آثار سوء نگاه عوامانه به مهدویت
در این نوشتار، به آثار سوء نگاه عامیانه به مهدویت، به ویژه تأثیر سوء عدم اشاعه فرهنگ اصیل انتظار در جهان بشریت می پردازیم.
سه‌شنبه، 20 شهريور 1403
فرهنگ مهدویت
شناخت جایگاه امام در هدایت بشریت است. امام یک فیلسوف و دانشمند نیست؛ او آمده است تا انسان‌ها را به سعادت حقیقی راهنمایی کند. آنان را با خدا،...
دوشنبه، 23 اسفند 1400
علت افزایش مباحث انتظار و مهدویت
مهدویت نگریستن به موضوع ظهور امام زمان)عج) و حکومت جهانی ایشان به عنوان یک تئوری جامع و فراگیری برخواسته از آموزه‌های وحیانی (قرآن و سنت) است....
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
دکترین مهدویت و راهکارهای توسعه ی فرهنگ مهدوی
همانطور که بیان شد، اصطلاح دکترین در فرهنگ و ادبیات دین پژوهی، جامعه شناسی و سیاسی، به آموزه یا اعتقادی اطلاق می شود که بر اساس آن، مجموعه ای...
يکشنبه، 19 خرداد 1392
جهانی شدن و دکترین مهدویت (2)
از دیدگاه دین پژوهان، ادیان بزرگ ابراهیمی و پیامبران دارای رسالت جهانی و عمومی هستند و برای منطقه و نژاد خاصی نیامده اند، علی رغم اینکه پاره...
يکشنبه، 19 خرداد 1392
جهانی شدن و دکترین مهدویت (1)
بسیاری از تئوری پردازان نوین پس از چالش ها، فعل و انفعالات و فراز نشیب های چند دهه گذشته، به سوی تئوری جهانی شدن (1) سوق پیدا نموده اند و بر...
يکشنبه، 19 خرداد 1392
دکترین مهدویت و کارکرد آن از منظر انسان شناسی و جامعه شناسی (3)
با نگاهی اندک به منابع روایی و مجموعه احادیثی که درباره عصر ظهور و جامعه مهدوی بیان شده، استنباط می گردد که یکی از اهداف و آرمان های تشکیل حکومت...
سه‌شنبه، 14 خرداد 1392
دکترین مهدویت و کارکرد آن از منظر انسان شناسی و جامعه شناسی (2)
همه مکتب های انسان شناسی لازم می بینند تا به خواسته ها، علائق، محدودیت ها و اهداف انسانی توجه کنند و به نیازهایی همچون آرامش، امید، رضایت خاطر،...
سه‌شنبه، 14 خرداد 1392
دکترین مهدویت و کارکرد آن از منظر انسان شناسی و جامعه شناسی (1)
در میان مؤلفه های دینی متشکل از آموزه های اعتقادی، اخلاقی و آداب دینی (احکام)، می توان بر حسب اولویت و اهمیت آموزه ها، یک تقسیم بندی ساختاری...
سه‌شنبه، 14 خرداد 1392
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (4)
با نگاهي اندك به منابع روايي و مجموعه احاديثي كه در باره عصر ظهور و جامعه مهدوي بيان شده، استنباط مي گردد كه يكي از اهداف و آرمان هاي تشكيل حكومت...
سه‌شنبه، 4 آبان 1389
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (3)
نگاهي به وضعيت انسان شناسي معاصر بيانگر اين است كه علي رغم ادعاي بشر معاصركه تصور مي كند به رشد و توسعه در عرصه تمدن و فرهنگ دست يافته، در بسياري...
سه‌شنبه، 4 آبان 1389
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (2)
معمولاً يك اعتقاد بنيادين و جدّي سياسي، علمي و ديني بايد توانايي اين را داشته باشد كه به تحليل و تفسير مجموعه اي از مسائل بپردازد و براي برون...
چهارشنبه، 28 مهر 1389
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (1)
در ميان مؤلفه هاي ديني متشكّل از آموزه هاي اعتقادي، اخلاقي و آداب ديني (احكام)، مي توان بر حسب اولويت و اهميت آموزه ها، يك تقسيم بندي ساختاري...
سه‌شنبه، 27 مهر 1389
مقدمه‌اي بر دكترين مهدويت
در دكترين مهدويت دين و گزاره‌هاي مبتني بر نمادهاي دين مطرح مي‌باشند. نكته مهم در اين مبحث اينست كه مكاتب مادي و يا مكاتب الهي، مفهومي به نام...
چهارشنبه، 17 شهريور 1389
فرهنگ مهدويت و دکترين انتظار
آن چه که پيروان اديان توحيدي و آزادگان حقيقي تاريخ، بر درخشندگي و نورانيت آن به نصرت و غلبه تاريخي دست يافته اند، حريت و بلند نظري راه انبياست....
سه‌شنبه، 29 ارديبهشت 1388
دکترين ظهور منجي
از آن‌جا كه خداوند، تغيير سرنوشت بشر را منوط به تغيير نفوس آنها نموده است، و بنابر اجبار و تحميل دين بر انسان نبوده است، ظهور حضرت حجت(عج) پس...
چهارشنبه، 12 فروردين 1388
مفهوم شناسي دکترين مهدويت
ميزگردي با نام مفهوم‌شناسي دكترين مهدويت با حضور چند تن از اساتيد حوزه و دانشگاه تشكيل گرديد كه در آن، موضوع مهم دكترين مهدويت بازخواني شد. هر...
سه‌شنبه، 11 فروردين 1388
فلسفه نظري تاريخ و دکترين مهدويت
براي فهم درست آينده و كاربردي كردن آن، نياز به آموزه‌اي است كه توضيح كامل و درستي از آينده بدهد؛ معنا و غايت تاريخ را با توجه به گذشته به دست...
دوشنبه، 10 فروردين 1388
ديدگاه پديدار شناسانه هانري کرين به دکترين مهدويت(3)
نگرش و قرائت كربن از شيعه، باطني و مبتني بر تفسير معنوي است. با وجود آن كه از منظرها و زواياي متفاوتي مي‌توان به شيعه نگريست، اما آن‌چه در شيعه...
شنبه، 26 بهمن 1387
ديدگاه پديدار شناسانه هانري کرين به دکترين مهدويت(2)
همان طور كه اشاره شد، در طول تاريخ نسبت به تفكر شيعه و مذاهب اسلامي، نگرش‌ها و تفسير‌هاي متفاوتي وجود داشته است. ديدگاه‌هايي مانند كلامي، حديثي،...
شنبه، 26 بهمن 1387