حضور فعالانه در زندگی اجتماعی
خلوت نشینی در جامعه معاصر ما که مملو از دستگاه‌های پیجو، تلفن‌های همراه، رایانه‌های کیفی و دستگاه‌های دورنگار است، چیز بی ارزش و بلااستفاده‌ای...
پنجشنبه، 15 اسفند 1398
توجه به مردم و مشکل گشایی و کارگشایی
در اسلام، حسن توجه و ابراز علاقه، نشانه ادب و تربیت اجتماعی، و بها دادن به موقعیت انسانی مخاطب و گوینده به شمار می آید.
پنجشنبه، 15 اسفند 1398
تعاون و همکاری در جامعه اسلامی
از نظر اسلام، فردی که هیچ توجهی به امور مسلمانان و همنوعان خود ندارد، با آنکه در میان آنان زندگی می‌کند، از آنان نیست، بلکه تافت‌های جدا بافته...
پنجشنبه، 15 اسفند 1398
ماهیت نوشته‌های مارکس
در دوران‌های حساس تاریخی نیروهای مادی تولید با نیروهای اجتماعی، سیاسی و ذهنی در تضاد قرار می‌گیرد، چرا که نیروهای مادی از قالب‌های نهادی فراتر...
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
مارکسیسم و تعلیم و تربیت
یکی از مشخصه‌های مارکسیسم، اهمیت افکار ماده گرایانه است. در واقع، بنای مارکسیسم بر دو سنت ماده‌گرا استوار است؛ یکی ماده گرایی انگلیسی و دیگری...
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
مارکسیسم غربی و نظریه انتقادی
مارکس نسبت به نقش آینده فلسفه تردید داشت. او فکر می کرد که فلسفه از بقایای فرهنگ بورژوایی است، اما به انتقاد فلسفی از جامعه موجود ادامه می داد،...
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
سوسیالیسم و اقتصاد سیاسی (قسمت اول)
به نظر مارکس مهم ترین سوسیالیست رابرت آون است که از کودکی با کارگری در منچستر انگلستان شروع کرد و در نهایت، صنعتگری ثروتمند و مهم شد.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
سوسیالیسم و اقتصاد سیاسی (قسمت دوم)
در مطالعه پیرامون رشد تنش میان طبیعت و تاریخ در هر دوره زمانی، شخص متفکر به دوره بعدی هدایت می‌شود.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تفسیر ماده گرایانه تاریخ
تاریخ انسان را می توان از خلال تقسیم روز افزون کار دنبال کرد. هر چه جامعه رشد بیشتری یابد، تقسیم بیشتری را تجربه خواهد کرد.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تفسیر آرای مارکس
به نظر انگلس روزی که علم تجربی مطالعه درباره چیزها را کنار گذاشت و مطالعه پیرامون فرایندهای طبیعی را پذیرفت، به کشف قوانین کلی حرکت نزدیکتر شد.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
عوامل بی اعتنایی لیبرالیسم به تربیت دینی (قسمت اول)
در هرم موجودات، هیچ موجودی به اندازه ذات باری تعالی ذی وجود نیست و بقیه، حتی انسان، در واقع سایه هایی هستند که وجود خود را وامدار اویند
جمعه، 1 آذر 1398
عوامل بی اعتنایی لیبرالیسم به تربیت دینی (قسمت دوم)
از نظر قرآن اهل کتاب محترم‌اند و گاه مسالمت و صلح می توانند با مسلمانان زندگی و دادوستد کنند. سیره پیامبر اعظم با این گروه نیز چنین حکایتی دارد.
جمعه، 1 آذر 1398
عوامل بی اعتنایی لیبرالیسم به تربیت دینی (قسمت سوم)
بیطرفی در فرایند تربیت دینی که یکی از سیاست های راهبردی تعلیم و تربیت لیبرال است، از عوامل گوناگونی ناشی می شود..
جمعه، 1 آذر 1398
نقاط آسیب پذیر پژوهش تبارشناختی
از آنجا که موضوع‌های ویژه‌ای در دنیای تعلیم و تربیت هستند که با روش تبارشناسی هماهنگ‌ترند و با توجه به اهمیت هماهنگی موضوع و روش، این بخش به...
شنبه، 4 آبان 1398
تبارشناسی و دغدغه واقع گرایی
جستجوی تبار، یکی از ویژگیهای اساسی روشی رویکرد تبارشناختی است و نمونه های بسیار از آن را در آثار فوکو می توان یافت.
شنبه، 4 آبان 1398
زمینه تاریخی تبارشناختی
راهبرد توجه به زمینه تاریخی، معطوف به بسط موضوع پژوهش در طول تاریخ و تاریخی ساختن شکل مطالعه آن است.
شنبه، 4 آبان 1398
فرضیه پژوهشی تبارشناختی
فرضیه پژوهشی پشتیبان فعالیت تربیتی یا ادعای نظری موجود در موضوع، همبسته با قدرت فرض می شود و بنابراین متهم به هم دستی با جریان سلطه میشود.
شنبه، 4 آبان 1398
قدرت در عرصه تعلیم و تربیت
ابتنای روابط بر تبادل قدرت در دیدگاه فوکو موجب می شود تا همه روابط موجود در عرصه تعلیم و تربیت را آغشته به تبادل قدرت و مشکوک به روابط سلطه آمیز...
شنبه، 4 آبان 1398
رویکرد تبارشناسی در تعلیم و تربیت
ملاحظه پیش فرض‌های تبارشناسی و در نظر گرفتن تعلیم و تربیت در مقام عرصه‌‌ای اجتماعی فرهنگی، واقعیت‌های ویژه‌ای را برای پژوهشگر تربیتی برجسته می...
شنبه، 4 آبان 1398
قدرت و کنش‌های انسانی
با وجود پذیرش مفهوم قدرت در مقام مولفه محوری تبیین، نباید انتظار داشت که همه تبیین‌های خرد نیز از همین الگو پیروی کنند.
شنبه، 4 آبان 1398