وجود شناسی در کتاب التوحید اصول کافی
با استعانت از درگاه رب متعال: در این نوشته به دنبال آن هستیم تا با رویکردی فلسفی به یکی از منابع غنی شیعه ( یعنی کتاب التوحید، کتاب شریف کافی)...
پنجشنبه، 8 ارديبهشت 1390
اخترشناسی و آفرینش (قسمت اول)
اخترشناسان و فیزیک دانان در قرن بیستم تلاش نمودند تا عمر دقیق کیهان را تعیین کنند. آنها با استفاده از نظریی نسبیت عام، یک جهان در حال انبساط...
شنبه، 3 ارديبهشت 1390
اخترشناسی و آفرینش (قسمت دوم)
فیزیک دانان و اخترشناسان درجستجوی یک نظریی "وحدت یافته"اند که اصطلاحاً آن را "جام مقدس" در کاوش های جاری نامیده اند. جستجو برای نظریی وحدت یافته...
شنبه، 3 ارديبهشت 1390
برهان‌ صديقين‌ ملاصدرا و نقد آراء كانت‌ و هيوم‌ در براهين‌ اثبات‌ باريتعالي‌ (3)
در این قسمت و قسمت بعدی‌ به‌ بررسي‌ انتقادهاي‌ عمده‌ قبلي‌ و موضع‌ برهان‌ صديقين‌ و مباني‌ فلسفي‌ آن‌ مي‌پردازيم‌. (بعضي‌ از انتقادها با پاسخ‌...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
برهان‌ صديقين‌ ملاصدرا و نقد آراء كانت‌ و هيوم‌ در براهين‌ اثبات‌ باريتعالي‌ (4)
اين‌ ايراد ابتدائاً توسط‌ هيوم‌ مطرح‌ شد. مقصود وي‌ از اين‌ سخن‌ در استدلال‌ او مشخص‌ مي‌شود. خلاصه‌ استدلال‌ او چنين‌ است‌: هميشه‌ تصور هر چيزي‌...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
برهان‌ صديقين‌ ملاصدرا و نقد آراء كانت‌ و هيوم‌ در براهين‌ اثبات‌ باريتعالي‌ (2)
در تاريخ‌ فلسفه‌ غرب‌ براهين‌ بسياري‌ در اثبات‌ وجود خداوند عرضه‌ شده‌ است‌. كانت‌ اين‌ براهين‌ را در سه‌ دسته‌ براهين‌ وجودي‌، براهين‌ جهانشناختی...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
برهان‌ صديقين‌ ملاصدرا و نقد آراء كانت‌ و هيوم‌ در براهين‌ اثبات‌ باريتعالي‌ (1)
در اين‌ نوشتار غرض‌ تبيين‌ اجمالي‌ برهان‌ صديقين‌ ملاصدرا و بررسي‌ نقدهايي‌ است‌ كه‌ ايمانوئل‌ كانت‌ و ديويد هيوم‌ بر براهين‌ نظري‌ خداشناسي‌...
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
نقش روش‌شناختي قاعده الواحد
قاعده الواحد در تاريخ پرفراز و نشيب خود در فرهنگ اسلامي ‌سه گونه عمده از مسائل را برانگيخته است: 1) تحليل مضمون و ساختار معنايي قاعده، 2) پرسش...
شنبه، 27 فروردين 1390
دربارة هفت آسمان يا ساختار زماني _ مكانی عرش(1)
هفت آسمان قرآن كه مفسران و متفكران مسلمان قرنها به رصد آن نشسته اند، همچنان در لفافه اي از ابهام مستور مانده است و از ميان نظريات موجود، هيچ...
شنبه، 27 فروردين 1390
دربارة هفت آسمان يا ساختار زماني _ مكانی عرش(2)
در قسمت اول مقاله، تا حدودي در بارة جغرافياي مكاني كل عالم هستي بحث كرديم. در آنجا گفتيم كه عرش پروردگار كه كل عالم هستي است، از لحاظ مكاني برهشت...
شنبه، 27 فروردين 1390
آیا مواجهه با خدا ممکن است؟(3)
پیش از بررسی دیدگاه بوبر دربارة حیات یهود پس از آشویتس (Auschwitz؛ اردوگاهی در لهستان مرتبط با جریان هولوکاست.)، بايد رویکرد او را نسبت به یهودیت...
شنبه، 27 فروردين 1390
آیا مواجهه با خدا ممکن است؟(2)
«عرفان» یک اصطلاح تک‌معنایی نیست. اين اصطلاح، از نظر افراد مختلف، معانی متعددي داشته است. با این حال، در گسترده‌ترین معنا می‌توان گفت عارف «کسی...
شنبه، 27 فروردين 1390
آیا مواجهه با خدا ممکن است؟ (1)
مارتین بوبر (۱۸۷۸ـ۱۹۶۵)، يكي از متفکران مهم سنتیهودى در سدة بیستم است. بوبر نوشته‌هاى فراوانى در باب یهودیت و خاصه جنبش قرن هجدهمى حسیدیسم دارد....
شنبه، 27 فروردين 1390
افق خداشناسي در فلسفه ارسطويي و حكمت صدرايي(4)
1. جوهريت خدا: از نظر ارسطو محرك نخستين جوهر است، چنانكه ميگويد وجود «جوهر» سرمدي نامتحرك ضروري است.([85]) اما از نظر صدرالمتألهين جوهر و عرض...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
افق خداشناسي در فلسفه ارسطويي و حكمت صدرايي(3)
ارسطو و صدرالمتألهين در اثبات برخي صفات اتفاق نظر دارند و در برخي صفات نظراتشان مختلف است و دسته‌يي از صفات هستند كه در حكمت صدرايي ثابت ميشود...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
افق خداشناسي در فلسفه ارسطويي و حكمت صدرايي(1)
اهميّت سخن گفتن از خدا بر كسي پوشيده نيست و هيچ نظام فلسفي نيست كه در اين مسئله نفياً يا اثباتاً سخني نگفته باشد، از جمله در دو نظام فلسفي ارسطويي...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
افق خداشناسي در فلسفه ارسطويي و حكمت صدرايي(2)
به گزارش برخي مترجمان و شارحان ارسطو، خدا در فلسفه ارسطو جايگاه ويژه‌يي دارد([31]) و آن را در پري فيلوسوفياس (درباره فلسفه) و «فلسفه نخستين»...
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
محقق نراقى و مسئله حدوث دهرى عالم
مسئله حدوث عالم و كيفيت و ربط آن با قديم، همواره يكى از مسائل مهم فلسفه بوده و اقوال و آرائى را به دنبال داشته است. اهميت اين مسئله هنگامى بيش‏تر...
شنبه، 20 فروردين 1390
رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(3)
ماركس براى نقد دين از دو رهيافت متفاوت استفاده مى كند: رهيافت نخست، بر اساس منظومه هگلى و سخت تحت تأثير فوئرباخ است و رهيافت دوم بر اساس نظريه...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
رهيافت دين شناختى ماركس; نظريه و تحليل(4)
چهار) پس از زوال سرمايه دارى و پديد آمدن سوسياليسم، از آنجا كه هم توليد و هم مالكيت ابزار توليد جمعى است، ديگر جايى براى آگاهى هاى كاذب از جمله...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390