مراتب انتظار فرج
اوّلين و ضعيف ترين مراتب انتظار ،انتظار براي گشايش در امور شخصي خود و فتح و فرج غصّه ها و ناگواري هاي فردي مي باشد . البتّه همين امور شخصي گاهي...
شنبه، 8 آبان 1389
تهذيب نفس در عصر غيبت
يکي از وظايف مهمّي که هر شيعه منتظر بر عهده دارد ،تهذيب نفس و آراستن خود به اخلاق نيکو است ،چنان که در روايتي که نعماني به سند خود از امام صادق...
شنبه، 8 آبان 1389
عقل و آخرالزّمان
عقل با تمام شکوه، عظمت و جايگاه برجسته اي که در حيات انسان دارد، موهبتي است از جانب خداوند و حقيقتي است با دوچهره: چهره اقبال به حق و چهره ادبار...
شنبه، 8 آبان 1389
عصر جنگ ها
قرن بيستم ،قرن افتخار آميزي براي اثبات قدرت توحّش بشر بود!درگيري ها و جنگ هاي بسياري به وقوع پيوست به طوري که بيشترين قربانيان را در طول تاريخ...
پنجشنبه، 6 آبان 1389
نشانه هاي عمومي آخرالزّمان
پيامبر گرامي اسلام (ص)وامامان اهل بيت (ع)در روايات متعددي به توصيف آخر الزّمان و بيان نشانه هاي عمومي اين دوران پرداخته اند .يکي از اين روايات...
پنجشنبه، 6 آبان 1389
عصر بلاهاي طبيعي
تجربيّات و شواهد تاريخي حاکي از آن است که هر گاه بين امّت هاي گذشته نوع خاصّي از فساد و گناه رو به فزوني مي نهاد ،خداوند بر آنان عذابي مخصوص...
پنجشنبه، 6 آبان 1389
دو سير شتابان در آخر الزّمان
از اوّلين روزهاي زندگي آدمي بر کره خاک ،نبرد حق وباطل و سياهي و سپيدي نيز آغاز شده و همواره حزب خدا و حزب شيطان رو در روي هم بوده اند . اين نبرد...
پنجشنبه، 6 آبان 1389
ملاحظاتي در بررسي اخبار آخر الزّمان
بنابر نقل حديث پژوهان ،قريب به شش هزار روايت درباره آخر الزّمان و متعلّقات آن از پيشوايان معصوم (ع)نقل شده است که اين مجموعه گسترده ،علاوه بر...
چهارشنبه، 5 آبان 1389
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (4)
با نگاهي اندك به منابع روايي و مجموعه احاديثي كه در باره عصر ظهور و جامعه مهدوي بيان شده، استنباط مي گردد كه يكي از اهداف و آرمان هاي تشكيل حكومت...
سه‌شنبه، 4 آبان 1389
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (3)
نگاهي به وضعيت انسان شناسي معاصر بيانگر اين است كه علي رغم ادعاي بشر معاصركه تصور مي كند به رشد و توسعه در عرصه تمدن و فرهنگ دست يافته، در بسياري...
سه‌شنبه، 4 آبان 1389
بذرهاي مرگ
«از فرزندان اسرائيل بپرس که ايشان را چه آيات روشني داديم؛ هر کس که نعمتي را که خدا به او عنايت کرده است، دگرگون سازد، بداند که عقوبت او سخت است».(1)فتنه...
دوشنبه، 3 آبان 1389
اين است آخر الزمان
برداشت عمومي مردم از اصطلاح « آخر الزمان »مترادف با «ملاحم و فتن» است؛ مجموعه اي از جنگ ها، آشوب ها و فتنه هاي فراگير. آنها، مجموعه وقايع و حوادثي...
پنجشنبه، 29 مهر 1389
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (2)
معمولاً يك اعتقاد بنيادين و جدّي سياسي، علمي و ديني بايد توانايي اين را داشته باشد كه به تحليل و تفسير مجموعه اي از مسائل بپردازد و براي برون...
چهارشنبه، 28 مهر 1389
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (1)
در ميان مؤلفه هاي ديني متشكّل از آموزه هاي اعتقادي، اخلاقي و آداب ديني (احكام)، مي توان بر حسب اولويت و اهميت آموزه ها، يك تقسيم بندي ساختاري...
سه‌شنبه، 27 مهر 1389
نقش فاعلي امام در نظام آفرينش (3)
از روايات به دست مي‌آيد كه امام در جهان، دو نقش فاعلي عام و خاص دارد؛ نقش فاعلي خاص، مربوط به تصرفات ويژه‌اي است كه در مواقع و مواردي خاص در...
سه‌شنبه، 27 مهر 1389
نقش فاعلي امام در نظام آفرينش (2)
گروهي از متفكران اسلامي، هرگونه تأثير فاعلي وجود روحي و معنوي امام در جهان آفرينش را انكار كرده‌اند. اشاعره كه عليت فاعلي را در خداوند، منحصر...
سه‌شنبه، 27 مهر 1389
نقش فاعلي امام در نظام آفرينش (1)
بحث دربارة جايگاه و نقش امام در جهان آفرينش به نقش فاعلي و غايي امام در جهان باز مي‌گردد، يعني آيا امام از چنان كمال وجودي برخوردار است كه در...
سه‌شنبه، 27 مهر 1389
ابعاد عرفاني و سياسي مهدويت در انديشه امام (ره) (4)
چيزي كه دغدغه مهم امام خميني در زمان غيبت است اين است كه انتظار به معناي واقعي، همان تلاش مخلصانه براي تحقق عدالت و ريشه‌كني ظلم از جامعه با...
دوشنبه، 26 مهر 1389
ابعاد عرفاني و سياسي مهدويت در انديشه امام (ره) (3)
يكي از نگرانيهايي كه امام خميني درباره ظهور حضرت مهدي دارند، رواج نگرش‌هاي انحرافي درباره انتظار براي ظهور آن حضرت است. ايشان ابتدا بر نگرش فعالانه...
دوشنبه، 26 مهر 1389
ابعاد عرفاني و سياسي مهدويت در انديشه امام (ره) (2)
از آنجا كه طبق روايات قطعي، حضرت مهدي انقلابي سياسي و ديني در جهان برپا خواهد كرد و تنها فردي خواهد بود كه عدالت را به معناي واقعي در همه ابعاد...
دوشنبه، 26 مهر 1389