مقام دعا در نظر اهل سنت
سپاس خداوندی را که بندگان خویش را به دعاو خواستن از خود فرمان داده چنانکه می فرماید: «ادعُونِی أَستَجِب لَکُم»؛ مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم.(1)...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
مشخصه های وهابیت از نظر احناف
موضوعی که بحث پیرامون آن به بنده محول گردید، موضوعی است بسیار مهم و ارزنده که بحث آن نیاز به بررسی عمیق علمی دارد و نمی توان سطحی از آن گذشت....
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
کیفیت زندگی پس از مرگ در نظر اهل سنت
ما معتقدایم که انبیا، اولیا، شهدا و نیکان در قبرهای خود زنده اند و مانند زندگان در قبرشان به انجام کارهایی مشغول اند(1) و بلکه علی رغم رأی محمد...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
جواز توسل در نگاه اهل سنت
حمد وسپاس خداوند بزرگ را و درود و سلام بر رسول گرامی اش و برآل و اصحاب و دوستان او. اما بعد؛ ای پیروان محمد بن عبدالوهاب نجدی! مؤمنان و معتقدان...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
پاسخِ شبهات وهابیت در مورد علم غیب
سپاس خداوند را که دانای غیبها و آگاه بر اسرار قلب ها و بخشاینده ی گناهان بزرگ و بینای به نیّتها و خواسته های پنهان است و درود و سلام بر پیامبر...
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
نامه ای از دکتر تیجانی تونسی به مفتی اهل سنت هند
حمد و سپاس پروردگار جهانیان را و درود و سلام بی پایان بر سرور و مولایمان حضرت محمد که به عنوان رحمه للعالمین برگزیده شد؛ همو که سیّد اولین و...
شنبه، 21 ارديبهشت 1392
عایشه از زبان عایشه
آن چه در این نوشتار می آید، بررسی و نقدی است بر توصیفاتی که عایشه از زبان خودش در مورد خودش بیان داشته و در آن به نحوه ی برخورد خود با پیامبر...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392
«ادوارد براون» در قامت یک مبلغ
حبیب‌الله تدینی؛ «پس از مطالعه‌ی کتاب مذاهب و فلسفه در آسیای میانه نوشته‌ی «کنت دوگوبینو» -که بخش اعظم آن در مورد بابیه و بهاییت بود- مشتاق شدم...
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1392
اهل سنّت و سیاست
اکثریت مسلمانان به گروهی تعلق داشتند که در آینده جامعه سنی را تشکیل می داد، و گاهی به نام "اهل الکتاب و السنة" خوانده می شدند. بنیان اندیشه سیاسی...
پنجشنبه، 15 فروردين 1392
دو دلیل مهم در ردّ معروف کرخی
موضوعات زیادی به هنگام تدوین رساله حاضر نظرم را به خود جلب می کرد و می طلبید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، لکن به لحاظ سلیقه ی فشرده نویسی و اینکه...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
مرگ معروف کرخی
از نشانه های زندگی افسانه ای معروف بن فیروزان کرخی به لحاظ نتائج تحقیقات صورت گرفته که با غیرواقعی بودن آن مواجه هستیم، مسأله مرگ اوست و شاید...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
نگاهی به فرقه سازی در صوفیه
تذکره نویسان وتاریخ نگاران تصوف فرقه ای که با شکل دادن به گروه های تصوف انسانی، تصوف را دسته بندی کرده اند، پیرامون تفکر هر صوفی سر شناسِ استادی...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
نظر فقها و علمای شیعه در مورد معروف کرخی (2)
در عریضه ای که حضور حضرات روات مجتهد، مراجع تقلید تقدیم شده سؤال نموده ایم «آیا معروف بن فیروزان کرخی از اصحاب حضرت علی بن موسی الرضا- علیه السلام-...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
نظر فقها و علمای شیعه در مورد معروف کرخی (1)
وقتی با پیش نوشته ی مختصر عبدالحمید مرادی نامی بر ترجمه قسمتی از آنچه آقای قاسم اسلامی تهرانی پیرامون معروف کرخی صوفی نوشته برخورد کردم او بنا...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
معروف کرخی وسیله ای برای تضعیف امامت
همانطور که محققان خبیر اشاره کرده اند امویان با تقویت زاهدان ریائی صوف پوش، نظیر سفیان ثوری به میدان هم شأنی امامتِ بی مثل و نظیر که یگانه دوران...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
معروف کرخی، ناموس تصوف
چند مهمِّ صوفیانه در انتخاب نام رساله ی فشرده ی حاضر مؤثر بود، موقعیت معروف کرخی درتصوف فرقه ای که با عنوان «معروفیه» در کنار رشته ی آسمانی امامت...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
معروف کرخی از منظر تاریخ تحلیلی
آنچه می باید مورد توجه قرار گیرد روند تکاملی سلیقه ای مصلحتی، همان موضوعاتی است که صوفیه با اسلامِ معروف بن فیروزان کرخی آغاز نموده اند، با دربانی...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
مذهب نیاکان معروف کرخی (سرسلسله تصوف)
درباره ی مذهب اجدادی، خاصه پدر و مادر معروف اختلاف نظر وجود دارد عده ای به استناد اینکه «فیروزان» یا «فیروز» کلمه ی فارسی و متناسب با آئین مجوس...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
معروف بن خربوذ مکی وسیله ای جهت تشخیص شخصیت معروف کرخی
گذشت زمان با تحقیقات محققانه توانست بسیاری از مسائل مهمّی را که در شخصیت پردازان سران صوفیه من جمله معروف فرزند فیروزان نصرانی سهم به سزائی داشت...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
کرامت سازی، دلیلی بر عدم تشیع «معروف کرخی»
البته نه ما را، بل هیچ منصفی را در این حرفی نیست که عده ای بر اساس تبعیت کامل از شریعت محمدی، انجام فرائض مسلمانی و ترک محرمات حتی مکروهات طی...
يکشنبه، 27 اسفند 1391