انسان از نگاه سورن کی‌یر کگارد
به رغم خداباوری، حقیقت را به امر درونی و شخصی فرد باز می گرداند و معرفت را با استناد به معیارهای ذهنی و روانشناختی فرد تفسیر می کند. بدیهی است...
شنبه، 3 اسفند 1398
نقص جدی در رویکرد تحلیلی مسائل تربیتی
کوهن در کتاب ساختار انقلاب‌های علمی کوشیده است نشان دهد که چگونه در مراحل رشد علوم طبیعی انتقال‌های بزرگ اتفاق افتاده است. چنین انتقال‌هایی ظاهرا...
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
نقش نظریه در رونق تعلیم و تربیت
ارزش نظریه ممکن است در تفاوتی باشد که از طریق کمک به ما در روی آوردن به تلاش‌های تربیتی روزمره، در عالم واقع ایجاد می کند.
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
ناخرسندی بسیاری از جوانان از فلسفه تعلیم و تربیت
به رغم تلاش‌هایی که در بعضی جهات برای از میان بردن رویکرد سیستمی در فلسفه تعلیم و تربیت و نیز در خود فلسفه صورت گرفته، این رویکرد هنوز مورد استفاده...
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
مارکس و کابوس سرمایه داری در زمینه تعلیم و تربیت (قسمت اول)
این مقاله برگزیده، دیدگاهی است در باب فلسفه تعلیم و تربیت مارکسیستی «با نگاهی از درون به بیرون». به این معنا که نویسنده می کوشد افکار خود مارکس...
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
مارکس و کابوس سرمایه داری در زمینه تعلیم و تربیت (قسمت دوم)
تولید دانش نه تنها در این معنا جنبه های کاربردی و مادی را شامل می شود، بلکه مارکس در کتاب سرمایه اشاره می کند که روابط اجتماعی تولید فکری را...
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
کاوش در فلسفه تعلیم و تربیت
کاوش در فلسفه تعلیم و تربیت هنگامی که کسی نقش فلسفه تعلیم و تربیت را در جامعه امروز ارزیابی می کند، نقش فلسفه را به طور کلی نیز می آزماید.
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
فلسفه و نظریه تعلیم و تربیت
نظریه هنگامی به امر انتزاعی به معنای مطرود و پیچیده آن تبدیل می شود که نتواند بر کاربردهای عملی دلالت داشته باشد.
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
دیدگاه جامع‌ درباره نظریه‌های تربیتی
برخی از فیلسوفان تعلیم و تربیت دیدگاهی جامع‌تر درباره نظریه تربیتی را بر دیدگاهی که تنها بر حسب فلسفه تعلیم و تربیت باشد، ترجیح می دهند.
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
دلالت‌های منطقی نظریه‌های تربیتی
نظریه‌ها تنها با جنبه‌های بخصوصی از موقعیت تربیتی سر و کار دارد و از همین رو از ایجاد جامعیت و یکپارچگی ناتوان است.
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
تأثیر نظری‌های فلسفی جدید در تربیت و تعلیم
نظریه همچنین ما را در دستیابی به چشم اندازی جامع‌تر کمک می‌کند. ما را یاری می رساند تا آنچه را در حال انجام آن هستیم یا می‌توانیم انجام دهیم،...
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
افکار تربیتی اصیل و افکار مبتکرانه
توجه تعدادی از فیلسوفان تعلیم و تربیت آن قدر که بر مشارکت فعال در حل مسائل مهم اجتماعی متمرکز شد، بر موضوعات انتزاعی فلسفی تمرکز نیافت. دغدغه...
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
مبانی و اصول تعلیم و تربیت
منظور از مبانی در اینجا، سلسله معارف نظری است که جنبه های مختلفی از یک موضوع انسانی، از جمله جنبه های وجودشناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی...
سه‌شنبه، 29 بهمن 1398
مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی
راه‌ها و منابع شناخت کدام است؟ آیا معرفت انسان به معرفت حسی یا تجربی محدود می‌شود یا اینکه انسان از معرفت عقلی نیز بهره‌مند است؟ وحی و فطرت چگونه...
سه‌شنبه، 29 بهمن 1398
مبانی انسان شناختی و جامعه شناختی
انسان شناسی در مجموع با مباحثی چون بازشناسی هویت انسان، جایگاه انسان در نظام هستی، ابعاد وجودی انسان، ارزش‌ها، توانایی‌ها، نیازها، خواسته‌ها...
سه‌شنبه، 29 بهمن 1398
فلسفه تربیتی با نگرش دینی
بر اساس فلسفه تربیتی با نگرش دینی، انسان آفریده خداوند است و به حکم رابطه خالقیت و مخلوقیت که بین خداوند و او برقرار است، بنده اوست.
سه‌شنبه، 29 بهمن 1398
طبقه بندی اصول تعلیم و تربیت
اصول تجربی به آن دسته از اصولی می گویند که در جریان کارکردها و تجربه‌های آموزشی و تربیتی به گونه‌ای برجسته و نمایان اعتبار می گردند؛ گو اینکه...
سه‌شنبه، 29 بهمن 1398
روش‌ها در تعلیم و تربیت
روش‌هایی که در برنامه‌های عبادی و معنوی به صورت شبانه روزی، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه مورد ملاحظه قرار می‌گیرند از زمره روش‌هایی هستند که خداوند...
سه‌شنبه، 29 بهمن 1398
رابطه معرفت و حقیقت (قسمت اول)
حقیقت در یک کلام، یعنی درک واقعیت آن گونه که هست و باید باشد. با این بیان بسیار ساده و گویا از حقیقت، تا حدی متوجه رابطه کلیدی بین معرفت و حقیقت...
يکشنبه، 27 بهمن 1398
رابطه معرفت و حقیقت (قسمت دوم)
در بسیاری موارد حیات و بالندگی و دوام انسان و نسل انسانی تا حد زیادی به وجود ارزش های عینی و حقیقی یا حتی اعتباری و قراردادی بستگی دارد.
يکشنبه، 27 بهمن 1398