معارضه ي شاعران با قرآن
از نشانه هاي آزادي فاصله، آن است که از حيث موسيقي، آزاد و از حيث معنا مقيّد باشد که از بسياري از مباني فن قافيه مثل وحدت حرکت حرف قبل از ردف...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
درک و ذوق شنيداري در شنيدن قرآن
اصطلاحات موسيقي در آغاز پژوهش اعجاز، اندک بوده است و اين نقص طي قرنها وخيم تر شده است. رافعي و سيد قطب و ديگران هم در عدمِ اظهار شگفتي شان به...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
تأثير موسيقايي واژگان قرآن
از ويژگي هاي نژاد عرب، حساس بودن است. آنها سخت از آن چه که مي شنوند متأثر مي گردند؛ واژه داراي قداستي است که تأثير بسيار دارد. جنگ و صلح و فداکاري...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
کلمه، سنگ بناي ساخت زباني است؛ بنايي فکري که از جلوه هاي آگاهي آدمي و برتري وي بر ديگر موجودات مي باشد. خداوند آدمي را به اين نعمت کرامت بخشيد،...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
ترادف و تفاوتها در قرآن کريم
در ابتدا قسمت خوب است به قاموس هاي عربي پناه بريم تا اصل اصطلاح ترادف را دريابيم و ويژگي هاي پنهان آن آشکار گردد. فعل « رَدِف، ردفاً » يعني پشت...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
زيبايي ِ واژه در قرآن
هيچ دستاورد فکري نيست که به کلمه – شنيداري يا نوشتاري – نيازمند نباشد. تا جايي که انديشيدن را کلام ساکت و بي صدا ناميده اند. کلمه، وجه تمايز...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
مفهوم زيبا از نظر دانشمندان مسلمان
مسأله ي زيبايي و درک آن، مسأله اي است فطري که خداوند آدميان را بر آن سرشته و صفت زيبايي و زشتي را آفريده است؛ امّا انديشه ي بشري هم، از راه...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
فهم قرآن با قرآن
تفسير قرآن اصولي مدون و نامدون دارد. في المثل يکي از اصول مدون آن علم به زبان عربي و صرف و نحو و مفردات و ترکيبات لغات قرآن است. يا به قول زمخشري...
جمعه، 7 شهريور 1393
فهم قرآن
قرآن، مجموعه ي سوره ها و آياتي است كه از سوي خدا براي هدايت مسلمانان، چه معاصران پيغمبر و چه پس از آن، تا رستاخيز، نازل شده است. اين كتاب، خاتم...
يکشنبه، 26 مرداد 1393
زبان قرآن
طبق آيات اول سوره ي الرحمن خلقت انسان با تعليم قرآن و تعليم بيان درصدر نعمت هاي غيرقابل تكذيب الهي جاي گرفته است
يکشنبه، 26 مرداد 1393
خطابات قرآني با دل و جان و خرد انساني
روي سخن قرآن با انسان است. انساني كه دل دارد، عقل دارد. جسم دارد و در جامعه زندگي مي كند، لذا در قرآن هم استدلال عقلي (البته به شيوه ي خاص خودش)...
يکشنبه، 26 مرداد 1393
نواندیشی در علم بلاغت
مقاله «نوسازی بلاغت» عنوانی است بر گرفته از مقاله ی بلاغت تألیف امین الخولی که در دایرة المعارف الاسلامیه آمده است. امین الخولی در این مقاله...
يکشنبه، 11 خرداد 1393
جلوه‌های بلاغی سوره حدید
قرآن کریم این کتاب معجز آسمانی و بی نظیر در مسائل علم بلاغت برای مخاطبان خود شیوه ای دلنشین دارد. سوره حدید پنجاه وهفتمین سوره این کتاب مقدس...
يکشنبه، 28 ارديبهشت 1393
نظریه عرفى بودن زبان قرآن
نظریه عرفى بودن زبان قرآن اگرچه کهن‏ترین و مشهورترین نظریه‏اى است که درباره زبان قرآن ارائه گردیده و همواره مبناى تفسیرى اغلب مفسران بوده است،...
يکشنبه، 25 اسفند 1392
از متن تا معنا (2)
و بالاخره در پاره‏ای دیگر از گزاره‏های مربوط به ایمان، آثار و نتایج فراگیر دنیوی و اخروی ایمان مطرح گردیده است: «إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ...
يکشنبه، 25 اسفند 1392
از متن تا معنا (1)
معناشناسی و تفسیر اجتهادی قرآن کریم از کجا آغاز می‏شود و چه فرایندی را طی می‏کند؟ این مقال در پاسخ به این پرسش بر آن است که شناخت هسته‏های اولیه...
يکشنبه، 25 اسفند 1392
تا به حال به این سوال فکر کرده اید آیا با یک معلول جسمی ازدواج می‌کنید؟
علی اکبر عباسی شاعر جوانی است که سال‌هاست با ذهنش زندگی می‌کند. با ذهنش و با قلمش. او ناتوانی‌ و کم‌توانی‌های جسمش را در نوشته‌هایش و در بزرگی‌...
يکشنبه، 25 اسفند 1392
کارکردگرایی و معناشناسی اوصاف الاهی (3)
علامه طباطبایی یکی از عالمان برجسته ی مذهب شیعه ی دوازده امامی است. او متفکری جامع و کم نظیر است که توانسته است با کارهای علمی خود، جریان اندیشه،...
يکشنبه، 25 اسفند 1392
کارکردگرایی و معناشناسی اوصاف الاهی (4)
تأویل دو کاربرد دارد: تأویل به معنای حقیقت غیرلفظی یک گفتار و یک امر که بحثی عرفانی است «و إن من شیءٍ إلا عندنا خزائنه و ما ننزله إلا بقدر معلوم»،(حجر:21)...
يکشنبه، 25 اسفند 1392
کارکردگرایی و معناشناسی اوصاف الاهی (5)
دیدگاه های علامه طباطبایی و آلستون اشتراک های زیادی با یکدیگر دارند. شاید اگر این دو متفکر از فعالیت علمی یکدیگر اطلاع داشتند، از دیدگاه های...
يکشنبه، 25 اسفند 1392