اگزیستانسیالیسم و اندیشه مهدویت
اندیشمندان مسلمان با بهره‌گیری از آموزه‌های فرهنگ اسلامی می‌توانند نظریه‌های مناسبی درباره انسان‌شناسی مطرح کنند و مکتب‌های فکری ناهم‌آهنگ با...
شنبه، 17 ارديبهشت 1390
دفاع از کتاب مهدویت در اسلام(مصاحبه با دکتر ساشادینا)
مقاله حاضر، ترجمة جدیدترین مصاحبه با دکتر عبدالعزیز عبدالحسین ساشادینا درباره کتاب ایشان مهدویّت در اسلام -ایده مهدی ( در شیعة دوازده امامی-...
شنبه، 3 ارديبهشت 1390
گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در اسلام(1)
در ابتدا گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در ادیان چنین است: - داراى جنبه الوهى (مانند مسيح براى مسيحيان و ميتريه، براى موعود شخصى بوداييان مهايانه) -...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در اسلام(2)
صوفيه: اهل تصوف، در سرتاسر حوزه اسلامى، آموزه مهدويت را چونان اصلى سلوكى، و گاه جهانشناختى، باور داشته و به كار مى گيرند. ايشان به لحاظ كلامى...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
موعود و آخرالزمان در دين زرتشتي
بحث درباره موعود زرتشتي به لحاظ ساختاري تفاوت‌هايي با ديگر اديان بزرگ دارد؛ چون برخلاف ديگر اديان که پيروانشان منجي نجات‌بخشي را انتظار مي‌کشند،...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در اسلام
پیش از این در همین فصل نامه،(1) گونه های موعودباوری را در ادیان مختلف، بجز اسلام، وارسی کرده بودیم. این بررسی در خصوص اسلام به مجالی دیگر وانهاده...
شنبه، 20 فروردين 1390
اگزیستانسیالیسم و اندیشه مهدویت
اندیشمندان مسلمان با بهره‌گیری از آموزه‌های فرهنگ اسلامی می‌توانند نظریه‌های مناسبی درباره انسان‌شناسی مطرح کنند و مکتب‌های فکری ناهم‌آهنگ با...
چهارشنبه، 6 بهمن 1389
بررسی مقایسه ای اعتقاد به ظهور منجی در بین جوانان پیرو ادیان یهود، مسیح و اسلام
مسألة اعتقاد به ظهور موعودی جهانی در پایان کار دنیا و آخرالزمان، اختصاص به قوم ملتی خاص ندارد. باعث این عقیده، میل باطنی، خواست درونی و نویدهای...
دوشنبه، 27 دی 1389
اگزیستانسیالیسم و اندیشه مهدویت (2)
بیشتر فیلسوفان وجودی، ضرورت تصمیم‌گیری، آزادی و التزام را مؤلفه‌های زندگی اصیل می‌دانند. شخصی که در حال تفکر، احساس تصمیم و فاعل تفکر وجودی است،...
يکشنبه، 12 دی 1389
اگزیستانسیالیسم و اندیشه مهدویت (1)
اندیش‌مندان مسلمان با بهره‌گیری از آموزه‌های فرهنگ اسلامی می‌توانند نظریه‌های مناسبی درباره انسان‌شناسی مطرح کنند و مکتب‌های فکری ناهم‌آهنگ با...
يکشنبه، 12 دی 1389
موعود و آخرالزمان در دين زرتشت
بحث درباره موعود زرتشتي به لحاظ ساختاري تفاوت‌هايي با ديگر اديان بزرگ دارد؛ چون برخلاف ديگر اديان که پيروانشان منجي نجات‌بخشي را انتظار مي‌کشند،...
دوشنبه، 6 دی 1389
جایگاه حضرت مسیح در انقلاب جهانی حضرت مهدی (علیه السلام)
در قرآن واحادیث مربوط به امام عصر (علیه السلام) از حضرت عیسی بن مریم به عنوان یکی از یاران حضرت مهدی(علیه السلام) یاد شده است که در زمان ظهور...
دوشنبه، 6 دی 1389
آينده ي دين و دين آينده
از نظر تقسيمات الهياتي، موضوع آينده ي دين و دين آينده يکي از موضوعات رشته ي «الهيات بنيادي» است. الهيات بنيادي يکي از نگرش هاي نوين غرب است که...
يکشنبه، 23 آبان 1389
هندوها وبشارت به منجي موعود
درکتاب هاي مذهبي ومقدسي که در ميان هندي ها به عنوان کتاب هاي آسماني شناخته شده اند و آورندگان اين کتاب ها به عنوان پيامبر شناخته مي شوند، اشارات...
سه‌شنبه، 11 آبان 1389
گونه يابي نجات در انديشه ديني مسيحيت
«نجات» و «منجي» براي اديان موضوع هميشه مهم وجذابي است. با اين همه، شايد اديان تنها درهمين دو نکته باهم يک داستان باشند و نه در تعريف و مؤلفه...
شنبه، 3 مهر 1389
اسطوره صهيونيسم مسيحي و انگاره منجي گرايي (2)
مطالعه صهيونيسم مسيحي در ايالات متحده امريکا، ويژگي خاص اين جنبش اسطوره اي يعني معطوف بودن و منعطف بودن از قدرت را به خوبي تبيين مي کند. نکته...
شنبه، 3 مهر 1389
اسطوره صهيونيسم مسيحي وانگاره منجي گرايي ( 1)
تأثيرگذاري انديشه هاي اسطوره اي در شکل بندي اذهان بشر، عمري به درازاي حيات جمعي انسان بر روي زمين دارد. اسطوره به لحاظ داشتن نيم نگاهي به طبيعت...
شنبه، 3 مهر 1389
مهدويت از ديدگاه اسماعيليان و قرمطيان (4)
از جمله خلفاي جنجال برانگيز اسماعيلي الحاكم بامرالله (د: 411 ه) است كه پس از العزيز، فرزندان المعز، به خلافت رسيد. در زمان الحاكم، فرقة دروزيه...
شنبه، 27 شهريور 1389
مهدويت از ديدگاه اسماعيليان و قرمطيان (3)
به اعتقاد اسماعيليان، پس از فوت محمد بن اسماعيل، سه نفر از فرزندانش جانشين او شدند كه به آنها ائمه مستور اطلاق شده است. در منابع، نام ائمه مستور...
پنجشنبه، 25 شهريور 1389
مهدويت از ديدگاه اسماعيليان و قرمطيان (2)
قرمطيان از شاخه‌هاي مهم اسماعيلي‌اند، دعوت آنان تا زمان عبيدالله مهدي هدف واحدي را دنبال مي‌كرد. رئيس اين فرقه حمدان بن اشعث، ملقب به قرمط ،[37]...
دوشنبه، 22 شهريور 1389