معقول ثاني فلسفي
پديده هايي که تنها در عقل به ظهور مي رسند و شايسته ي عرض وجود در ماوراي محيط ذهن نيستند در فلسفه به عنوان « معقول دوم » شهرت يافته اند؛ و با...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود جوهر يا عرض نيست
حقيقت وجود، جوهر نيست؛ زيرا جوهر ماهيتي است که اگر هستي عيني و خارجي بيابد به موضوع موجود تعلق نمي پذيرد، و وجود اصلاً ماهيت نيست تا مشمول اين...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود مطلق و وجود مقيد
قضيه، که هميشه مرکب از موضوع ( محکوم عليه ) و محمول ( محکوم به ) و نسبت حکميه است از لحاظ الفاظي که در محمول قرار مي گيرند انواع مختلفي به خود...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود حقيقتي يکتاست
مقصود از وجود در اين فصل مفهوم مشترک وجود نيست، بلکه حقيقت مطلق هستي است که در مباحث گذشته اشتراک و يگانگي آن در جميع افراد به نحوي مفروض و مسلّم...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود خير محض است
در بحث اصالت وجود، که بايد آن را مانند اصل موضوعي براي اثبات قضاياي فلسفه به کار برد، مدلل مي گردد که اصولاً واقعيت و اصالت معادل وجود است، و...
يکشنبه، 2 آذر 1393
وجود ذهني چيست؟
ترديد نيست که تنها به موجب وجود به هر معني و در هر مرتبه و به هر نحو که باشد ماهيات اشيا حقيقت و واقعيت مي يابند، ولي بايد آگاه شد که آيا وجود...
شنبه، 1 آذر 1393
حق تعالي وجود صرف است
« حق » از نظر لغوي به معني « ثبوت » است و معني وصفي آن ثابت مي آيد و به همين معني به ذات باري تعالي « حق » گفته مي شود، زيرا ثبوت ذات احديت کامل...
شنبه، 1 آذر 1393
حقيقت وجود
معروف ترين و استوارترين سخني که درباره ي حقيقت وجود گفته شده رأي حکماي پهلوي است که پيروان مکتب اشراق نيز آن را با حسن قبول تلقي کرده اند و مبناي...
شنبه، 1 آذر 1393
وجود بر ماهيت زائد است.
در اين بحث، گروه حکما با دسته ي متکلمين اشعري مواجه شده اند و مطلبي کاملاً واضح را براي دفع بعضي توهمات مدلل داشته اند.
شنبه، 1 آذر 1393
اصالت وجود يا اصالت ماهيت؟
وجود حقيقت و اصالت دارد يا ماهيت؟ آيا وجود صرفاً مفهومي اعتباري است و آنچه اصيل و منشأ آثار حقيقي است ماهيت است نه وجود؟ اين بحث در اصطلاح فلسفه...
شنبه، 1 آذر 1393
مفهوم وجود
هر چيزي حقيقتي دارد و مفهومي. حقيقت هر چيز آن واقعيت هايي است که در دنياي خارج از حيطه ي ذهن و انديشه موجود است و بر آن ها آثار هستي مترتّب مي...
شنبه، 1 آذر 1393
در معنايِِِِِِِِ وجود
در هر زباني، همه ي الفاظ از نظر دلالت بر معاني يکسان نيستند؛ بعضي الفاظ، از کثرت عموميت و توسعه ي معني، به طور صريح و آشکار و بدون هيچ ابهام...
شنبه، 1 آذر 1393
موضوع فلسفه و تقسيمات آن
معمولاً پيش از شروع مباحث هر علمي، اموري چند را، ولو به اختصار، توضيح مي دهند تا محصلين آن علم، با بصيرت و روشنايي بيش تري بتوانند وارد بحث شوند...
شنبه، 1 آذر 1393
کشف حقيقت با فلسفه
مي پرسند: فلسفه و فايده ي آن چيست؟ و انسان چگونه مي تواند با مسائلي که از حوزه ي محسوساتش بيرون است ارتباط علمي برقرار کند؟
شنبه، 1 آذر 1393
آشنايي با آيت الله دکتر مهدي حائري يزدي
حائري يزدي، که هشتاد و دو سال پيش از اين ( 1302 ه.ش. ) در شهر قم و در خانواده ي مرحوم آيت الله شيخ عبدالکريم حائري، مرجع نام آور جامعه ي شيعيان...
شنبه، 1 آذر 1393
تجسم اخلاقي در حکمت متعاليه
بسياري از مسائل فلسفه نظري و از جمله مسائل اخلاقي با ظهور حکمت متعاليه صدرايي متحول شد. ملاصدرا با اثبات دو مسئله مهم « جسمانية الحدوث و روحانية...
چهارشنبه، 28 آبان 1393
تأثير نظريه وجود ربطي بر اخلاق و کردار انساني
از آنجا که « هدف فلسفه نخست دانستن حقايق موجودات و بعد عمل بر وفق علم » است، نوشتار حاضر بر آن است تا اثر نظريه ي وجود ربطي بر اخلاق و کردار...
چهارشنبه، 28 آبان 1393
کرامت فلسفي ديني انسان
مسئله کرامت انسان از محوريترين مسائل انسان شناسي فلسفي - ديني عصر حاضر است. واژه ي « کرامت » معادل فارسي کامل و جامعي ندارد و مي توان آن را معادل...
چهارشنبه، 28 آبان 1393
آموزه هاي اخلاقي صدرالمتألهين
صدرالمتألهين بحث تقوي را با معناي لغوي آن شروع مي کند که اصل تقوي از « وقوي » رباعي مجرد بوده و « واو » به « تا » قلب شده است؛ مانند « ورث »...
چهارشنبه، 28 آبان 1393
نقش اراده و اختيار در افعال انساني
نظر ملاصدرا: وي که پس از نقد چهار قول پيشين، نظر خود را ارائه مي دهد و آن اينکه اراده معني مشکک دارد نه متواطي. بدين ترتيب اراده با هر نوع موضوعي...
چهارشنبه، 28 آبان 1393