اشتراکات نظرى در اندیشه اصلاحى اهل سنت
تحولات سیاسى-اجتماعى یک صد سال اخیر در کشورهاى اسلامى، بیشتر پاسخى به تجربه بعضاً تلخ برخورد با تمدن مادى و مدرن غرب بوده است واکنش‏هاى آشکار...
دوشنبه، 15 آبان 1391
انقطاع و اغتشاش در فرقه ی نعمت اللهیه
با مرگ معصوم علیشاه دکنی که به سال 1211(1) یا 1212(2) رخ داد در پی قطع ارتباط صوفیان نعمة اللهیه ایران با هندوستان در فرقه ی معروفیه نعمة اللهیه...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
ریشه ی تاریخی فرقه ی نعمت اللهیه
یکی از انشعابات اصلی معروفیه که به اعتقاد صوفیه تا روزگار ما ادامه یافته است فرقه ی نعمة اللهیه منسوب به شاه نعمت الله می باشد که نسبت رؤسای...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
ریشه ی تاریخی فرقه ی ذهبیه ی اغتشاشیه
صوفیه به استنادهای بدون پایه و اساس تاریخی که به وسیله ی اصطلاحات اسلامی آرایش گردیده است طایفه ای از صوفیان فرقه ی معروف را «ذهبیه» نامیده اند...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
مخالفان و مدافعان حسن بصری
شخصیت های علمی شیعی که سیراب شدگان از برکه غدیر خم می باشند جایگاهی که به اعتبار « یا ایهالرسول بلغ ما انزل الیک» رسول خدا پیشوای عظیم الشأن...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
شأن حسن بصری نزد اهل سنت و صوفیه
تاریخ و بررسی نشان می دهد سالی که معاویه بن ابی سفیان بر حکومت چیره شد آن سال را «عام الجماعه» سال جماعت خواندند. زیرا پس از مرگ عثمان به طور...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
حسن بصری و اهل بیت
حسن بصری نه تنها از نخستین روزهای تشخیص خوب و بد، صراط اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام را راه زندگی خود قرار نداد بلکه با دشمنان آنها نیز به...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
حسن بصری و پنج امام همام
ابن عباس می گوید چون مقابله و جنگ جمل پایان یافت از جهازات شتر روی هم چیده به صورت منبری در آوردند حضرت علی بن ابیطالب بر آن منبر بالا رفتند...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
تفاسیر و فتاوای حسن بصری
در مورد معراج مباحث بسیار جالب علمی صورت گرفته است که نقل حتی به مقدار ضرورت برای ما در این جا امکان پذیر نیست یکی از مباحثی که پیرامون معراج...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
حسن بصری و خلفای سه گانه
به طوری که نوشته اند حسن بصری دو سال مانده بوده است که خلافت عمر به اتمام رسد به دنیا آمده و در سال 110 هجری مطابق 728 میلادی در سن 89 سالگی...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
رابطه ی معروفیه با حسن بصری
متأخرین از صوفیان نعمة اللهیه و عبداللهیه مشهور به ذهبیه اغتشاشیه که نسبت تصوف خود را به معروف کرخی درست می کنند چون می خواستند شیعه ناب و خالص...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
ریشه‌ی تاریخی فرقه‌ی معروفیه
صوفیان معتقدند که از ناحیه ی حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام معروف بن فیروزان کرخی اجازه ی تأسیس فرقه ای داشته است که بعدها سر فرقه ی نعمت...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
بساط ریاست خاکساریه
سرنوشت فرقه ی خاکسار تا عصر حاج علی یزدی معروف به بهاء علیشاه رئیس فرقه مزبور به هر شکل بوده است نه اینکه دانستنش بهره ای ندارد بلکه در این تحقیق...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
ریشه ی تاریخی فرقه ی خاکساریه
صوفیانی هستند که با شکل و شمایل درویشی در کوچه و بازار و خیابان کشکول به دست و تبرزین به دوش و کلاه نمدی که تاجش می خوانند و به امر رئیس فرقه...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
ریشه ی تاریخی فرقه ی اویسیه
عده ای از صوفیه اند که حدوداً کمتر از صد سال است پیدا شده اند بر خلاف روش و قانون حاکم در تصوف که معتقدند «اویسیه» دارای فرقه نبوده اند منسوب...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
ریشه ی تاریخی فرقه ی کمیلیه
اهل تصوف از تمامی فرقه های صوفیه با تکریم و تعظیم این فرقه را نام می برند و آن را منسوب به حضرت کمیل بن زیاد نخعی می دانند شکی نیست که کمیل فرزند...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
نقل گرائی صوفی و عقل گرایی محقق
دوستی های جاهلانه موجب گردیده، اتباع یا هواداران صوفیه به نقل بی اعتبار و بی سند صوفیه گرایش اعتقادی داشته باشند و آنچه جز نقل، آنهم نقلی چون...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
صوفیه در مقابل ائمه طاهرین
یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت که متأسفانه در پس قشنگی های اصطلاحاتی یا سنن صوفیانه پنهان شده یا بهتر است بگوئیم پنهانش داشته اند تا در دسترس...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
مدعیان مهدویت
ملا سلطان گنابادی می نویسد: «حضرت قائم عجل الله فرجه فرزند صلبی جناب امام حسن عسکری حی و قائم و مهدی آخرالزمان است و او است (یعنی امام زمان)...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
هدف: شاگردان احسائی
یکی از شاگردان حوزه ی احسائی «سید کاظم رشتی» بود او در جلسه ی علماء نجف که برای امتحان احسائی تشکیل داده بودن حاضر شده حتی حکم تکفیر او را هم...
پنجشنبه، 11 آبان 1391