مهدويت درفطرت
بشر در مورد آینده چگونه می‌اندیشد؟ آیا اعتقاد به مهدویت یك اعتقاد به اصطلاح مترقی است یا یك اعتقاد ارتجاعی؟ و آیا ریشه در اعماق وجود انسانها...
سه‌شنبه، 21 دی 1389
مهدويت از ديدگاه فلسفه و عرفان
آرزو مي‏كنيم كه همه منتظران مهدي بلكه جهان بشريت به جمال منوّرش روشن بشود. مخاطبين عزيز، شنوندگان بينندگان انشاءالله با انتظار خودشان آمادگي...
سه‌شنبه، 21 دی 1389
بررسي تطبيقي منزلت انسان در انديشه مهدويت و مكتب اومانيسم
هر گونه قضاوت تطبيقي درباره نظام‌هاي فرهنگي يا فلسفي هميشه در آخرين تجزيه و تحليل به مفهوم انسان در آن ساختار برمي‌گردد. مكتب اومانيسم از جمله...
دوشنبه، 20 دی 1389
دولت مهدي (عليه السلام)
اين نوشتار نمايانگر دولت عدالت خيز منجي عالم بشريت است. كدام زمامدار را مي شناسيد كه بركات زمين و آسمان بر دولت او گشوده شود و زمين ،گنجينه هاي...
دوشنبه، 20 دی 1389
پنهان بودن ميلاد امام زمان(عليه السلام)
تاريخ دوران بنى اميّه و بنى عبّاس، به ويژه از زمان امام ششم حضرت صادق عليه السلام به بعد، گواه آن است كه خلفاء نسبت به امامان معصوم بسيار حسّاس...
دوشنبه، 20 دی 1389
شعر انتظار
دلی که تنگ تواست و هوای تو دارد بگو تو فاصله ها را چگونه بردارد؟ عنان خویش سپرده دلم به دستانت امین تر از تو نباشد به اوش بسپارد ...
يکشنبه، 19 دی 1389
مفهوم مهدى نوعى و اثبات ديدگاه تشيع درمورد حضرت مهدى(ع
يكى مسئله ى انقلاب جهانى مهدى موعود (عج) است كه خداوند در كتاب هاى آسمانى پيشين و نيز در قرآن, اين انقلاب عظيم جهانى را وعده داده است: (و لقد...
پنجشنبه، 16 دی 1389
سيره عملى و روش شخصى امام مهدى (عليه السلام)
امام مهدى عليه السلام ، چون همه پيامبران و رهبران راستين و شايسته الهى ، بسيار ساده زيست است ، لباسهاى درشت و كم بها مى پوشد. و خوراك خشك و ناگوار...
پنجشنبه، 16 دی 1389
باورداشت مهدويت
بدون شك، «عقيده به مهدويت‏» و اعتقاد به ظهور حضرت مهدى (عليه السلام) به عنوان منجى عالم بشريت ‏باورى صرفا اسلامى است كه بر اساس كتاب و سنت پديد...
پنجشنبه، 16 دی 1389
نقد ديدگاه ابن خلدون دربارة احاديث مهدويت
موعود باورى يكى از برجسته‏ترين اعتقادات اسلامي شناخته شده است. اهميت موضوع، محقّقان را بر آن داشته تا از زواياى گوناگون دربارة اين اصل مهم اظهار...
پنجشنبه، 16 دی 1389
علت رجعت
چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و مؤمنين را عزيز بدارد و فاسقين را عذاب نمايد؟ و اصولا آيا اعتقاد به رجعت پشتوانه...
چهارشنبه، 15 دی 1389
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما (4)
همان طور كه گفته شد، فوكوياما همانند هگل معتقد است ميل به شناخته شدن و اين نوع تفسير از تاريخ، موتور محرك تاريخ است و اين ميل با عظمت در انسان،...
دوشنبه، 13 دی 1389
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما (3)
براساس تعاليم اسلامي، انسان از دو امر تكويني و سرشتي و غير اكتسابي غريزه و فطرت برخوردار است. غريزه مربوط به امور تكويني و سرشتي بعد حيواني انسان...
دوشنبه، 13 دی 1389
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما (2)
در ديدگاه شيعه اثني عشري منظور از تكامل،گام برداشتن در مسير كمال است. (13) نظريه تكامل در نزد شيعه اثني عشري ريشه در قرآن كريم دارد. در اين نظريه...
دوشنبه، 13 دی 1389
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما (1)
نظريه مهدويت در نزد شيعه اثني عشري داراي عناصر اصلي اعتقاد به وجود يك جريان كلي در نظام طبيعت و جهان (تاريخ عام بشري و قانونمندي تاريخ)، سير...
دوشنبه، 13 دی 1389
شكوفايي حقوق شهروندي در عصر ظهور (3)
امّا عدالت دولت مردان: گوياترين كلام در تبيين عدالت گسترى دولت مهدوى را مى‏توان از امام صادق‏عليه السلام روايت نمود: قسم به خدا عدل او (مهدى)...
دوشنبه، 13 دی 1389
شكوفايي حقوق شهروندي در عصر ظهور (2)
الف) حقوق شهروندى در عرصه قضايى، اجتماعى و فرهنگى: مهم‏ترين مانع تحقق حقوق شهروندى حاكمان ظالم و ستمگر هستند. آنها هرچه را كه مخالف تداوم سلطه...
دوشنبه، 13 دی 1389
شكوفايي حقوق شهروندي در عصر ظهور (1)
حقوق شهروندى چيست و مصاديق آن كدامند؟ در عصرظهور، شهروندان از چه حقوقى و در چه سطحى برخوردارند؟ نوشتار حاضر - كه به اين سوالات پاسخ مى‏دهد...
دوشنبه، 13 دی 1389
پیشگویی امام زمان(علیه السلام) در مورد مدعیان دروغین
پيشگويي امام زمان (علیه السلام) : از فرازهاي مهم توقيعي از امام عصر (علیه السلام) ، خطاب به جناب علي بن محمد سيمري ، مساله ي خبردادن از ظهور...
دوشنبه، 13 دی 1389
اخلاق مهدوی
اخلاق مهدوی(علیه السلام) در بین گذشتگان و آیندگان ، انبیاء ، رسولان (علیهم السلام) و در مجموع «السابقون» هستند (السابقون السابقون اولئک المقربون...
دوشنبه، 13 دی 1389