواهد بود. مانند رابطه...
يکشنبه، 25 آبان 1393
ماهيت انسان، از يونانيان تا مسلمانان
چون وجود جسماني ( بدن ) انسان، جاي بحث و ترديد نبوده است، بحث خود را با اعتقاد به « روح » آغاز مي کنيم. انسان به مشاهده تأثير مکرر و ثابت برخي...
يکشنبه، 25 آبان 1393
ارتباط اراده ي واجب با عليت
اراده، در موجود عاقل، معناي روشني دارد. گاه آن را در برابر کراهت به کار مي برند. در اين گونه کاربرد، معني آن دوست داشتن و علاقه مند بودن است....
يکشنبه، 25 آبان 1393
مسئله ي شر
براي کساني که جريان هستي را در تدبير يک موجود آگاه نمي دانند، وجود آفات و بلاياي طبيعي و تجاوز و ستم انساني، يک جريان عادي است. هستي چنين است...
يکشنبه، 25 آبان 1393
تأثير رساله اخلاق ارسطو در ميراث اخلاقي و مدني حکماي اسلامي
حکمت فلسفي، اخلاقي و سياسي در ايران پس از اسلام و همچنين در جهان اسلام با حکمت يوناني خصوصاً آراي افلاطون و ارسطو، پيوند و تعامل نزديک داشته...
پنجشنبه، 22 آبان 1393
امکان تکثّر ادلّه اثبات وجود خدا در خداشناسي
جستار پيش رو، با طرح چالشي بر تکثّر براهين و ادله اثبات خدا، رهيافت هائي براي امکان تکثّر و فراواني براهين و ادلّه پيش مي نهد. در اين مقال، بر...
پنجشنبه، 22 آبان 1393
براهين اثبات وجود خدا در آثار اسپينوزا
اسپينوزا با اعتقاد به تک جوهري خدا را تنها حقيقت جوهري عالم و بقيّه ي موجودات را حالات صفات او دانست. وي در براهيني که بر وجود خدا اقامه کرده...
پنجشنبه، 22 آبان 1393