آغاز تصوف در اسلام
لفظ صوفی از هر لغتی که مشتق شده باشد خواه عربی یا غیر عربی، قدر مسلم این است که استعمال آن بنابر تحقیق مرحوم علامه محقق جلال همائی «در روزگار...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
مقابله ی تصوف با اسلام
تشکل صوفیان و مطرح شدن افکار و عقائدشان رفته رفته افرادی را به خود جذب کرد و چون هنوز مرکزی رسمی به نام خانقاه وجود نداشت تصمیم گرفتند از مساجد...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
رابطه ی تصوف و اسلام
بررسی و تحقیق پیرامون اینکه چه زمانی تصوف با اسلام برخورد نموده است کاری صعب و دشوار نیست زیرا تاریخ اسلام از همان روز مبارک بعثت بدون اینکه...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
ریشه های تصوف
درباره ی اصل و ریشه ی تصوف با اختلاف مواجه شده، آرای گوناگونی در کتب صوفیه و به مناسبت ریشه یابی لغوی آن در آثار علماء، علم لغت مطرح گردیده است،...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
گذار به تشیع
چکیده: تصوف که حیات خویش را از درون تسنن با مبانى "فقه الخلافه" آغاز کرده است، در دوران حیات اجتماعى‏اش به کاستى‏هاى خویش پى برده و از مبانى...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
بحران اباحه‏ گرى در تصوف
اباحى‏گرى و دین‏گریزى، از اخلاق معمولى اهل خانقاه بوده است. تصوف در عین اعتقاد به اسلام سنى، زمینه بى‏اعتنایى به آن را نیز مطرح کرد و عرفان لیسیده...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
بهائیت و باورسازى‏ هاى کاذب
فرقه بهائیت بر اساس یک هدف ظاهرى و نیز یک هدف باطنى تشکیل شده است. هدف ظاهرى بهائیت عبارت است از جنگ با شرک و بت پرستى، ولى واقعیت بهائیت، چه...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
تحلیل عقاید شیخیه در بسترسازی بابیت و بهائیت
از دیرباز مسائلی مانند معاد جسمانی، معراج جسمانی پیامبر، غیبت و امکان طول عمر امام زمان در بین اندیشوران مطرح بوده و نظر اتی برای توجیه این باورها...
دوشنبه، 1 آبان 1391
حنفا، حنفیت و رابطه‌ی آن با اسلام
پیش از ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم (ص)، که در جزیره العرب آیین شرک و بت‌پرستی حاکم بود، جنبش خود انگیخته‌ای ظهور کرد که بعدها نام «آیین حینف»...
دوشنبه، 1 آبان 1391
هور قلیا موهوم ذهنی احسائی
در این مقاله پیرامون یکی از عقاید شیخیه که سر منشأ چندین عقیده از عقاید شیخیه است سخن به میان خواهد آمد. عقیده‌ای که در این مقاله اثبات شده است...
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
امامت و فلسفه ی رستاخیز در نگاه اسماعیلیان
در این فصل از تأخیری قاطع در حیز زمان و مکان سخن می گوییم. مراتب «حدود»، به هر منوال درجه ی نزدیکی نسبی آن «حدود» را نسبت به امام مشخص می کند.
يکشنبه، 9 مهر 1391
تاریخ آدمکشان
در این مبحث، موضوع « افسانه ی سیاه» را که روزگاری دراز، نام اسماعیلیه بخصوص خاطره ی الموت را، به علت نبودن متون مسلم تاریخی تیره کرده بود، تفصیل...
يکشنبه، 9 مهر 1391
مفهوم امام در الموت
شمه ای از نظر اسماعیلیان راجع به آدم، گفتیم و خلاصه ی آن این بود: از طرفی، آدم جزئی ( در مقابل کلی) که دوره ی ما را افتتاح کرد: نخستین پیمبر...
يکشنبه، 9 مهر 1391
امامت و معاد در نظر اسماعیلیه
امامت اسماعیلیه مانند امامت شیعه بطور کلی، در مقابل مسائلی قرار گرفت که در طول قرنهای اول میلادی، مسائلی از همان قبیل بر مسیحیت تحمیل گردید....
يکشنبه، 9 مهر 1391
زایش زمان نزد اسماعیلیان
اگر امت اسماعیلی بعنوان «دعوت» به «توحید» باطنی مشخص گردیده برای آن است که عقل اول پیش از خلقت زمانها و آفرینش اعصار و قرون، به کلیه ی صور نور
يکشنبه، 9 مهر 1391
اندیشه ی اسماعیلی: دیالکتیک توحید
برای اینکه اصالت عمیق اصول عقاید اسماعیلیان را از حیث شکل اعلای حکمت در اسلام بشناسیم و تفاوت آن را با فلسفه ی حکیمان یونانی مآب بفهمیم باید...
يکشنبه، 9 مهر 1391
اسماعیلیّه: ادوار و منابع
دهها سال پیش، از بس حقیقت مذهب اسماعیلیه در زیر پرده ی یک « داستان سیاه» پنهان بود، نوشتن این موضوع بسی دشوار می نمود. جدایی بین دو شعبه ی اصلی...
يکشنبه، 9 مهر 1391
پیوند استراتژیک
بر اهل بصیرت پوشیده نیست که فرقه‌بازی، دین‌سازی و تشکیل گروه‌های ذی‌نفوذ در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام، بی‌تردید سر در آخور بیگانگان دارد...
شنبه، 25 شهريور 1391
انتساب شرک به شیعه از منظر قرآن (2)
يکشنبه، 12 شهريور 1391
انتساب شرک به شیعه از منظر قرآن (1)
وهابیت، مذهب جدیدی است که هدف ظاهری آن عبارت است از اخلاص در توحید و جنگ با شرک و بت پرستی، ولی واقعیت این هدف را تأیید نمی کند.
يکشنبه، 12 شهريور 1391