«لأیلاف قریش» یعنی چه؟
«ایلاف» از ماده «الف» و «الفت» مصدر فعل «آلف، از باب مفاعله است (الف، یؤلف، ایلاف). اصل «آلف» از «أالف» با دو همزه و «ایلاف» نیز از «إءلاف» با...
چهارشنبه، 15 ارديبهشت 1395
مقصود از «انسان» در آیه‌ی نخست سوره‌ی انسان
در این که منظور از «الانسان» در آیه کیست، اختلاف نظر وجود دارد. آیا مقصود حضرت آدم (علیه السلام) است در این صورت معنای لم یَکُن شَیئًا مَذکُورًا...
چهارشنبه، 15 ارديبهشت 1395
تفاوت معنی «إیتاء» و «إعطاء»
گویا این آیه تحقق آن وعده ای است که خداوند به پیامبرش در سوره «ضحی» داده است: وَلَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى خداوند در این آیه به پیامبرش...
چهارشنبه، 15 ارديبهشت 1395
در معنای واژه ی «کوثر»
از این واژه بر وزن «فَوعَل» از ریشه کثرت است و اسم مبالغه و بیانگر زیادی و افراط در چیزی است. عرب زبان هر چیزی که تعدادش زیاد باشد و یا اندازه‌اش...
چهارشنبه، 15 ارديبهشت 1395
تناسب دو سوره‌ی ماعون و کوثر
گفته شده که علت نزول این سوره این بود که زمانی که قاسم پسر پیامبر فوت نمود و پس از او عبدالله نیز وفات نمود؛ دشمنان گفتند: نسل پیامبر منقطع شده...
چهارشنبه، 15 ارديبهشت 1395
در معنای دو آیه ی آخر سوره ی توحید
این جمله به شکل اخباری مطرح شده و مثلاً گفته نشده: «الذی لم یلد و لم یولد» تا که صفت برای «الصمد» باشد و این به خاطر آن است که خداوند در این...
چهارشنبه، 15 ارديبهشت 1395
در معنای واژه‌های «جن» و «انس» و مشتقات آنها
در قرآن الفاظ «جن، جنه، جان» در مقابل «انس، ناس، إنسان» استفاده شده است. «جن» در مقابل «انس» به کار رفته است و این دو، اصل و ریشه این دو جنس...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1395
در معنی «اَحَد» و تفاوت آن با «واحد»
یکی آن که از این واژه تمامی عقلاء و هر کسی که بتوان او را مورد خطاب قرار داد، مد نظر قرار گیرد؛ در این صورت این لفظ برای همه به صورت مفرد مذکر...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1395
در معنای واژه ی «صدر» در سوره ی ناس
در این آیه جای وسوسه «صدر» (سینه) عنوان شده است و گفته شده: فی صُدُور النَّاس و نه: «فی قلوب الناس» و این به آن سبب است که «صدور» فضا و عرصه...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1395
در معنای واژه‌های «وسواس» و «خناس» در سوره ناس
«وسواس» بر وزن «فَعلال» با فتحه فاء، اسم است و به کسره «فِعلال» مصدر، مانند: زَلزال و زِلزال دومی مصدر فعل «زَلزَل» است و اولی اسم است برای آن...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1395
در معنای واژه‌ی «شر»
یعنی از شر و بدی همه مخلوقات خدا در این تعبیر هرگونه شر و بدی با هر منبع و مرکزیتی که داشته باشد، مد نظر است و از این رو تمامی بدی‌ها و شرها...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1395
در معنای نفاثات در سوره ی فلق
گفته شده «نفاثات» به معنی نفوس خبیثه و ارواح شرور است. عده‌ای گفته‌اند که به معنی گروه‌ها و یا زنان جادوگری است که در رشته‌ها و کارها گره می...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1395
در معنای واژه ی فلق
«فلق» یعنی سپیده دم، گاهی به معنای صبح و نیز به معنای آفرینش و جهان هستی نیز به کار می‌رود. حقیقت «فلق» همان شکافتن است. اصل و اساس معنای این...
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1395
بررسی زبان شناختی واژه‌ی قرآنی «کفر»
کاربرد واژه‌ها در معانی حقیقی یا مجازی زمان خود از ویژگی‌هایی است که هر گوینده‌ای در کلام خویش به آن اهتمام ویژه دارد. براین اساس، معانی‌ای که...
سه‌شنبه، 31 فروردين 1395
درنگی بر واژه قرآنی «صلاة»
واژه «صلاة» یکی از مهم‌ترین واژه‌های قرآنی است که در آیات متعددی به کار رفته است. دانشمندان نیز در پژوهش‌های خود، درباره‌ی این واژه، مفاهیم گوناگونی...
سه‌شنبه، 31 فروردين 1395
واژه‌ي يقين در قرآن
چه ارتباط زيادي است بين اين سخن عرب که مي‌گويند: يقن الماء في الحوض؛ «يعني آرام و قرار گرفت» با اين جمله که مي‌گويند: «فلان، ذويقين في هذا الامر...
سه‌شنبه، 24 فروردين 1395
واژه‌ي ولايت در قرآن
خوب است معاني اوليه‌ي اين کلمه را به نقل از برخي لغويان ذکر کنيم. از سيبويه نقل کرده‌اند که، ولايت به فتح واو، مصدر است؛ و به کسر، اسم. از ابن...
سه‌شنبه، 24 فروردين 1395
واژه‌ي وقت در قرآن
معناي وقت در قرآن، تنها به زمان محدود نمي‌شود- هر چند که در هر آيه‌ي که آمده مراد زمان است- بلکه گاهي به معناي مکان هم آمده است: يسْأَلُونَكَ...
سه‌شنبه، 24 فروردين 1395
واژه‌ي وحي در قرآن
در معجم مقاييس اللغة آمده است: (واو و حاء و حرف عله، ريشه‌اي است که بر القاي علم در حالت پنهاني يا غيرپنهاني به ديگري است؛ پس وحي اشاره است،...
سه‌شنبه، 24 فروردين 1395
واژه‌ي وسواس در قرآن
معناي اين کلمه تقريباً با معناي آن بيان مي‌شود که فرياد آرام، پنهان شدن، پچ پچ، برانگيختن، اصرار بر انجام کاري يا رفتن به مسيري که نفس دوست دارد...
سه‌شنبه، 24 فروردين 1395