بررسي و ارزيابي يك تفسير روايي كهن
ابوالليث سمرقندي از عالمان مسلمان در قرن چهارم هجري، تفسير بحر العلوم را نگاشته است. توجه به ادبيات و لغت، بويژه بهره گيري از روايات، اخبار و...
دوشنبه، 24 آبان 1389
نکته سنجي هاي « زمخشري » در تفسير « کشاف
«زمخشري » ( 538 هجري ) ابرمرد تفسير و حديث و نحو و بلاغت در جوار خانه خدا تفسيري به نام « کشاف » تأليف کرد که به گفته ي خودش « در بين تفسيرهاي...
يکشنبه، 23 آبان 1389
جايگاه اسباب نزول درمسالک الافهام (2)
چنان كه گفتيم ، شهيد در هنگامه تعارض روايات ، تعارضي كه به اختلاف در برداشت هاي فقهي منجر مي شود ، به تقويت جانب يكي از روايات پرداخته و اين...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
جايگاه اسباب نزول درمسالک الافهام (1)
شهيد ثاني در مسالك الافهام به طورمستقل به علم اسباب نزول نپرداخته اما در مواردي ازسبب نزول هاي ذكر شده درباره آيات بهره گرفته ؛ گاهي در خلال...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (5)
قرآن گرچه در طول 23 سال بر پيامبر اسلام(ص)نازل شده و نزول آيات آن در مراحل و شرايط مختلف بوده است، ولي همه آنها در ارتباط با هم و از نظر معنا...
شنبه، 15 آبان 1389
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (4)
اصطلاح "زبان قرآن"در قرن اخير، در تداوم بحث زبان دين مطرح شده است.مبحث زبان دين و زبان قرآن از جمله فلسفه ي دين است كه متكلمان، فيلسوفان، دين...
شنبه، 15 آبان 1389
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (3)
درشمار مهم ترين مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه، اعتقاد به ساختار چندمعنايي براي همه آيات قرآن است كه بر اين اساس، براي هر آيه پس از گذر...
شنبه، 15 آبان 1389
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (2)
از جمله مباني مهم در تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه، آن است كه تفسير، امري ممكن و قرآن كريم، قابل فهم و تفسير است و مراتب عمومي آن منحصر به معصومان(ع)نيست...
شنبه، 15 آبان 1389
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (1)
مباني تفسير قرآن يكي از مهم ترين مباحث در حوزه ي علوم قرآني به شمار مي آيد و پيوسته مورد توجه و اهتمام قرآن‌پژوهان و علاقمندان به قرآن كريم به...
شنبه، 15 آبان 1389
وضو از نگاه فقه القرآن شيعه(2)
آيه وضو پس از شستن صورت و دست ها، به مسئله مسح سر اشاره کرده، مي فرمايد: « و امسحوا برووسکم». شيعه با استناد به ظاهر آيه و اطلاق آن مدعي است:...
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
وضو از نگاه فقه القرآن شيعه (1)
آيه وضو، يکي از آيات مطرح در حوزه فقه القرآني است که به دليل گستره وسيع فقهي، ادبي، تفسيري و قرائي آن، همواره مورد توجه فقه پژوهان قرآني بوده...
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
پیرامون بسم الله الرحمن الرحیم
زبان عربی را فرا گیرید زیرا آن سخنی است که خداوند با مخلوقاتش صحبت می کند.. از آنجا که فراگرفتن ادبیات عرب زمانی فایده دارد که آن را بتوان روی...
شنبه، 8 آبان 1389
معیارهای علامه طباطبائی در فهم و ارزیابی روایات تفسیری (2)
علامه در بررسی روایات تفسیری بعضاً به نقد آنها می‌پردازد. نقد علامه از این روایات حداقل مبیّن آن است که روایت در مقام تفسیر آیه نمی‌باشد، اما...
سه‌شنبه، 20 مهر 1389
معیارهای علامه طباطبائی در فهم و ارزیابی روایات تفسیری (1)
علامه محمد حسين طباطبائي صاحب تفسير قيّم الميزان- يكي از بزرگترين و بهترين تفاسير قرآن كريم- مي‌باشد. روش تفسيري ايشان همان‌گونه كه خود عنوان...
سه‌شنبه، 20 مهر 1389
تفسير آيه 26سوره بقره
همانا خداوند از اينکه به پشه اي(يا فروتر) يا بالاتر از آن مثال بزند شرم ندارد، پس آنهايي که ايمان دارند و مي دانند که آن(مثال) از طرف پروردگارشان...
يکشنبه، 18 مهر 1389
کاشفي و تفسير قرآن(4)
شيوه نگارش اين تفسير که در هرات شروع به نوشتن آن نموده به همان روش اهل سنت و جماعت نوشته شده و در خلال آيات از کلمات عرفاني و اشعار شيرين و دلپذير...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
کاشفي و تفسير قرآن (2)
کتاب «الجواهر في تفسير القرآن الکريم» تأليف طنطاوي، متوفّي به سال 1358هجري قمري که در 26جزء و13مجلّد چاپ شده، يکي از همين گونه تفاسير است. از...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
کاشفي و تفسير قرآن (3)
اين گروه از مفسّران آيه «وَ يُکلّمُ الناسَ فِي المَهدِ وَ کَهلاً وَ مِنَ الصالحين» سوره آل عمران (3)/46 را چنين تفسير کرده و گفته اند: «في المَهدِ»:...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
کاشفي و تفسير قرآن(1)
مقاله درباره تفسير ملاحسين کاشفي است. در آغاز معناي لغويِ تفسير و معنايِ اصطلاحيِ آن گفته شده و نيز تأويل و قضاوتِ ميانِ آن دو. سپس از دانش هايي...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
باطن قرآن
در باره ى چيستى باطن قرآن، هم در روايات توضيحاتى داده شده و هم فرضيه ها و نظريه هايى از طرف دانشمندان اسلامى ارائه شده است. به طور كلّى در اين...
يکشنبه، 28 شهريور 1389