کرامت ذاتي انسان، از منظر حکمت متعاليه
مراعات دادگري نسبت به هر انساني لازم است، خواه آن شخص مسلمان باشد خواه نباشد... زيرا رعايت حقوق، آزادي، عدالت، مساوات، مواسات و مانند آن ......
چهارشنبه، 21 آبان 1393
اخلاق متعاليه و جايگاه ملاصدرا در علماي اخلاق
در دهه هاي اخير، سؤال گزنده ي « چه نيازي به اخلاق، معنويت و آموزه هاي اخلاقي است؟ » بشت اوج گرفته و مفايمي چون اخلاقي زيستن، مسالمت، همدلي، ايثار...
چهارشنبه، 21 آبان 1393
حکمة المشرقية
در اين گفتار مراد ما بيان احوال و آثار شيخ الرئيس ابوعلي حسين بن عبدالله بن سينا ( 370 - 428 هجري ) و با بيان عقايد و آراء و روش تحقيق او در...
سه‌شنبه، 20 آبان 1393
قاعده مشرقيه « نور و ظلمت » و نظريه اشراقي « معاد »
« قاعده مشرقيه » مورد اعتقاد حکماي فارس و مبناي حکمت نوري ايشان که سهروردي درصدد احياء آن است، عبارت است از اصل نور و ظلمت؛ جايگاه اين قاعده...
سه‌شنبه، 20 آبان 1393
فضايل قرآني در حکمت متعاليه
امروز روز ملاصدرا و روز حکمت است و حکمت هم خير کثير است. يکي از فوايد اين روز آن است که بالاخره گفتار حکيمي مرور مي شود و بعضي مبادي حکمي بازگو...
دوشنبه، 19 آبان 1393
نظام اخلاقي قرآن از ديدگاه علامه طباطبايي
ارتباط تنگاتنگ اخلاق با اديان بخصوص اديان الهي و تأکيد اديان الهي بر اخلاق ، مسئله را بجايي رسانده که عده يي گمان کرده اند ميان دين و اخلاق اتحاد...
دوشنبه، 19 آبان 1393
امکان اخلاق متعاليه
اين عظمت ابن سيناست که مي دانست مسئله اخلاق چه واديي است و براي همين به آن نپرداخت. مبحث اخلاق بسيار مهم است. منشأ‌ اخلاق همان دين است؛ دين و...
دوشنبه، 19 آبان 1393
اخلاق و فصلي از علم الهي
خيلي خوشبختم که در اين مجلس چند کلمه يي در باب اخلاق بعنوان فصلي از علم الهي صحبت مي کنم. از درآمد بسيار خوبي که ايراد کردند بهره برديم. از بنياد...
دوشنبه، 19 آبان 1393
درآمدي بر فلسفه اخلاق متعاليه
من به همه مهمانان عزيز و فضلا و بويژه اساتيد محترم خير مقدم عرض مي کنم. امروز بر حسب تقويم، روز اول خرداد، روز ملاصدرا و روز حکمت است. اين روز...
دوشنبه، 19 آبان 1393
عقل و کارکردهاي آن از منظر امام صادق (عليه السلام)
عقل در لغت عرب به معناي منع، نهي، امساک، حبس و جلوگيري است. (جوهري، 1368، ج4، ص 1769) و اطلاعات ديگر عقل نيز از همين معني گرفته شده است و با...
يکشنبه، 18 آبان 1393
معرفت شناسي در مکتب امام صادق (عليه السلام)
در بسياري از آيات قرآني و روايات رسيده از پيامبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم) و ائمه معصومين (عليهم السلام) به پديده هاي طبيعي اشاره شده است....
يکشنبه، 18 آبان 1393
منابع معرفت در نگاه امام صادق (ع)
امروزه معرفت و معرفت شناسي فراواني مورد بحث قرار مي گيرد. يکي از مباحثي که در معرفت شناسي مطرح است، بحث منابع معرفت است که از قديم بحث متنازع...
يکشنبه، 18 آبان 1393
تأثير خواجه نصير در ايجاد مکتب علمي مراغه (1)
خواجه نصيرالدين طوسي و رصدخانه ي مراغه نقطه ي شروع بزرگترين نهضت علمي در ايران بعد از حمله مغول بود؛ نهضتي که از فرار مغزها به سرزمين هاي ديگر...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
تأثير خواجه نصير در ايجاد مکتب علمي مراغه (2)
زمين و ديگر سيارات منظومه ي شمسي در مدارهايي تقريباً مستدير بر گرد خورشيد مي گردند و همه ي آنها تقريباً در سطحي واحد که فلک البروج خوانده مي...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
رياضيات از منظر فيلسوف (2)
در مجموع وی بر آن است که گزاره ی توازی از علوم متعارفه نیست و نمی توان آن را در علمی جز هندسه بیان کرد و شایسته آن است که آن را در شمار مسائل...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
رياضيات از منظر فيلسوف (1)
در ميانه ي سده 7 قمري، نصيرالدين طوسي، با هدف تنظيم مجموعه اي منسجم از آثار درسي مورد نياز دانشجويان نجوم و رياضيات، با مراجعه به دست نويس هاي...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
کتابشناسي اصول هندسه ي اقليدس، با تأکيد بر تحرير خواجه نصيرالدين طوسي (2)
به خطّ شکسته نستعليق سيّد محمّد باقر بن مرتضي طباطبايي يزدي حائري، کتابت: سده ي 13 هـ، کاغذ: فرنگي سفيد، 32 گ (46 ب- 77ب)، 17 س، اندازه ي متن:...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
کتابشناسي اصول هندسه ي اقليدس، با تأکيد بر تحرير خواجه نصيرالدين طوسي (1)
کتاب اصول الهندسة و الحساب (اصول اقليدس) به جهت دقّت، ظرافت و اهميّت آن، بيش از دو هزار سال است که مورد توجّه، تدريس و تدرّس رياضيدانان و هندسه...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
رويکرد خواجه ي طوسي به طبقه بندي علوم (3)
قبلاً به اين نکته اشاره نموديم که قطب الدين شيرازي در طبقه بندي خود از نمودار 1 خواجه تأثير پذيرفته است، اما اين تأثير به همين جا ختم نمي يابد....
پنجشنبه، 15 آبان 1393
رويکرد خواجه ي طوسي به طبقه بندي علوم (2)
با پذيرش سخن تفصيلي خواجه، بايد توجه داشت که در اين گونه طبقه بندي ها، تقارني ميان علوم اوائل و اواخر (يا فلسفي در برابر غير فلسفي يا مذهبي/...
پنجشنبه، 15 آبان 1393