تشابه تصوف و عرفان اسلامي با مکتب نوافلاطوني
مکتب نوافلاطوني در اسکندريّه بر اساس ترکيبي از تعاليم افلاطون و حکماي ديگر از يونان و ايران و هند، به وسيله ي « آمونياس ساکاس » بنيان گذاري شد....
پنجشنبه، 11 دی 1393
الهيات سلبي و ثبوتي در خداشناسي ناصرخسرو
از نخستين موضوعات مورد اختلاف بين مسلمانان و نيز غيرمسلمانان- که خداشناسيهاي متفاوتي ببار آورده است- بحث اوصاف الهي است. آيا خداوند صفاتي دارد...
پنجشنبه، 11 دی 1393
درآمدي بر روند تکامل روش شناسي
در آغاز، چند نکته را مورد تأکيد قرار مي دهيم. يکي اين که تاريخ اولين کاربرد اصطلاح روش شناسي در متون و نوشته هاي علمي، لزوماً به معناي آغاز کاربرد...
چهارشنبه، 10 دی 1393
اتیمولوژی علم در کتاب روزنتال
ما چاره‌ای جز این نداریم که ذهن امت اسلامی را در آنچه از آن با عنوان تمدن اسلامی یاد می‌کنیم، بشناسیم، هرچه هست همان جاست؛ اگر خوب است یا بد،...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
پیروزمندی علم یا علم پیروزمند
جذابیت روزنتال برای من اول دریافت فیلولوژیک او بود. رشته‌ی خود من هم فیلولوژی بود، به خاطر همین برای من روزنتال جذاب بود وگرنه من به مباحث اسلام‌شناسی...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
نگاهي به آثار مير داماد
اعتماد به نفس مير داماد در سبک سخن و آهنگ کلام وي مشهود است. ترديدهاي فيلسوفانه در سخنان او کم تر مشاهده مي شود و، به جز در ارتباط با خالق و...
دوشنبه، 8 دی 1393
بررسي چند اثر مير داماد
مهم ترين آثار مير داماد که بيش ترين آوازه را براي او به ارمغان آورده و بيش ترين بحث ها را برانگيخته اند، عبارت اند از قبسات، جذوات، الصراط المستقيم،...
دوشنبه، 8 دی 1393
جايگاه و ويژگي هاي علمي و عملي مير داماد
« مکتب اصفهان » عبارتي است که محققاني مانند دکتر سيد حسين نصر و هانري کربن و سيد جلال الدين آشتياني، به شايستگي، وضع کردند و سپس ديگران معناي...
دوشنبه، 8 دی 1393
آرا و انديشه هاي ميرداماد
حکمت مشاء؛ شيخ الرئيس بوعلي سينا در تداوم حرکتي که فارابي آغاز کرد و فيلسوفان مسلمان کم و بيش پي گير آن بودند، با اصلاح نقاط ضعف روشي و مبنايي...
دوشنبه، 8 دی 1393
زندگي نامه ي ميرداماد
نام او مير محمد باقر بن شمس الدين محمد حسيني استر آبادي، مشهور به ميرداماد، است. بنابر گزارش تاريخ عالم آراي عباسي، مير محمد باقر داماد، خلف...
دوشنبه، 8 دی 1393
اوضاع فرهنگي و فکري ايران در عصر ميرداماد
ظهور سلسله ي صفوي که با سلطنت شاه اسماعيل اول، در سال 907ق، آغاز شد و با شکست آخرين پادشاه صفوي، شاه سلطان حسين، از ابدالي ها، در سال 1135ق،...
دوشنبه، 8 دی 1393
مونولوگ دروغ است
از آغاز تا انجام و در همه‌ی دوره‌ها، پرسش و پاسخ اساس گفت‌وگوی بشر بوده است. اینکه پرسش مهم‌تر است یا پاسخ، سوالی است که همواره برای آدمی مطرح...
دوشنبه، 8 دی 1393
عشق به عقل
فلسفه را از دیرباز دوست داشتن دانش یا همان عشق به دانایی گفته‎اند، اما آنچه عملاً در پیکره‎ی فلسفه در شکل تاریخی و رسمیش می‎یابیم بیشتر انحلال...
دوشنبه، 8 دی 1393
فلاسفه «خدا» را چگونه درمی‌یابند
در طول تاریخ فرهنگ بشری ادله‌هایی را که برای اثبات وجود خدا اقامه شده می‌توان در پنج مبحث تفکیک کرد. اگر ساحت‌های پنجگانه وجودی انسان را «باورها»،...
دوشنبه، 8 دی 1393
تأويل و تمثيل معاني در آراء اخوان الصفا
اخوان الصفا را چه اسماعيلي بينگاريم و چه با استناد به رأي عبدالرحمن بدوي در کتاب مذاهب الاسلاميين (فصل «الفوارق بين الاسماعيليه و بين اخوان الصفا...
پنجشنبه، 4 دی 1393
زندآگاهي باطنيه
صورتي از زندآگاهي يا گزارندگي (مأخوذ از تعبير گزارندگان کتاب در لسان ناصرخسرو) همانا زندآگاهي تأويلي است که بي ترديد در جاي خود براي رفع تعطيل...
پنجشنبه، 4 دی 1393
فراز و فرود نگرش باطنيون به آموزه هاي ديني
تشيع در مسير شکل گيري خود بعنوان يک مذهب کلامي، فقهي و سياسي بر سه اصل ولايي، علمي و اجتماعي پايه گذاري شد. گروهي از شيعيان با درنظر گرفتن دوستي...
پنجشنبه، 4 دی 1393
اسماعيليه و سنت هرمسي
شايد گزافه باشد که بگوييم از ميان ملل و نحلِ عالم اسلام، تنها مذهب اسماعيليه است که در نحوه مواجهه با سنتهاي فلسفي، عرفاني و باطني ديگر اقوام،...
پنجشنبه، 4 دی 1393
اخوان الصفا (2)
يکي از مباحث با اهميت در بحث انسان، گوناگوني اخلاق و سرشت اخلاقي انسانهاست. از نظر اخوان الصفا، اخلاق به دو نوع تقسيم ميشود:
پنجشنبه، 4 دی 1393
اخوان الصفا (1)
در قرن چهارم هجري، جهان اسلام با دو پديده ي متناقض روبروست. از يکطرف مسلمانان شاهد انحطاط سياسي جامعه اسلامي هستند، از طرف ديگر اين دوره، دوره...
پنجشنبه، 4 دی 1393