آينده ي دين و دين آينده
از نظر تقسيمات الهياتي، موضوع آينده ي دين و دين آينده يکي از موضوعات رشته ي «الهيات بنيادي» است. الهيات بنيادي يکي از نگرش هاي نوين غرب است که...
يکشنبه، 23 آبان 1389
رد پا
پيرزن نگاهش را از حياط کوچک که کم کم از برف سفيد پوش مي شد، گرفت و آهي کشيد. بخار کمي روي نايلون پلاستيکي که به جاي شيشه شکسته قرار گرفته بود...
يکشنبه، 23 آبان 1389
توسّل به حضرت فاطمه (س) نزد امام زمان (ع)
ملّا قاسم رشتي (ره) نقل کرده است: به اصفهان رفتم و به مقبره ي تخت فولاد، روزي که پنجشنبه نبود، روانه شدم. چون در آن ديار غريب بودم، نمي دانستم...
يکشنبه، 23 آبان 1389
گلبانگ
در تاک، مگر شراب پنهان نشده؟ در غنچه، مگر گلاب پنهان نشده؟ اي بي خبران که منکر صبح شديد در شب مگر آفتاب پنهان...
يکشنبه، 23 آبان 1389
هدايت شده ي پيروز
اشاره: غرب در طول قرون متمادي به اشکال و روش هاي مختلفي به دشمني و خصومت با موضوع مهدويّت و امام عصر (ع) پرداخته است. گاه اين دشمني ها در عرصه...
شنبه، 22 آبان 1389
فرج صالحان
بسيارند مردان و زناني که در ميانه ي درد، رنج و ابتلا، آنگاه که احساس مي کردند ديگر روزنه ي اميدي نيست، دست نياز و توسل به سوي ائمه معصومين (ع)...
شنبه، 22 آبان 1389
لحظه سرشار نواختن زنگ ها و ناقوس ها
دلم تو را مي جويد چنانکه طف، آب را دلم تو را مي خواند چنانکه ني، ناي را دلم تو را مي خواهد چنان که گُم، راه را جاري عشق، کام را جام سِحر، شام...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
دستکش هاي سفيد
چراغ هنوز قرمز بود. ماشين ها رو به رويم از عرض چهار راه مي گذشتند و در اين سوي همه منتظر نوبت خود بودند. به ميله سفيد و بلندي نگاه کردم که چراغ...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
به کجا چنين شتابان
شايد هيچ سرآغازي براي نقد بهتر از شناختن خود «نقد» نيست. اين که هدف از نقد چيست؟! و نقد چه حسي را براي اثر دنبال مي کند؟! اين که هر اثري را بايد...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
سيماي موعود در شعر فارسي (2)
ابوعبدالله جعفر بن رودکي سمرقندي، آدم الشعراي شعر فارسي، در اواسط قرن سوم هجري در رودک سمرقند چشم به جهان گشود. شعر او نمونه کامل شعر قرن چهارم...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
موعودگرايي در ادب فارسي
نوشتار حاضر، گشت و گذاري است کوتاه در گلشن ادب پارسي، براي بوييدن گل هايي که عطر انتظار مي پراکنند و شکفتگي خود را وامدار نسيم ظهور يارند. در...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
رويکرد هنري به مهدويت
فيلسوفان عصر جديد، بر اين بارو هستند که نظام هاي فلسفي پيشين به جهت مباحث انتزاعي و دشوار فهم خود، از ويژگي همگاني بودن برخوردار نبوده و ارتباط...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
مهمان
سيني استکان را آوردم و گذاشتم گوشه ايوان، دلم خيلي گرفته بود، در و ديوار اين شهر برايم غريب بودند. بيچاره اين پيرزن هم اسير ما شده. به شوهرم...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
سيماي موعود در شعر فارسي (1)
از آغاز زندگي ابونصر علي بن احمد اسديِ طوسي اطلاعي در دست نيست. «دوره بلوغ او در شاعري مصادف بود با انقلابات خراسان و غلبه سلاجقه بر آن ديار...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
از هرِقَل تا حلّه
پدرم سعي مي کرد نگراني اش را مخفي کند؛ کنار بستر مي نشست و برايم از آينده حرف مي زد. من، رنج زخمي را مي کشيدم که در پاي چپم دهان باز کرده بود...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
ملاقات با امام زمان (ع)؛ هست ها و بايد ها
در سال هاي اخير، توجه روز افزون اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان، به موضوع مهدويّت و انتظار، موجب رونق بازار کتاب ها و نشريه هاي مرتبط با اين...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
يک نامه به يک دوست
سلام. حال من خوب نيست، امّا هميشه براي سلامتي شما، شمع روشن مي کنم. مدتي است که همه را از خود، بي خبر گذاشته ايد. حتمآَ مي دانيد که پدربزرگ مرد!...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
غم هجر
دلم ز هجر تو اي يار خوب رو خون است نپرسي از من مسکين که حال تو چون است شبم ز هجر تو روز است و روز همچون شام ز دوريت غم و دردم هماره...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
غيبت يا غفلت
حال و روز شيعه در اين عصر، از دو وجه بيرون نيست؛ يا معصوم خاتم را، امام را ولي الله اعظم را محبوب و مقصود و مقتداي خويش مي داند يا سر بر آستان...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
محل اقامت امام عصر (عج)کجاست ؟
موضوع محل اقامت و سكونت امام مهدي(عج) در زمان غيبت نيز از موضوع‌هايي است كه ذهن بسياري از مردم را به خود مشغول داشته است و معمولاً در مجالس مهدوي،...
سه‌شنبه، 18 آبان 1389