جايگاه و كاربرد حديث در تفسير ملاصدرا(2)
آن چه به عنوان معارف دينى معرفى مى شود، زمانى ارزشمند است كه از سرچشمه زلال وحى نشأت گرفته باشد. به همين جهت، ملاصدرا كه خود نيز به همين نكته...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
جايگاه و كاربرد حديث در تفسير ملاصدرا (1)
از نشانه هاى اهتمام ملاصدرا به قرآن، تفاسير او بر برخى سوره ها و آيات و نيز آثار ديگرى به نام هاى «اسرار آلايات» و «مفاتيح الغيب» است. همچنين...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
معناشناسى ايمان در تفسير الميزان و مفاتيح الغيب(1)
اين نوشتار نگاهى مقايسه اى به معناشناسى، «ايمان»، در نظرگاه فخررازى و علامه طباطبايى دارد. در نگاه فخررازى، «ايمان» تصديق قلبى است و عمل و اقرار...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
معناشناسى ايمان در تفسير الميزان و مفاتيح الغيب(2)
الف. ايمان در لغت به معناى تصديق است و هر معناى ديگرى غير از تصديق، هماهنگى با لغت عرب ندارد و با عربى بودن قرآن ناسازگار مى‏افتد. ب. ايمان...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
روش شناسي تفسير تسنيم (2)
در نگاه مفسر فرزانه‌ لازم ترين روش در تفسير قرآن، تفسير به سنّت است و تمسك به قرآن يا سنت بدون ديگري در حقيقت ترك هر دو ثقل اكبر و اصغر است؛...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
روش شناسي تفسير تسنيم (1)
تفسير تسنيم تاليف آيت الله جوادي آملي از جمله تفاسيري است كه به زبان فارسي و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نوشته شده است تفسير تسنيم جامع سه روش...
يکشنبه، 22 اسفند 1389
روش آيت الله معرفت رحمه الله در «التفسيرالأثري الجامع»(4)
نقد حديث را مي توان به دو نوع کلي بررسي سند و نقد محتوا تقسيم کرد که اين دو در عرف امروز به ترتيب به نقد خارجي و نقد داخلي مشهورند.(24) در «التفسير...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
روش آيت الله معرفت رحمه الله در «التفسيرالأثري الجامع»(3)
با توجه به اينکه مسائل علوم قرآني ابزاري براي فهم مفهوم آيات الهي هستند، از اين رو مفسران در ميان تفسير مباحثي در اين باب مطرح مي نمايند. آيت...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
روش آيت الله معرفت رحمه الله در «التفسيرالأثري الجامع»(2)
آيت الله معرفت (رحمه الله) در تفسير خويش ذيل آيات الاحکام، رواياتي که حکم فقهي آيه را بيان نموده، آورده و سپس درباره ي آن حکم به طور مبسوط سخن...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
روش آيت الله معرفت رحمه الله در «التفسيرالأثري الجامع»(1
روش شناسي تفاسير، از جمله مباحث فلسفه ي تفسير بوده و از حوزه هاي نوپايي است که امروزه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. شناخت روش مفسر راه...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تفسير سوره بقره(3)
اين مقاله تفسير آيات سيزدهم تا بيستم از سورة بقره ودر بيان برخي از ويژگي هاو كارهاي منافقان است. آيه 13: منافقان علي رغم اظهار ايمان در برابر...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تفسير سوره بقره(4)
مقالة حاضر تفسير آيات 21 تا 24 سوره بقره است. اين آيات دربارة راه تحصيل تقوا، آفرينش آسمان‌ها و زمين، توحيد و اثبات اعجاز قرآن است. حاصل تفسير...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تفسير سوره بقره(2)
اين مقاله دربردارندة تفسير آيات هشتم تا دوازدهم از سورة بقره است كه پاره‌اي از حالات و كارهاي منافقان را در برابر هدايت‌گري قرآن كريم بيان مي‌كند....
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تفسير سوره بقره(1)
آيات اول تا هفتم سورة بقره بيانگر وضع و وصف متقين و کافران در برابرهدايتگري قرآن است. اين مقاله در تفسير آيات يادشده است. شيوة تفسير مبتنيبر...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
مفهوم «تأويل» در سوره يوسف عليه السلام(2)
با توجه به اينکه در ميان ديدگاه هاي چهارگانه فوق، گروه سوم و چهارم براي تفسيرخود دليلي ارائه نکرده اند يا به نقل اقوال بسنده نموده اند، از اين...
جمعه، 15 بهمن 1389
مفهوم «تأويل» در سوره يوسف عليه السلام(1)
چه بسيار واژه هاي قرآني که در ساختار کلام الهي از بار معنايي خاصي برخوردارند و جز با ژرف انديشي و تأمل در زبان قرآن، دسترسي به معاني آنها ميسر...
جمعه، 15 بهمن 1389
جايگاه تفسير کشاف در تفسير الميزان (2)
مفسر الميزان، با آنکه از گفته هاي زمخشري در کشاف بسيار سود جسته است، با اين حال در همه موارد گفته هاي او را نپذيرفته و در پاره اي از موارد آنها...
چهارشنبه، 6 بهمن 1389
جايگاه تفسير کشاف در تفسير الميزان (1)
در بررسي يک کتاب تفسير، علاوه بر دقت در روش ها و گرايش هاي مفسر آن کتاب و چگونگي استدلال و شيوايي بيان و سليس بودن کلمات و مستند بودن مطالب،...
چهارشنبه، 6 بهمن 1389
زبدة البيان و تفسير قرطبي در نگاه تطبيقي
مقايسه كامل اين دو اثر, نيازمند فرصتى بسيار, بضاعت علمى فراوان و همت بلند است. اين قلم در حد توان به مقايسه شيوه اين دو فقيه در استنباط احكام...
شنبه، 25 دی 1389
آيات الاحکام
در مقايسه غذاهايي که اسلام از آنها به عنوان غذاي پاک و حلال نام برده با غذاهايي که حرام است،تفاوت ها از جنبه هاي مختلف آشکار مي گردد.اين تحريم...
پنجشنبه، 27 آبان 1389