علامه مجلسى و تعامل با روايات تفسيرى (2)
از جمله مباحث زبانشناختى كه به خاطر نقش آن در بازشناخت متون وحيانى در اصول فقه به طور جدّى مطرح است, امكان يا عدم امكان استعمال لفظ و اراده همزمان...
چهارشنبه، 17 شهريور 1389
علامه مجلسى و تعامل با روايات تفسيرى (1)
چنان كه مى دانيم, بخشى از رواياتى كه از ائمه (علیهم السّلام) , به دست ما رسيده, ناظر به تفسير و تأويل آيات قرآن كريم است كه ما آنها را «روايات...
چهارشنبه، 17 شهريور 1389
گلگشتي در تفسير روض الجنان (2)
امامت از جمله اساسي ترين مباحث مطرح در تفسير ابوالفتوح است. او در اين خصوص تأويل واژه هاي اولي الامر، اهل بيت را مطابق مذهب اهل بيت آورده است....
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
گلگشتي در تفسير روض الجنان (1)
ري در قرن پنجم و ششم ق عطفي در تاريخ تشيع و نمونه اي مثال زدني از تعصب مذهبي بود که مذاهب گوناگون فکري در تاريخ بشر از خود نشان داده اند. مذاهب...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
نگاهي به شيوه ي کار ابوالفتوح رازي در تفسير قصص قرآني (2)
ابوالفتوح در روض الجنان از عرفا و طبقه ي صوفيه نقل سخن و حکايت کرده است. برخي به دليل همين تذکارها او را صوفي منش و عارف مسلک شمرده اند.در اين...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
نگاهي به شيوه ي کار ابوالفتوح رازي در تفسير قصص قرآني (1)
انديشه درباره ي داستان آفرينش از پيدايي هستي در بطن نيستي گرفته تا آفرينش آفتاب و ماه و ستارگان، ابر و باد و هفت آسمان و هفت زمين و درياها و...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
لطایفی از تفسیر سوره حمد (5)
در این آیه شریفه بنابر آن چه به نظر می رسد نکات و مطالبی است که به خواست خداوند متعال ذیلا بیان می شود: 1) در این که این آیه شریفه را پس از...
چهارشنبه، 9 تير 1389
لطایفی از تفسیر سوره حمد (4)
رب العالمین یعنی مربی عالمین و این دلالت می کند که ممکن الوجود در بقای خویش مانند زمان حادث شدن و به وجود آمدنش به علت نیاز دارد . مقدس اردبیلی...
چهارشنبه، 9 تير 1389
لطایفی از تفسیر سوره حمد (2)
عياشى بسند خود از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در تفسيرش روايت نموده كه فرمود سوره ام الكتاب افضل سوره‏هاى قرآن و بجز مرگ شفاى هر...
چهارشنبه، 9 تير 1389
لطایفی از تفسیر سوره حمد (3)
(الله) علم شخص ونام خاص ذات حق تعالى است. در اصل (الاله) بوده و با (لام عهد) اشاره به ذات حق داشته که سپس (علم بالغلبة) گردیده است. همزه (اله)...
چهارشنبه، 9 تير 1389
لطایفی از تفسیر سوره حمد (1)
یقینا بیان تفسیر آن هم تفسیر سوره فاتحة الکتاب که أم القران نیز بر این سوره اطلاق شده در صفحاتی چند نمی گنجد و نیاز به آن دارد که عالم الغیب...
چهارشنبه، 9 تير 1389
آيات الاحکام
روزه يکي از مهمترين عبادات اسلام است که عامل موثر در پرورش روح تقوا و پرهيزکاري است. در آيات قبل از اين آيه مطالب و احکام مهمي بيان شد که در...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
تبيين کلام الهي (2)
روايات تفسيري ديگري که در کتب اهل سنت ديده مي شود، رواياتي است که سند آن ها به يکي از تابعان مي رسد. تابعان به کساني گفته مي شود که خود از رسول...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
تبيين کلام الهي (1)
اين مقاله اهميت و حجيت تبيين کلام الهي توسط پيامبر اکرم(ص) را بازگو مي کند تا بر اهميت نزول حقايق قرآني بر قلب پيامبر(ص) در کنار الفاظ قرآن دلالت...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
مقارنه اسباب النزول ده جز نخست تفسير ابوالفتوح رازي با طبري
بيشتر سعي پژوهشگران در حال حاضر اقدام به تطابق و مقارنه بين آثار تأليفي عالمان گذشته مي‌باشد . در اين پروژه كوشش شد تا نخست به شالوده تحقيق ،...
دوشنبه، 6 ارديبهشت 1389
بررسي آيه ي «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ» با رويكرد به تفاسيرشيعي (2)
سيوطي با روايت از بيهقي، مي‌گويد: زني از انصار به نام «اسماء بنت يزيد» به محضر رسول ‌خدا صلي الله عليه و آله شرفياب شد و عرضه داشت: پدر و مادرم...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
بررسي آيه ي «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ» با رويكرد به تفاسيرشيعي (1)
دين مقدس اسلام كه خاتم‌الاديان است، با توجه به نوع نگاه و رويكرد فكري و عملي آن به زندگي دنيوي و اخروي بشر، رژيم حقوقي خود، از جمله جايگاه حقوقي...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
بررسی آثار قرآنی دکتر مصطفی خرمی
بررسی آثار تفسیری و قرآن پژوهی دانشمندان متعهد به دین اسلام و قرآن می تواند کاربرد عملی زیادی در زندگی ما داشته باشد ، بخصوص درباره افرادی که...
چهارشنبه، 25 فروردين 1389
کتاب تفسیر امام حسن عسکرى (ع)
از جمله کتابهاى منسوب به معصومین (علیه السّلام) ، کتاب «تفسیر امام حسن عسکرى (علیه السّلام) » است. این کتاب همانگونه که از نام آن معلوم است،...
پنجشنبه، 5 فروردين 1389
آیه الکرسی؛ سید آیات قرآن کریم
اله الا اله الا هو الحی القیوم لا تاخذه سنه و لا نوم له ما فی السماوات و ما فی الارض من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم...
سه‌شنبه، 3 فروردين 1389